۰
يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۲۳
نظر نهایی مسعود بارزانی امروز اعلام می‌شود

حاشیه‌ها پر رنگ‌تر از همه‌پرسی اقلیم کردستان

تنها یک روز مانده به همه پرسی اقلیم کردستان عراق، خبرهایی مبنی بر اینکه اقلیم کردستان با طرح تعویق همه‌پرسی استقلال موافقت کرده، منتشر شده است. با این حال شبکه روداو، وابسته به «مسعود بارزانی» در خبر فوری اعلام کرد اخبار منتشر شده در این زمینه صحت ندارد. روز گذشته نیز لغو کنفرانس خبری وی درباره همه‌پرسی احتمال تحقق این اخبار را قویتر کرده.
حاشیه‌ها پر رنگ‌تر از همه‌پرسی اقلیم کردستان
تنها یک روز مانده به همه پرسی اقلیم کردستان عراق، خبرهایی مبنی بر اینکه اقلیم کردستان با طرح تعویق همه‌پرسی استقلال موافقت کرده، منتشر شده است. با این حال شبکه روداو، وابسته به «مسعود بارزانی» در خبر فوری اعلام کرد اخبار منتشر شده در این زمینه صحت ندارد. روز گذشته نیز لغو کنفرانس خبری وی درباره همه‌پرسی احتمال تحقق این اخبار را قویتر کرده.
گزارش‌های دیگری اما از انتقال صندوق‌های رای به مناطق مورد اختلاف از جمله شهر کرکوک حکایت دارد. بارزانی قرار است امروز در کنفرانس خبری، نظر نهائی خود درباره برگزاری همه‌پرسی را اعلام کند.
این اخبار ضد و نقیض از احتمال لغو در آخرین ساعات باقی مانده به همه‌پرسی حکایت دارد. «رزگار علی» عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز از احتمال پیوستن این حزب به صف مخالفان همه پرسی خبر داده است. وی همچنین به طور تلویحی از احتمال توقف همه‌پرسی و پذیرش طرح سازمان ملل خبر داده است. او به سایت رسمی اتحادیه میهنی گفته است: شنبه نشست مهمی بین جامعه جهانی و سران سیاسی اقلیم کردستان عراق بر سر پرونده همه‌پرسی این اقلیم در اربیل برگزار شد اما نتیجه آن هنوز مشخص نیست.
از سوی دیگر هیاتی از کمیته عالی موسوم به همه‌پرسی روز گذشته وارد بغداد شده، سایت خبری «اتحادیه میهنی کردستان عراق» نوشته است که مذاکرات کمیته مزبور، آخرین مذاکرات بین بغداد و اربیل پیش از برگزاری همه‌پرسی بوده است.

آغاز همه‌پرسی در خارج از اقلیم
با همه اما اگرهای برگزاری همه‌پرسی، روز گذشته کمیسیون انتخابات و همه‌پرسی استقلال کردستان عراق اعلام کرد، رای گیری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در کشورهای خارج آغاز شده است.
«شیروان زراری»، سخنگوی کمیسیون انتخابات و همه‌پرسی استقلال کردستان عراق به سومریه نیوز گفته است که روند رای‌گیری سه روز ادامه خواهد داشت و تعداد کسانی که در خارج می‌توانند در رای گیری شرکت کنند مشخص نیست چراکه آمار دقیقی وجود ندارد.

موافقت پارلمان کردستان عراق، با همه‌پرسی
«مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، هفته گذشته طی سخنرانی در شهر دهوک اعلام کرده بود، که وعده‌‌های زیادی که قبلا داده شد، عملی نشده و از این رو همه‌پرسی به تعویق نخواهد افتاد.
پارلمان کردستان عراق نیز که مدت دو سال غیرفعال بود، ساعاتی بعد از سخنان بارزانی، با برگزاری همه‌پرسی جدایی موافقت کرد. از 68 نماینده حاضر در جلسه پارلمان کردستان عراق، 65 نفر به برگزاری همه پرسی جدایی رای مثبت دادند.
بارزانی در واکنش به بیانیه شورای امنیت درباره همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در میان طرفدارانش در اربیل گفت: همه‌پرسی استقلال در موعد خود برگزار می‌شود و تصمیم دست خود مردم است.

پرچم اسرائیل در دست موافقان همه‌پرسی
به گزارش خبرگزاری رویترز، کردها روز گذشته در تجمعات‌شان برای اعلام حمایت‌ از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم، در اربیل پرچم‌های اقلیم کردستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا را در دست داشتند.
این نخستین باری نیست که کردهای عراق پرچم رژیم صهیونیستی را در دست می‌گیرند. هفته گذشته نیز کردها در شمال عراق پرچم این کشور را برافراشته بودند.

آخرین تهدید ترکیه در آستانه رفراندوم اقلیم
به گزارش روزنامه حریت، «بنعالی ییلدیریم»،‌ نخست وزیری ترکیه در جمع خبرنگاران اعلام کرده است که در پاسخ به رفراندوم استقلال کردستان عراق گام‌هایی در همکاری نزدیک با بغداد، تهران و دیگر کشورهای همسایه برخواهیم داشت که این تدابیر در حوزه‌های دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و امنیتی خواهد بود.
ییلدیریم معتقد است که بارزانی به دام رویای استقلال خود افتاده است. ترکیه به وی اعلام کرده که این اقدام آنها را به نابودی خواهد کشاند. در حال حاضر مردم این منطقه در دوستی و برادری در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند اما بارزانی حرف گوش نمی‌کند، اما ما نیز می‌دانیم که چگونه با زبانی صحبت کنیم که او بدان آشنایی دارد.
«ابراهیم کالین»، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز اعلام کرده است که اگر رفراندوم استقلال کردستان عراق کنسل نشود عواقب جدی به همراه خواهد داشت. اربیل باید هرچه سریع‌تر این اشتباه را تصحیح کند و گرنه باعث بروز بحران جدید در منطقه می‌شود.

مخالفت جنبش گوران با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم
جنبش تغییر (گوران) در سلیمانیه عراق، که دومین حزب سیاسی بزرگ در اقلیم کردستان محسوب می‌شود، معتقد است برگزاری این همه‌پرسی خطرات و پیامدهای برای کرد‌ها خواهد داشت. دولت مرکزی عراق جدایی این منطقه مهم با وجود منابع عظیم را تحمل نخواهد کرد، همین امر می‌تواند احتمال حمله نظامی را افزایش دهد که اگر رخ دهد، برای اقلیم ویرانگر خواهد بود. از سوی دیگر این حجم از مخالفت از سمت کشورهای منطقه، بدین معنا خواهد بود که آنها این اتفاق را تهدیدی در راستای امنیت ملی و تمامیت ارضی خود می‌دانند. اتحاد کشورهای منطقه با دولت مرکزی عراق دستاوردی بجز تحریم برای اقلیم در پی نخواهد داشت.
نکته نگران‌کننده دیگر وجود مشکلات اقتصادی و سیاسی متعدد در منطقه کردستان است، بعد از اعلام استقلال، مردم این منطقه به درگیری‌های حزبی و سیاسی جدی دچار خواهند شد، این امر در آینده کُردها نگران‌کننده است.
از طرف دیگر آنان که به دنبال استقلال کردستان هستند، هیچ ضمانت منطقه‌ای و بین‌المللی برای موفقیت آن ندارند. پشتیبانی‌های لفظی، غیرقابل اعتماد هستند و حمایت آنان ضربات جبران ناپذیری به آینده اقلیم کردستان و مردم کردستان خواهد زد. اجرای رفراندوم در شرایط فعلی که هیچ ضمانتی برای موفقیت آن در مناطق محل نزاع کردها با دولت مرکزی همچنین استان کرکوک و سنجار و نوار نفتی واقع در استان‌های موصل و دیاله و صلاح‌الدین ندارد. اگر کُردها نتوانند در این مناطق اکثریت را به دست آورند این کار به جای منفعت به ضرر هویت قومی این مناطق خواهد بود.
گزارش : مانیا شوبیری
 
 
کد مطلب: 74337
برچسب ها: کردستان عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *