۰
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۷

خروج ماموران امنیتی از خانه کروبی؛ آغاز محاکمه علنی یا رفع حصر؟

خروج ماموران امنیتی از منزل کروبی، خبری بود که شکل جدیدی به ماجرای حصر داد کما آنکه فاطمه کروبی این‌بار راضی‌تر از ماه‌های قبل می‌گوید: دولت روحانی به وعده‌اش عمل کرد و نیروهای امنیتی در هفتمین سال حصر با استقرار امکاناتی در کوی چوبینه از منزل‌مان خارج شدند.
خروج ماموران امنیتی از خانه کروبی؛ آغاز محاکمه علنی یا رفع حصر؟
خروج ماموران امنیتی از منزل کروبی، خبری بود که شکل جدیدی به ماجرای حصر داد کما آنکه فاطمه کروبی این‌بار راضی‌تر از ماه‌های قبل می‌گوید: دولت روحانی به وعده‌اش عمل کرد و نیروهای امنیتی در هفتمین سال حصر با استقرار امکاناتی در کوی چوبینه از منزل‌مان خارج شدند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، «افرادی که به خانه رفت و آمد می‌کنند با حضور مامورانی که برای امنیت مسئله در طبقه پایین مستقر هستند،  ناراحت‌اند. گفتم الزامی ندارد که ماموران حتما داخل خانه باشند» این جمله سخنگوی قوه قضاییه است که به تازگی در جمع خبرنگاران مطرح شد. اگرچه محسنی اژه‌ای در جمله بعد هشدار داد که «حصر قانونی و لازم الاجراست و هیچ کس حق مخالفت با آن را ندارد» اما خروج ماموران امنیتی از منزل کروبی، خبری بود که شکل جدیدی به ماجرای حصر داد کما آنکه فاطمه کروبی این‌بار راضی‌تر از ماه‌های قبل می‌گوید: دولت روحانی به وعده‌اش عمل کرد و نیروهای امنیتی در هفتمین سال حصر با استقرار امکاناتی در کوی چوبینه از منزل‌مان خارج شدند.

خروج ماموران امنیتی؛ پیگیری دولت یا تصمیم اختیاری قوه قضاییه؟
خروج ماموران از خانه، یکی از شروط پایان اعتصاب غذای کروبی بود. دولت هم اعلام کرد این اتفاق خواهد افتاد و ماموران خارج خواهند شد. در روزهای گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز پس پایان اعتصاب غذای کروبی گفت دولت به وعده خودش عمل کرده است. اما محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه خروج ماموران را به وعده دولت غیرمرتبط خواند و گفت: «ماموران با شرط آقای کروبی از خانه خارج نشدند بلکه یک درخواست بود که بررسی و موافقت شد. افراد چهارشنبه هفته قبل از خانه خارج شده و تعهدی از خانواده ایشان گرفته شد که تامین این مسائل با خود شماست و اگر در منزل اتفاقی پیش آمد، با خود شماست. در بیرون از خانه امکانی فراهم شده و همین نیروها امنیت را فراهم می کنند.»

درباره محاکمه علنی مهدی کروبی
برگزاری دادگاه علنی دیگر شرط مهدی کروبی بود که هنگام اعتصاب غذا مطرح کرده بود. فاطمه کروبی هم اعلام کرده بود که کروبی حاضر است طبق اصل 168 در دادگاهی علنی با هر ترکیب هیات منصفه و قضات حضور یابد تا غائله پایان یابد.» پس از این صحبت‌ها، علیرضا آوایی وزیر دادگستری جدید علیرضا آوایی، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «اگر دولت بخواهد، پیگیر محاکمه علنی کروبی می‌شود.» علاوه بر این جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران نیز برگزاری دادگاه را منوط به فراهم شدن شرایط خواند و گفت: «اگر شرایط فراهم شود، قوه قضاییه آمادگی محاکمه دارد.» با اینهمه دادستان تهران از اینکه شرایط چگونه باید آماده شود، سخنی نگفت اما سخنگوی دولت وعده داد قدم‌های بعدی برای رفع حصر برداشته خواهد شد.
پیگیری رفع حصر در مجلس
اصلاح طلبان مجلس با این استدلال که مصوبه شورای عالی امنیت ملی حداکثر در شرایط اضطرار و آشوب موجه بوده و ادامه حصر خانگی پس از آن نیاز به حکم قضائی دارد، پیگیر رفع حصر هستند.
علیرضا حیدری نماینده تهران به ایسنا گفت که «کارگروه خاصی برای پیگیری مطالبه رفع حصر به دستور عارف و با محوریت ایشان تشکیل شود که امیدواریم اقدامات صورت گرفته در این کارگروه به نتیجه برسد؛ به ویژه اینکه محصوران در شرایط جسمانی خوبی قرار ندارند. من در صحن علنی هم مطرح کردم که اگر خدای ناکرده اتفاقی مشابه آنچه برای آیت‌الله هاشمی پیش آمد برای این افراد هم پیش بیاید در شان نظام نیست و به نظرم الان بزرگان اصولگرا باید بیش از اصلاح طلبان به دنبال این موضوع باشند.»
مصطفی کواکبیان نیز که موضوع درخواست کروبی را برای نخستین بار در صحن علنی مجلس مطرح کرده بود در اقدامی تازه در کسوت نماینده مجلس، رفع حصر را از رهبری درخواست کرد و با بیان اینکه رهبر انقلاب دستوری برای اتخاذ تدبیر تازه‌ای درباره حصر بیاندیشند، گفت:‌ امیدواریم در دولت دوازدهم موضوع حصر هرچه سریع‌تر در دستور شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.
 
کد مطلب: 73966
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *