۰
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۶
حریفان ایران در جام جهانی را بشناسیم (3)

پرتغال، رونالدو و مربی موفقی به نام سانتوس

پرتغال را در تمام دنیا با نام کریستیانو رونالدو می شناسند؛ بازیکنی که امسال بار دیگر توپ طلا گرفت تا نشان دهد در رقابت با لیونل مسی آرژانتینی اندکی پیش تر است. حالا امید پرتغالی ها به رونالدو است تا این بار در جام جهانی عملکردی موفق تر داشته باشند.
پرتغال، رونالدو و مربی موفقی به نام سانتوس
پرتغال را در تمام دنیا با نام کریستیانو رونالدو می شناسند؛ بازیکنی که امسال بار دیگر توپ طلا گرفت تا نشان دهد در رقابت با لیونل مسی آرژانتینی اندکی پیش تر است. حالا امید پرتغالی ها به رونالدو است تا این بار در جام جهانی عملکردی موفق تر داشته باشند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، پرتغال یک بار در جام جهانی 2006 هم با ایران همگروه شده بود. آن سال، رونالدو تازه در مسیر شهرت قدم بر می داشت و هنوز توپ طلایی در کارنامه اش دیده نمی شد. در آن بازی به یاد ماندنی، حسین کعبی مامور مهار لوییز فیگو، بهترین بازیکن وقت پرتغال بود. ایران بازی قابل قبولی در مقابل پرتغال انجام داد اما در نهایت دو بر یک شکست خورد تا امیدی به صود از گروه خود نداشته باشد. اما حالا اگرچه خبری از فیگو نیست، اما پرتغال در اوج آمادگی است. رونالدو البته در لیگ اسپانیا تنها یک گل به ثمر رسانده اما در لیگ قهرمانان اروپا در این دوره حضور درخشانی داشته است و همچنان بیشترین بازی ملی و بیشترین گل ملی را برای پرتغال به ثمر رسانده است. جالب است که این اولین بار است که ایران در جام جهانی با تیمی مواجه می شود که یک بار دیگر هم در جام جهانی با این تیم روبرو شده بود.
پرتغال از بین 32 تیم حاضر در جام جهانی، از لحاظ شانس قهرمانی، با 3.3 درصد شانس قهرمانی، هفتمین تیم است. پرتغال از گروهی که رقابتی نزدیک با سوئیس داشت به طور مستقیم به جام جهانی صعود کرد. هر دو تیم فقط یک باخت داشتند و هر کدام 27 امتیاز کسب کردند. اما پرتغال با تفاضل گل به مراتب بهتری نسبت به سوئیس به طور مستقیم به جام جهانی رسید و سوئیس از پلی آف راهی روسیه شد. پرتغال در 10 بازی مقدماتی جام جهانی در مقابل سوئیس، مجارستان، جزایر فارو، لتونی و آندورا 32 گل زد و تنها 4 گل دریافت کرد تا با یکی از قوی ترین خطوط حمله و دفاع در بین تیمهای اروپایی راهی جام جهانی شود.
پرتغال سال گذشته در رقابتهای جام ملتهای اروپا با شکست یک بر صفر فرانسه در فینال، قهرمان یورو شد و اکنون در بهترین شرایط به سر می برد. در آن بازی رونالدو در همان نیمه اول مصدوم و از زمین خارج شد اما بازیکنان پرتغال اجازه ندادند جای خالی او احساس شود و فرانسه را شکست دادند. پرتغال در رده 6 فیفا قرار گرفته و به همین دلیل هم در سید اول قرعه کشی جام جهانی قرار گرفت. پرتغال 7 بار به جام جهانی صعود کرده که درخشش این تیم در جام جهانی 1966 با حضور اوزه بیو که این تیم به مرحله نیمه نهایی رسید، یکی از بهترین نتایج این تیم بود.
فرناندو سانتوس، همراه با کی روش دو مربی پرتغالی حاضر در جام جهانی هستند. او از سال 2014 مربی پرتغال است و پس از آنکه این تیم را قهرمان یورو کرد حالا به دنبال موفقیت در جام جهانی است. در دوره قبل جام جهانی، پرتغال از گروه خود هم صعود نکرده بود اما با آمدن سانتوس، اوضاع این تیم دگرگون شده است. او یکی از معدود مربیانی است که در هر سه باشگاه بزرگ پرتغال بنفیکا، پورتو و اسپورتینگ لیسبون مربیگری کرده است. سانتوس مربیگری در چندین باشگاه بزرگ یونانی را نیز در کارنامه دارد. او در سال 1999 با پورتو قهرمان پرتغال شد اما بزرگترین دستاورد او رساندن تیم‌ملی یونان به یورو 2012 و  جام‌جهانی 2014 بود. تیم او در هر دوره از این تورنمنت‌ها به مراحل حذفی رسید و همه اینها یعنی سانتوس مربی بزرگی است.
میانگین سنی تیم پرتغال، 27.7 سال است و از این نظر یکی از تیمهای نسبتا مسن جام جهانی محسوب می شود. حضور پرتغال در گروهی که ایران هم در آن حضور دارد، بدین معناست که کارلوس کی روش ایران را در مقابل تیمی هدایت می کند که شناخت نسبتا خوبی از آن دارد و این می تواند به ایران کمک کند. پرتغال در آخرین بازی خود در مقابل ایران قرار می گیرد و اگر ایران خوش شانس باشد، شاید در آن زمان، صعود پرتغال با کشست اسپانیا و مراکش به مرحله دوم قطعی شده باشد و آنگاه ایران شاید بازی راحت تری در مقابل پرتغال داشته باشد. اما در هر صورت کی روش در مسابقه با تیم کشور خود، انگیزه های شخصی هم دارد. او تیم ملی جوانان پرتغال را یک بار قهرمان جهان کرد و ستاره هایی همچون فیگو از آن تیم آمدند و یک بار هم پرتغال را به جام جهانی رسانده است. هرچند عملکرد موفقی با پرتغال در جام جهانی نداشت. بازی ایران و پرتغال که روز 4 تیر برگزار می شود می تواند یکی از جذاب ترین بازیهای ایران در جام جهانی باشد.
 
 
کد مطلب: 77940
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *