۰
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۱
رئیس جمهوری آمریکا به شکلی مبهم تهدید کرد

آرامش پیش از طوفان ترامپ

ترامپ همزمان با حمله نظامی‌به کره‌شمالی تفاهم برجام را پاره می‌کند
رئیس جمهوری آمریکا تا دنیا را به آتش نکشد بی خیال نمی‌شود. «دونالدترامپ» که از معادلات دیپلماتیک چیزی نمی‌داند و تنها به جیب کارخانه‌های اسلحه سازی فکر می‌کند، بی‌سابقه‌ترین تنش‌ها را رقم زده است. رفتارگازانبری ترامپ با ‌کره‌شمالی از «کیم جونگ اون» یک بمب انتحاری هسته‌ای ساخته است. مردم خاوردور نگران هستند که ناگهان با انفجاری اتمی‌صبح خود را آغاز کنند و دیگر طلوع خورشید را نبینند.
آرامش پیش از طوفان ترامپ
رئیس جمهوری آمریکا تا دنیا را به آتش نکشد بی خیال نمی‌شود. «دونالدترامپ» که از معادلات دیپلماتیک چیزی نمی‌داند و تنها به جیب کارخانه‌های اسلحه سازی فکر می‌کند، بی‌سابقه‌ترین تنش‌ها را رقم زده است. رفتارگازانبری ترامپ با ‌کره‌شمالی از «کیم جونگ اون» یک بمب انتحاری هسته‌ای ساخته است. مردم خاوردور نگران هستند که ناگهان با انفجاری اتمی‌صبح خود را آغاز کنند و دیگر طلوع خورشید را نبینند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مجموعه رفتارهای ترامپ در مورد روسیه نیز بی‌سابقه‌ترین تنش‌ها را میان کرملین و کاخ سفید رقم زده است. ملتهب ترین موضوع برای اتحادیه اروپایی‌این است که رئیس جمهوری آمریکا به‌طور یکجانبه تفاهم برجام را لغو کند. بروکسل که پس از ورود ترامپ به کاخ سفید شب آرام را سپری نکرده، نگران وقوع یک اتفاق محاسبه نشده است.
در فضای غبارآلودی که بوی جنگ می‌دهد ، ترامپ با سخنانی مبهم به شایعات دامن زده است. بنا به نوشته گاردین،دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خطاب به خبرنگارانی که در اتاق مخصوص ضیافت‌های شام در کاخ سفید برای عکس انداختن با او و همسرش ملانیا ترامپ و همچنین فرماندهان ارتش آمریکا و همسران آنها جمع شده بودند، گفت: «شماها می‌دانید که اکنون ما در چه لحظه‌ای هستیم؟ شاید‌این لحظه آرامش قبل از طوفان است.»
ترامپ به خبرنگارانی که از‌این حرف‌های او تعجب کرده و کنجکاو شده بودند، گفت: «می‌پرسید چه طوفانی؟ خودتان بعدا متوجه خواهید شد.»
کاخ سفید به درخواست برای شفاف سازی در مورد‌این صحبت ترامپ پاسخ نداده است.
ترامپ ظاهرا عصر روز پنجشنبه در نشست با مقام‌های ارشد نظامی‌و دفاعی آمریکا در اتاق کابینه دولت درباره تهدید ‌کره‌شمالی و آنچه «پیشگیری از دستیابی‌ایران به سلاح هسته‌ای» خوانده شده بحث کرده است.
او گفت: در ‌کره‌شمالی هدف ما خلع سلاح هسته‌ای است، ما نمی‌توانیم اجازه دهیم‌این دیکتاتوری کشور ما یا هم پیمانان ما را با تلفاتی غیرقابل تصور تهدید کند. ما کاری را که می‌بایست انجام بدهیم انجام خواهیم داد تا جلوی‌این اتفاق را بگیریم و باور کنید که اگر لازم باشد‌این کار انجام خواهد شد.
ترامپ همچنین ادعاهای گزافی نیز درباره‌ایران مطرح کرد و گفت: «این کشور به روح توافق هسته‌ای پایبند نبوده است.»
ترامپ تعداد قابل توجهی از مقام‌های دولتش را با ژنرال‌های نظامی‌از جمله رئیس دفتر و مشاور امنیت ملی خود پر کرده است.
در نشست پنجشنبه کاخ سفید، «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ که معمولا در کاخ سفید لباس نظامی‌نمی‌پوشد در‌این نشست یونیفرم نظامی‌به تن داشت. زبان بدن‌این ژنرال آمریکایی نشان می‌دهد که احتمالا‌ایالات متحده درحال تدارک یک عملیات نظامی‌است.
در‌این نشست ظاهرا ترامپ فرماندهان ارتش را تحت فشار قرار داده تا «به هنگام لزوم سریعتر گزینه‌های نظامی‌را اعلام کند».
اهداف نظامی‌و سیاسی
در ساده‌ترین تحلیل می‌توان ارزیابی کرد که کره‌شمالی و‌ایران اهداف تهدید مبهم رئیس جمهوری آمریکا بوده‌اند. کره‌شمالی با مجموعه اقداماتی که انجام داده است در عمل اقتدار آمریکا را به چالش کشیده است. ترامپ که روسای جمهوری پیشین‌ایالات‌متحده را متهم به کم کاری و اهمال کاری در حق پیونگ یانگ کرده است. ترامپ با صدور فرمان حمله نظامی‌به کره‌شمالی می‌خواهد قدرت نظامی‌خود را به رخ همه از جمله چین و روسیه بکشد. صف بندی ژنرال‌های آمریکایی و حضور ناوهای جنگی‌ایالات متحده در خاوردور نشان می‌دهد که نقشه حمله تنها منتظر اعلام کد حمله از کاخ سفید است.
به موازات تدارک حمله به ‌کره‌شمالی، رئیس‌جمهوری‌ایالات متحده آمریکا قصد دارد روز پنجشنبه هفته‌اینده ۱۲ اکتبر (۲۰ مهرماه) سیاست خود را در قبال پایبندی یا عدم پایبندی‌ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کند. طبق شایعات ترامپ تفاهم برجام را پاره خواهد کرد. براساس قانون آمریکا، رئیس جمهوری آمریکا موظف است هر سه ماه نظر خود را درباره پایبندی‌ایران به توافق هسته‌ای به کنگره آمریکا اعلام کند. پرزیدنت ترامپ تاکنون دوبار پایبندی‌ایران را تایید کرده اما در اردیبهشت ماه، رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند او چندان تمایلی به‌این کار نداشت و پس از آن تیمی‌منصوب کرد تا موارد نقض تعهد‌ایران به برجام را مشخص کنند.
شکاف در واشنگتن
بنابه گزارش سی ان ان، نکته جالب‌اینجاست که با توجه به اظهارات اخیر رکس تیلرسون در باره دونالد ترامپ و مواضع سیاسی متفاوت دو مقام امریکایی بر سر مساله ‌کره‌شمالی و برجام به نظر می‌رسد ترامپ و اعضای کابینه اش درمخمصه‌ای سیاسی گرفتار شده باشند.
«رکس تیلرسون» وزیرخارجه آمریکا با حمله به ‌کره‌شمالی و لغو برجام مخالفت کرده است اما نظر رئیس جمهوری آمریکا به شدت متفاوت است. شاید ترامپ با خود بیندیشد که اگر ‌این افراد کارمندان وی در سازمان ترامپ بودند او تاکنون بارها نسبت به اخراج تک تک آنها  اقدام کرده بود اما در حال حاضر با توجه به شعارهای انتخاباتی ترامپ و جو متشنج سیاسی آمریکا برکناری‌ این افراد میتواند به جایگاه سیاسی ترامپ لطمه وارد کند.
بدین ترتیب، ممکن است به نظر برسد ترامپ ظاهرا فکر برکناری اعضای کابینه خود را از سر بیرون کرده باشد.چندی پیش بود که ترامپ به دنبال فرصتی می‌گشت تا تصمیم مهم درباره جف سشنز و وزیر دادگستری امریکا اتخاذ و به‌این ترتیب وی را برکنار کند اما مجلس سنای آمریکا‌این امکان را از ترامپ سلب کرد.
اما تیلرسون هم اکنون بهترین  و آسانترین گزینه برای ترامپ محسوب می‌شود  چرا که او دست کم با  عزل تیلرسون می‌تواند یکی از مخالفان در کاخ سفید به خصوص در  قبال ‌کره‌شمالی و نیز برجام، حذف کند.
نباید فراموش کنیم که تیلرسون در جریان درگیری لفظی با ترامپ بر سر سیاست‌ خارجی‌اش، او را «احمق» خطاب کرده بود. گزارش‌این شبکه ساعاتی پیش از حمله توییتری رئیس جمهور آمریکا، از درگیری لفظی ترامپ و تیلرسون پرده برداشت. همچنین براساس‌این گزارش، تیلرسون قصد داشته است پس از‌این درگیری لفظی از سمتش استعفا دهد؛ اما، مقامات دولت ترامپ او را از‌این کار باز می‌دارند.
ترامپ روز یکشنبه در چندین پیام توییتری، نارضایتی خود را از سیاست‌های تیلرسون نشان داده بود. او در یکی از توییت‌های خود نوشته بود تیلرسون با ادامه تلاش‌ها برای گفتگو با مقامات ‌کره‌شمالی، تنها وقت خود را هدر می‌دهد. رئیس جمهور آمریکا در توییتی دیگر نوشته بود: رکس انرژیت را نگه دار. ما کاری را که باید، انجام خواهیم داد. در میان اختلافاتی که گریبان کابینه ترامپ را گرفته است ، دموکرات‌ها هم بی کار نمانده اند و با تمام توان تلاش می‌کنند مانع لغو برجام شوند.
واقعیت سیاسی آمریکا‌اینجاست که ترامپ نمی‌خواهند منتظر انتخابات میان دوره‌ای کنگره و سنا که احتمالا قدرت دموکرات‌ها افزایش میابد، بماند. قمارباز جمهوری خواهان می‌خواهد هرچه سریع تر روی رولت جنگ با ‌کره‌شمالی و لغو برجام شرط ببندد تا برنده شود یا سقوط کند.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 74644
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *