۰
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۳
نخست وزیر لبنان به بیروت باز می‌گردد

خانواده حریری، گروگان ریاض

گفته می‌شود که سعدحریری بدون خانواده به بیروت باز می‌گردد. وضعیت مشکوک نحست وزیر لبنان در ریاض ادامه دارد.
خانواده حریری، گروگان ریاض
گفته می‌شود که سعدحریری بدون خانواده به بیروت باز می‌گردد. وضعیت مشکوک نحست وزیر لبنان در ریاض ادامه دارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سعدحریری چند روز پیش به شکلی غافلگیر کننده با ظاهری مستاصل و درمانده در کاخ سعودی از قدرت کناره گیری کرد. نخست وزیر درمانده لبنان ظاهرا تلاش کرده است ایران و حزب الله را عامل اصلی استعفای خود معرفی کند اما شواهد چیز دیگری می‌گوید. روایت‌های متناقضی تاکنون از بازداشت تحقیرآمیز حریری توسط گاردسلطنتی منتشر شده است. نکته جانبی این ماجرا اینجاست که ده‌ها شاهزاده سعودی هم در چارچوب کودتای نرم محمدبن سلمان به جرم فساد مالی بازداشت شده‌اند.
امانوئل ماکرون،رئیس جمهوری فرانسه که سرزده به ریاض رفت هم به در بسته خورد. پاریس نگران است که جرقه آتش در دامن عروس خاورمیانه دامن همه را بگیرد. در طرف مقابل دونالدترامپ بدش نمی‌آید جنگ جدیدی ایجاد شود اما نظرحکومت ایالات متحده به جلوگیری از تشدید تنش‌هاست.
دیروز، کاردینال بشارة پطرس الراعی، اسقف اعظم مارونی‌های لبنان که به ریاض سفر کرده با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار کرد.در این دیدار هر دو طرف بر اهمیت نقش مختلف ادیان در تقویت روحیه سازش،‌ نابودی تروریسم و پایان دادن به خشونت و تحقق امنیت برای منطقه و جهان تاکید کردند.
اسقف اعظم مارونی‌های لبنان همچنین با سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان که اکنون در ریاض است،‌ دیدار کرد در حالی که چیزی از این دیدار منتشر نشده است. به فاصله چندساعت از این دیدار ؛  سعد حریری در توئیتر اعلام کرد حالش خوب است و تا دو روز دیگر به لبنان باز می‌گردد. نخست وزیر لبنان همچنین در این پیام توئیتری از مردم لبنان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و افزود اعضای خانواده وی همچنان در عربستان سعودی خواهند ماند.
بنا به نوشته روزنامه الاخبار ، انتظار سعودی‌ها از مصاحبه سعدحریری برآورده نشده است. در لبنان همه مطمئن شده اند که نخست وزیرشان در بند است و عملا نقشه ریاض نقش برآب شده است. محمد بن سلمان از اینکه حریری خود را در مصاحبه خسته و ناراحت نشان داده و با برخوردهایش فهمانده که اوضاع بر وفق مراد نیست، به شدت ناخرسند است. به ویژه اینکه الحریری موضع میشل عون را که استعفایش را پیش از بازگشت به لبنان غیر وارد و غیر قانونی خوانده بود تایید کرد. همچنین سقف مواضع وی در برابر حزب الله در این مصاحبه بسیار پایین بود. 
الاخبار با اشاره به مخالفت ریاض با سفر «عباس ابراهیم» رئیس اداره امنیت عمومی‌و «عماد عثمان» رئیس پلیس لبنان و دیگر مسئولان امنیتی این کشور به عربستان برای پیگیری قضیه الحریری نوشت که از نتیجه تماس‌ها و فشارها به ریاض اینطور به نظر می‌رسد که سعودی‌ها فقط یک راه پیش‌روی خود می‌بینند و آن اینکه الحریری به بیروت برگردد و استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری کند سپس به فرانسه برود و از فعالیت‌های سیاسی کناره گیری کند. این در حالی است که پاریس پیشنهاد کرده الحریری پس از استعفا بار دیگر مامور تشکیل دولت شود و آن را منوط به مصالحه سیاسی جدید کند.
سعودی‌ها به این نتیجه رسیده اند که الحریری ضعیف‌تر از آن است که بتواند گروه و حزب خود را رهبری کند و حتی نگران این هستند که بعد از بازگشت به بیروت از تعهدات خود به آنها شانه خالی کند. ریاض برای اعمال فشار به نخست وزیرلبنان اقدام به گروگان گیری خانواده حریری کرده است.
محمد بن سلمان که در ریاض درحال مقدمه چینی پادشاهی است نمی‌خواهد در خاورمیانه پساداعش یک بازنده تمام عیار در مقابل ایران باشد. رسیدن موشک‌های یمنی به ریاض منجر به استیصال و رفتار هیستریک سعودی شده است. بازگشت موقت حریری بدون خانواده به بیروت اقدامی ‌در جهت خریدن زمان است.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 77118
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *