۰
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۸
گزارش "مردم سالاری آنلاین" درباره موضوع تعطیلی هشتم ربیع الاول

سرنوشت مبهم تعطیلی 6 آذر

6 آذرماه مصادف با هشتم ربیع الول تعطیل رسمی است ؛ هفته پیش این خبر در حالی منتشر شد که در اغلب تقویم های چاپ شده کشور این تعطیلی نیمده بود اما توضیحی که ضمیمه این خبر بود نشان داد که چرا چنین شده است.
سرنوشت مبهم تعطیلی 6 آذر
ششم آذرماه مصادف با هشتم ربیع الول تعطیل رسمی است ؛ هفته پیش این خبر در حالی منتشر شد که در اغلب تقویم های چاپ شده کشور این تعطیلی نیمده بود اما توضیحی که ضمیمه این خبر بود نشان داد که چرا چنین شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سال گذشته یکی از موضوعات چالش‌برانگیز میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ، موضوع تعطیل بودن یا تعطیل نبودن هشتم ربیع‌الاول، مصادف با آغاز امامت و ولایت حضرت امام عصر(عج) بود که پس از دو بار رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان این مسئله تأیید شد. اما این قانون در ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ در روزنامه رسمی منتشر شد و طبیعی است که در آن زمان تقویم های کشور چاپ شده باشد.
تعطیلی این روز، علی رغم این موضوع شکل گرفت که سالها است بحث بیش از اندازه بودن تعطیلات در کشور وجود دارد و بارها و بارها سعی شده که این تعطیلات کم شود اما طبیعی است که برداشتن تعطیلات روزهای مذهبی با مخالفتهایی روبرو شود . مجلس پنجم شورای اسلامی یکبار سعی کرد که از تعطیلات بکاهد ولی بر اساس همین مصلحت سنجی ها نتیجه نهایی کار این شد که تعطیلی روز «29 اسفند » برداشته شود ؛ روزی که حتی اگر تعطیل نباشد هم خود به خود تعطیل است! البته این اتفاق نیفتاد اما یکبار دیگر در سال 1389 این بحث در مجلس پیش آمد که تعطیلی 29 اسفند و 15 خرداد برداشته شود و به جای آن تعطیلی عید فطر دو روز شود! در آن زمان باز هم مخالفتهایی با این طرح شد، از جمله روزنامه جمهوری اسلامی ، مدعی  مخالفت رهبر انقلاب با طرح نمایندگان مجلس برای افزایش تعطیلی عید فطر و حذف تعطیلی 29 اسفند و 15خرداد شد. در سال 91 هم طرحي با امضاي نمايندگان تهيه شد كه بر اساس آن بخشي از تعطيلات رسمي كشور حذف شود كه در آن تاسوعاي حسيني، 29 اسفند و شهادت امام رضا(ع) مطرح شده بود ؛ اما این طرح هم به جایی نرسید . ماحصل این بحث دامنه دار این شد که یک روز به تعطیلات عید فطر اضافه شود.
به نظر می رسد مهمترین موضوع در عدم کاهش تعطیلات ( و همین طور افزایش سال به سال تعطیلات) این است که «تعطیلی » یک روز معیار ارزشگذاری برای آن تلقی می شود و بعضی عقیده دارند که برای گرامی داشت یک اتفاق مذهبی ، تاریخی یا انقلابی حتما باید آن روز تعطیل باشد ؛ در حالی که چنین الزامی وجود ندارد.
اما موضوعی که درباره
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس روز دهم بهمن ماه سال گذشته در جلسه علنی مجلس در تذکری به ماده 202 آیین‌نامه داخلی مجلس در مورد ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس اشاره کرد و گفت: درحال حاضر مجلس معطل این شده که در یکی از مصوبات آیا چاقوی ضامن‌دار را بیاوریم یا چاقوی فشاری اما در مورد تعطیلی هشتم ربیع الاول که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته این موضوع بدون بحث تصویب شد. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: این بحث یعنی تعطیلی هشتم ربیع الاول باید در مجلس بررسی شود زیرا این مصوبه مربوط به مجلس نهم بوده است.
تعطیلی این روز خاص ( هشتم ربیع الاول) وجود دارد ، یکی از موضوعاتی است که علی مطهری نایب رییس مجلس در یادداشت منتشره خود به آن اشاره کرده است . وی با ابراز امیدواری درباره اینکه نمایندگان طرحی برای لغو این تعطیلی بدهند ، نوشت: «تعطیلی هشتم ربیع‌الاول که امسال مصادف با ۶ آذر است، یک خطا و موجب وهن مجلس شورای اسلامی است. هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) و طبعا روز آغاز امامت حضرت ولیعصر (ع) است. سوال این است که چه ضرورتی برای تعطیلی این روز هست؟ اولا مردم در این روز باید عزا بگیرند یا شادی کنند؟ ثانیا فلسفه تعطیلی یک روز آن است که مناسبت مربوط بزرگ داشته شود. آیا این بزرگداشت با تعطیلی بهتر انجام می‌شود یا با دایر بودن ادارات و بخش خصوصی و مطبوعات که هر یک می‌توانند برنامه‌ای و مطلبی داشته باشند؟ ضمنا این روز مجاور نهم ربیع‌الاول است که برخی شیعیان تندرو برنامه‌هایی اجرا می‌کنند که مخالف وحدت اسلامی و مضر به حال دنیای اسلام است.»
شاید بجز علی مطهری ، کمتر کسی می توانست به این صراحت ، موضوع را بیان کند و علت مخالفت خود را شرح دهد . اشاره دقیق و درست مطهری به رفتارهای دور از اصول اسلامی و انسانی که بعضی افراد تندرو و غالی تحت عنوان دوستی ائمه اطهار انجام می دهند ، در طول تاریخ باعث وهن اسلام و شیعیان بوده و متاسفانه این تعطیلی می تواند به آن دامن بزند . با این وجود ، به نظر می آید لغو این تعطیلی ، از طرف مجلس شورای اسلامی لازم است و هر گونه تعلل در این باره ، می تواند باعث سوء استفاده دشمنان اسلام و عاملان اختلاف بین مذاهب اسلامی شود.
پیش از این هم مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس روز دهم بهمن ماه سال گذشته در جلسه علنی مجلس در تذکری به ماده 202 آیین‌نامه داخلی مجلس در مورد ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس اشاره کرد و گفت: درحال حاضر مجلس معطل این شده که در یکی از مصوبات آیا چاقوی ضامن‌دار را بیاوریم یا چاقوی فشاری اما در مورد تعطیلی هشتم ربیع الاول که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته این موضوع بدون بحث تصویب شد. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: این بحث یعنی تعطیلی هشتم ربیع الاول باید در مجلس بررسی شود زیرا این مصوبه مربوط به مجلس نهم بوده است.

 
کد مطلب: 76949
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *