کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ورود به دغدغه های برخی کسبه و راه حل های آنها برای قالی های پا نخورده

دست بافته های دست نیافته

17 مهر 1396 ساعت 19:26

کوچه های تنگ و پرهیاهوی بازار تهران با مردمانی که اغلب کیف دستی یا خرید به دست با عجله در حال عبور و مروراند گذرگاه مناسبی برای مقصد اصلی گزارش ما یعنی بازار فرش تهران سرای فاطمیه است جایی که مردم با تمام دغدغه هایشان تنها یک هدف مشترک دارند:خرید.


کوچه های تنگ و پرهیاهوی بازار تهران با مردمانی که اغلب کیف دستی یا خرید به دست با عجله در حال عبور و مروراند گذرگاه مناسبی برای مقصد اصلی گزارش ما یعنی بازار فرش تهران سرای فاطمیه است جایی که مردم با تمام دغدغه هایشان تنها یک هدف مشترک دارند:خرید.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، کمی دورتر می شویم و به زمانی برمی گردیم که فرش ایرانی نه تنها در رتبه بندی ها بلکه در واقعیت هم جز سبد اصلی خرید منزل مردم بود چه قشر پر درآمد و چه کم درآمد چون آنقدر تنوع قیمتی و طرحی و کیفیتی در فرش ما ایرانیان هست که تمام طیف مردم بتوانند از آن در منزلشان لذت ببرند از طرفی هم فرش کالای مورد علاقه ی صادر کننده ها و شگفت انگیز برای فرنگی ها هم بود (البته هنوز هم هست).
ماشین هایی که فرش تولید کردند 
ناگهان با پررنگ ترشدن تولید  فرش ماشینی و قیمت کم تر از دست بافت و تولید طرح و رنگ های عینی با فرش ماشینی و کیمیا شدن پول در جیب مردم و از طرفی واردات فرش از چین، سللیقه ی جمعی فرش ماشینی را فراموش کرد .بافندگان خانگی هم که با تمام تلاش و سختی های پیش رویشان میبایست نگرانی فروش محصولاتشان را نداشته باشند نیز روز به روز سرد تر و نا امید تر شدند و همه چیز دست به دست هم داد تا دو میلیون بافنده ایرانی در اندوه بی توجهی ها تنها به بیمه بافندگی مصوب سال 88 مجلس دلخوش باشند.
دلربایی بوته جقه ها و ترنج ها
با بالا پایین کردن بازار و گذر از حجره های تک و توک به روز شده به سرای فاطمیه می رسیم؛ جایی که فروشندگان واغلب صادر کنندگان در مغازه هایشان منتظر ارائه محصول اند و البته گفتن دغدغه هایشان به ما.با نگاه کردن به احوالات پاساژ و مغازه ها متوجه تعدد انواع تخته فرش های زیبا و تابلو فرش های نفیس در طرح ها و رنگ ها میشوید قالی هایی از قم تا کاشان و نائین .... که شمارا وسوسه به خرید میکند و دلرباییشان اختیار از کف میبرند.
البته با متوجه شدن قیمت ها و بررسی جیبتان سریعا پشیمان شده و با حسرت به تماشا ادامه می دهید .
ارزشی وصف ناشدنی
در گفت و گو با تعدادی از کسبه آنها مهم ترین علت رکود بازار را کم شدن صادرات و راه حل  پیش رو را  اصلاح آن و توجه دولت به بافندگان خانگی میدانستند .فرش دستبافت یکی از صنایع پر پتانسیل برای چرخه های اقتصادی و اشتغال زایی است از مواد اولیه تا محصول نهایی ( چله کشی رنگرزی طراحی رفوگری و...) این دست بافته که تلاش فراوانی برای تولیدش صرف میشود از جهات گوناگون دارای اهمیت و ارزش است.
جایگاه فرهنگی:نماد توجه ایرانیان به هنر و اهمیتشان به نمای داخلی محل سکونتشان همراه با راحتی و زیبایی است و نشان می دهد که برای به دست آوردن این دو فاکتور چقدر زحمت می کشند.
جایگاه اجتماعی و علمی :ایجاد اشتغال که قبلا هم ذکر شد در کنار رشته های تحصیلی که مربوط به فرش است با گرایش های مختلف در مقاطع تحصیلی گوناگون نیز نشان دهنده ارزش والا این هنر است .
جایگاه اقتصادی: با مقایسه دو کالای نفت و فرش که هردو کاملا ملی و بومی اند و مقایسه ارزش افزوده ای که به صادراتشان تعلق میگیرد و خواندن دیدگاه های اقتصاد دانان متوجه شباهت های اقتصادی در این دو کالا خواهید شد  .نمودارهای صادرات فرش در سال های اخیر  دارای افت و خیز نسبی بوده و طبق آمارارایه شده 82% صادرات مربوط به فرآورده های غیر نفتی %4فلزات 3% معدنی 4% مواد صنعتی %7 کشاورزی بوده است.
برای مثال
برای مثال فرض کنید صنعت خودرو سازی به گونه ای بود که هرکس در خانه خودش ماشین درست می کرد و آن را برای فروش در داخل کشورش یا خارج قرار می داد. حال چه بازار آشفته و بی نظمی که به وجود نمی آمد! حال و روز بافندگان خانگی در حال حاضر به این گونه است. پس باید از آنها حمایت شود همان گونه که دولت چین برای اینکه صنعت فرش اش پویا بماند حمایت های مالی و سوبسید کم برای بافندگانشان در نظر گرفته و دغدغه فروش رفتن محصولاتشان را به صفر رسانده است.البته در سالهای اخیر در دولت یازدهم اتفاقاتی مثبت شکل گرفته مثلا در95 شاهد صادرات 164 میلیون  دلاری فرش آذربایجان شرقی بوده ایم.
از طرفی هم با مدیریت افکار و سلایق مردم داخل باید این تصور که خرید فرش دست بافت رویایی دست نیافتنی است را پاک کرده و اصالت مردم را به آنها بازگردانیم و بازاریابی خارجی را گسترش و بهبود داده و کارگاه های فرش دست بافت را پویاتر کنیم .
گزارش : سيد نيما شفيقي
 


کد مطلب: 74870

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/74870/دست-بافته-های-نیافته

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir