کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عربستان از روسیه سامانه اس-400 خرید

شیتیل سعودی برای پوتین

14 مهر 1396 ساعت 19:47

«ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی در کاخ کرملین با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد. گویا سعودی‌ها می‌خواهند بعد از «ترامپ»، «پوتین» را پلی برای رسیدن به دسیسه‌هایشان قرار دهند، عربستان برای دستیابی به خواست‌هایشان این روزها حاضر شده‌ سنت‌های سخت‌گیرانه خود را بشکنند و با نرمشی که کمتر از این کشور دیده شده است به پیش براند.


«ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی در کاخ کرملین با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد. گویا سعودی‌ها می‌خواهند بعد از «ترامپ»،  «پوتین» را پلی برای رسیدن به دسیسه‌هایشان قرار دهند، عربستان برای دستیابی به خواست‌هایشان این روزها حاضر شده‌ سنت‌های سخت‌گیرانه خود را بشکنند و با نرمشی که کمتر از این کشور دیده شده است به پیش براند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، پادشاه عربستان برای بدست آوردن دل رئیس جمهوری روسیه همان راهی را پیش گرفته است که در قبال رئیس جمهوری آمریکا طی کرد، اما گویا فراموش کرده است که اینبار آنسوی میز مذاکره ترامپ و سیاست‌های دیوانه‌وارش قرار ندارد، بلکه میزبان کشوری است که منافع کشورش را با هیچ چیز معاوضه نخواهد کرد. ملک سلمان شاید با هدایا و چرب کردن سبیل ترامپ بتواند او را مجذوب خود کند، اما پوتین به فروش سیستم اس-400 به عربستان و بهره برداری از این کشور فکر می‌کند.
بخشی از دیدار رهبران این دو کشور به طور مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی روسیه پخش شده است. احتمال می‌رود در این دیدار مذاکره دو طرف برای فروش سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسی به عربستان انجام شده باشد.
محورهای مذاکرات ملک سلمان و پوتین را همکاری اقتصادی و مسایل منطقه‌ای تشکیل داده. ملک سلمان در این دیدار در حالی اوضاع منطقه را دشوار دانسته که این کشور یکی از دلایل آشوب‌های خاورمیانه است.
پادشاه سعودی همچنین خواستار یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه شده است. به اعتقاد وی راه حل مورد نظر باید متضمن حفظ یکپارچگی این کشور باشد.
ملک سلمان تلویحا مخالفت خود را با استقلال کردستان عراق ابراز و تاکید کرده است که تمامیت ارضی عراق باید حفظ شود. وی ضمن حمایت از مبارزه علیه گروه‌های تندرو گفته عربستان سعودی مایل است یک مرکز مبارزه با تروریسم تحت نظر سازمان ملل ایجاد شود.
پادشاه عربستان همچنین بر حل بحران خاورمیانه تاکید و ابراز امیدوارکرده است که شاهد تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس باشند.
وی در ادامه دیدار خود با پوتین به وضعیت اقلیت روهینگیا در میانمار نیز انتقاد کرده و تاکید داشته است که جامعه جهانی باید در قبال آنچه که در میانمار بر جامعه مسلمانان روهینگیا می‌گذرد به مسئولیت خود عمل کند.
بخش دیگری از مذاکرات رهبران روسیه و عربستان سعودی به مسایل اقتصادی اختصاص داشت. سال گذشته، کشورهای عضو اوپک و چند کشور غیر عضو به خصوص روسیه توافق کردند برای جلوگیری از سقوط بیشتر بهای نفت خام، تولید خود را کاهش دهند. در ملاقات روز پنجشنبه، دو طرف اعلام کردند که به تلاش برای تثبیت بهای نفت خام در سطح جهانی ادامه خواهند داد.
پادشاه سعودی که از این سفر به دنبال کسب منافع و دست داشتن در ساخت و پاخت ابر قدرت‌هاست، نسبت به امکان گسترش روابط اقتصادی دوجانبه با روسیه ابراز خوش‌بینی کرد. وی اطمینان دارد که فرصت‌های متعددی برای افزایش و تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی دوجانبه وجود دارد. در همین راستا نهادهای مالی عربستان برای همکاری با روسیه در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک اعلام آمادگی کرده‌اند و برای این منظور، یک صندوق سرمایه‌گذاری به ارزش یک میلیارد دلار ایجاد خواهد شد.
روزنامه تایمز مالی در این زمینه به نقل از وزیر انرژی روسیه گفته است که انتظار می‌رود دو طرف، توافقنامه‌هایی به ارزش بیش از ۳ میلیارد دلار امضا کنند.
یک نشریه روسی نیز از احتمال فروش سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه به عربستان سعودی خبر داده است.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز  این سفر را اولین دیدار یکی از پادشاهان عربستان سعودی در تاریخ روابط عربستان و روسیه دانسته است. وی هدف از این دیدار را تقویت روابط دو جانبه برای پیشبرد صلح و امنیت و توسعه اقتصاد جهانی عنوان کرده است.
به گزارش خبرگزاری تاس، رئیس‌جمهوری روسیه ابراز اطمینان کرد که دیدار پادشاه عربستان از کشورش تاثیری مثبت بر روابط دوجانبه خواهد داشت.
پوتین در دیدار با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی به پیشینه روابط خوب دوجانبه میان دو کشور طی ۹۰ سال گذشته اشاره کرد. وی یادآور شد که در سال ۱۹۲۶ اتحاد جماهیر شوروی اولین کشوری بود که پادشاهی بنیان‌نهاده شده توسط عبدالعزیز بن سعود را به رسمیت شناخت.
گزارش : مانیا شوبیری
 


کد مطلب: 74645

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/74645/شیتیل-سعودی-پوتین

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir