۰
چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۹

باندینگ معده، راهکاری برای کاهش وزن

در جوامع امروزی شاهد افزایش تعداد افراد مبتلا به چاقی هستیم. عدم تحرک و زندگی ماشینی با پیشرفت های تکنولوژی ، تغذیه نامناسب و بی توجهی نسبت به ورزش و تمرینات جسمانی از علل افزایش روزافزون بیماران مبتلا به اضافه وزن است.
باندینگ معده، راهکاری برای کاهش وزن
در جوامع امروزی شاهد افزایش تعداد افراد مبتلا به چاقی هستیم. عدم تحرک و زندگی ماشینی با پیشرفت های تکنولوژی ، تغذیه نامناسب و بی توجهی نسبت به ورزش و تمرینات جسمانی از علل افزایش روزافزون بیماران مبتلا به اضافه وزن است.
چاقی از بیماری هاییست که نه تنها فرد را متحمل عوارض جانی ، روانی و مالی بلکه جامعه را نیز متحمل هزینه های سنگین درمانی و مراقبتی می کند ، عوارض بسیاری از بیماری های ساده در افراد چاق دو چندان و ریسک جراحی ها و مراقبت های پزشکی در این افراد به مراتب بالا تر و پرهزینه تر است. بهترین راه بدون شک پیشگیری از اضافه وزن با تغذیه و تحرک مناسب از دوران کودکی و آموزش در سنین پایین است اما در این بین هستند بیمارانی که به علت بیماری های ژنتیکی یا مصرف داروها و برخی بیماری های روانپزشکی دچار چاقی می شوند.
چاقی همواره در علم پزشکی مورد توجه بوده و مطالعات بسیار زیادی جهت پیشگیری یا رفع این بیماری انجام شده و راه های مختلفی در طول سالیان معرفی شده که برخی موفقیت آمیز بوده و در حال پیشرفت هستند و برخی نیز با شکست مواجه شده و حذف شده اند. جدای از مباحث تغذیه ای و ورزشی و تغییر شیوه زندگی ، اعمال جراحی نقش بزرگی در درمان چاقی داشتند ؛ اما مهمترین نکته این است که کدام نوع جراحی را برای کدام بیمار انجام دهیم؟ قطعا قد و وزن بیمار ، سن ، شرایط روانی و اجتماعی ، شغل و محل سکونت ، بیماری های زمینه ای ، انتظارات بیمار از جراحی ، عادات تغذیه ای بیمار همه و همه در انتخاب نوع جراحی دخیل می باشد.
یکی از انواع این اعمال جراحی که امروز توضیح خواهیم داد عمل گاستریک باندینگ ( باندینگ معده) است. در این عمل که به صورت لاپاراسکوپی ( کم تهاجمی ) انجام می شود یک باند از جنس سلیکون به دور قسمت ورودی معده می بندیم ؛ این باند از طریق محفظه ای قابلیت باد شدن دارد که این محفظه با لوله ای به زیر پوست وصل می شود و پزشک می تواند با تزریق داخل این لوله حجم محفظه باند را کم و زیاد کند و به این ترتیب ورودی معده را بسته تر یا بازتر کند.
اما این عمل برای چه بیمارانی مناسب و برای چه یمارانی مناسب نیست؟ به علت ریسک پایین تر این جراحی نسبت به سایر جراحی های چاقی ، برای بیماران مسن تر و بیمارانی که بیماری های زمینه ای دارند مناسب است. برای بیمارانی که انگیزه ورزش و تغییر روش تغدیه ای دارند مناسب است اما برای بیمارانی که تمایل به ورزش ندارند و رژیم های شیرین و پرکالری را نمی توانند ترک کنند توصیه نمی شود. جراحی باندیگ برای بیماران به شدت چاق توصیه نمی شود و تنها برای کسانی که کمتر از چهل - پنجاه کیلوگرم کاهش وزن برای رسیدن به وزن مناسب نیاز دارند توصیه می شود.اگر بیمار از نظر روانی برای کاهش وزن صبور نیست و یا از نظر جغرافیایی نزدیک پزشک معالجش (جهت پیگیری های مداوم) نیست جراحی توصیه نمی شود.
پس از جراحی و مراقبت های مربوطه ، بیمار مرتب توسط جراح ویزیت می شود و جدول هایی مربوط به حجم آب تزریق شده داخل محفظه ، اشتهای بیمار ، کاهش وزن ، تهوع و استفراغ ، میزان گرسنگی یا سیری و غیره تنظیم می شود تا پزشک بتواند طبق گفته های بیمار حجم باند اطراف معده را کم و زیاد کند. برای مثال وقتی بیمار ذکر می کند که به راحتی غذاهای جامد را می خورد و احساس سیری نمی کند و اشتها دارد و در یک هفته یک کیلو کم نکرده است ؛ طبیعتا پزشک حجم باند را زیاد می کند تا نتیجه بهتر شود.
مزایا و عوارض :
در باندیگ معده علاوه بر کاهش وزن ؛ بهبود نسبی در فشار خون ، آسم ، مشکلات خواب ، افسردگی ، دیابت ، ریفلاکس معده مشاهده می شود. از عوارض باندیگ گیر کردن بخشی از معده داخل باند است که بیمار با استفراغ و وعدم تحمل خوراکی مراجعه می کند و جزو اورژانس های جراحی می باشد و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. همچنین از سایر عوارض ، لغزش باند در محل خود ، آسیب به معده ، مشکلات محفظه و لوله اش از قبیل جابجایی و چرخیدن. گاهی برخی بیماران از عدم کاهش وزن شکایت داشته و تمایل به خارج کردن باند دارند. بنابراین انتخاب نوع عمل جراحی برای هربیمار متفاوت و بنا به تشخیص جراح می باشد. در سایر شماره ها ، دیگر اعمال جراحی چاقی توضیح داده خواهد شد.
 
*دکتر چنگیز دلاوری
متخصص جراحی عمومی، بورد تخصصی جراحی عمومی، عضو جامعه جراحان ایران
 
 
کد مطلب: 77855
برچسب ها: باندینگ معده
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *