کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

الگویی موفق یا نمودی از بازیهای ضعیف سوپراستارها؟

هیاهوی دیدنی «اولیور توئیست»

24 آذر 1396 ساعت 19:25

بحث بلیط نمایش پرهیاهوی «الیورتوئیست» به نقل محافل تئاتری کشور تبدیل شده است. برخی از این اجرا به عنوان الگویی موفق از سبک نمایش های برادوی یاد می کنند البته برخی هم به بازی ضعیف سوپرستاره های این اثر ایراد می گیرند.


بحث بلیط نمایش پرهیاهوی «الیورتوئیست» به نقل محافل تئاتری کشور تبدیل شده است. برخی از این اجرا به عنوان الگویی موفق از سبک نمایش های برادوی یاد می کنند البته برخی هم به بازی ضعیف سوپرستاره های این اثر ایراد می گیرند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، داستان «اولیورتوئیست» نوشته مشهور چارلزدیکنز اگرچه برای همه آشنا است اما حضور پرشمار بازیگران در دکوری فاخر با نورپردازی فوق العاده نگاه مخاطبان پرشمار را جذب خود می کند.فضای حزن آلود لندن که چارلزدیکنز تصویر می کند در میان موسیقی پرهیجان و ریتمیک این اثر ناپدید می شود.
درباره حضور نویدمحمدزاده در نمایش «الیورتوئیست» از ابتدا حرف و حدیث هایی مطرح بود. چهره ای که این روزها یکی از پرطرفدارترین چهره های سینما و تئاتر محسوب می شود در این اثر به عنوان یک عنصر تضمین کننده گیشه در کنار سایر عوامل منجر به نایابی بلیط نمایش «الیورتوئیست» شده است.
منهای تمام مباحثی که مطرح شده باید گفت که کارگردان توانسته فضایی جذاب و حساب شده را در 120دقیقه پیش روی مخاطب بگذارد. فرازهای زندگی «الیورتوئیست» در صحنه ای موزیکال توانسته مخاطب را جذب داستانی کند که همه ما نتیجه آن را می دانیم.
بخشی از تاثیرگذاری نمایش «الیورتوئیست» مربوط به تصویری است که کارگردان با بهره گیری از قابلیت های تالاروحدت توانسته روی صحنه ببرد تا جایی که مخاطب در برخی موارد دچار شگفتی از صحنه پردازی می شود.  تغییر صحنه‌ها، به کمک نورپردازی و عمق میدان دادن به صحنه، وجوه بصری نمایش را تقویت کرده است و باعث شده این نمایش پربازیگر، در صحنه‌آرایی چشم‌نواز و گاه محسور کننده باشد.
روایتی از دیروز تا امروز
در طول نمایش ؛ شخصیت‌ اصلی نمایش فاگین (هوتن شکیبا) و داجر هستند، پررنگ‌تر از نانسی (مهناز افشار) ، بیلی (نوید محمدزاده) و حتی اولیورحضور دارد. نمایش «الیورتوئیست»  ما را به جهان سراسر خشونت و فساد قصه پیوند می‌دهند؛ دو شخصیتی که از تبهکار بودن لذت می‌برند و آن را همچون سرنوشتی محتوم پذیرفته‌اند. نه مثل اولیور بخت تجربه روی دیگر زندگی را دارند و نه مانند نانسی به رستگاری می‌اندیشند، آنها دو خلافکار حرفه‌ای‌اند که از پیشه‌شان لذت می‌برند. نمایش با آنها تمام می‌شود. با فاگین و داجر که همچنان به مشی سابق خود وفادارند، تغییر نمی‌کنند، نجات نمی‌یابند و به شکار کودکان ادامه خواهند داد.
نکته جالب اینجاست که در طول این نمایش با کنایه هایی که زده می شود مخاطب به نوعی همزادپنداری می رسد تا جایی که واکنش به تشویق نشان می دهد. شاید بتوان گفت حرف «الیورتوئیست» برای مخاطب ایرانی شنیدنی است.
هماهنگی گروه نمایش، درخشش کودکان بااستعداد این گروه و کار خوب گروه موسیقی، تماشای «الیور توئیست» را به تجربه‌ای لذت بخش تبدیل می‌کند. البته کارگردان تلاش کرده است به اصل داستان وفادار بماند و متن را قربانی مسائل روزمره نکرده است.
 در یک جمع بندی می توان گفت که بعضی مفاهیم و نشانه‌هایی که در قصه دیکنز وجود دارد، مختص لندن آن روزهاست و بعضی دیگر را می‌توان به جامعه امروز تعمیم داد. سر و دست شکستن برای دیدن نمایش «اولیورتوئیست» نشان می دهد که یک اثر خوب آنچنان کششی ایجاد می کند که مخاطبان را در سرمای بی مهر پاییز تهران به صف شده اند.
گفتنی است که نمایش الیور توئیست به کارگردانی حسین پارسایی و با بازی نوید محمدزاده، مهناز افشار، آتیلا پسیانی، امیرکاوه آهنین‌جان, سعید چنگیزیان، هوتن شکیبا و داریوش موفق و با همراهی بیش از ۱۰۰ بازیگر و هنرجوی نوجوان در تالار وحدت تا شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ هر شب ساعت ۱۸ به روی صحنه می رود.
گزارش : علی ودایع

عکسهای مردم سالاری آنلاین از نمایش الیور توئیست را در لینک ذیل ببینید:
الیور توئیست در قاب دوربین

 


کد مطلب: 78796

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/78796/هیاهوی-دیدنی-اولیور-توئیست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir