۰
جمعه ۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۳
کنست برای نتانیاهو راه فرار باز کرد

جرقه در بشکه اعترضات شرم علیه بی‌بی

پارلمان اسرائیل «کنست» قانونی جنجالی را تصویب کرده که قدرت پلیس این کشور در وارد کردن اتهام به مظنونان را محدود می‌کند.تصویب این قانون را باید اتوبانی برای فرار نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اتهامات فساد قلمداد کرد اما نکته اینجاست که جنبش «شرم» حالا بهانه جدیدی برای لشگر کشی به خیابان پیدا کرده است.
جرقه در بشکه اعترضات شرم علیه بی‌بی
پارلمان اسرائیل «کنست» قانونی جنجالی را تصویب کرده که قدرت پلیس این کشور در وارد کردن اتهام به مظنونان را محدود می‌کند.تصویب این قانون را باید اتوبانی برای فرار نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اتهامات فساد قلمداد کرد اما نکته اینجاست که جنبش «شرم» حالا بهانه جدیدی برای لشگر کشی به خیابان پیدا کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، کنست اسرائیل این قانون را پس از دو روز بحث و جدل با ۵۹ رای موافق در برابر ۵۴ رای مخالف تصویب کرد. نتانیاهو که هر گونه اتهامی علیه خود را رد می‌کند، می‌گوید این قانون از خدشه‌دار شدن حیثیت افراد بی‌گناه جلوگیری می‌کند.
نخست وزیر اسرائیل خواهان تصریح این موضوع شده که قانون جدید عطف به ما سبق نمی‌شود و تاثیری در تحقیقات جاری از جمله پرونده او نخواهد داشت.
بر اساس این قانون پلیس دیگر نمی‌تواند بعد از پایان تحقیقات خود به دادستانی درباره وارد کردن اتهام رسمی به مظنون توصیه‌ای کند، بلکه دادستانی به تشخیص خود می‌تواند نظر پلیس را جویا شود.

اعتراضات شرم
از یک ماه پیش‌، مخالفان بیان می کردند این قانون تلاشی است از سوی حزب راست‌گرای «لیکود» برای محافظت از «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در دو پرونده جداگانه، مظنون به رشوه گرفتن و کلاهبرداری است.
ظرف 4 هفته گذشته ، 4 تظاهرات بزرگ در تل آویو، بیت‌المقدس اشغالی، حیفا و ۱۲ شهر دیگر برای اعتراض به فسادی که  نتانیاهو و برخی از نزدیکان سیاسی و خانواده وی برگزار شده است. طبق پیش‌بینی‌ها‌، امروز (شنبه) باید چشم انتظار  تجمع بزرگی علیه بی‌بی بود.
حزب مخالف «یش‌ عتید» همراه با احزاب دست چپی اسرائیل در کنست از دیوان عالی رژیم صهیونیستی خواسته‌اند که این قانون را لغو کند.
اتفاق جالب اینجاست که برخی از هم حزبی‌های نتانیاهو حالا نگران گسترش اعتراضات «شرم» هستند و تلاش میکنند خود را همراه معترضان نشان دهند.  «موشه یعلون» وزیر دفاع پیشین رژیم صهیونیستی و یکی از اعضای حزب لیکود در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری «ینت» گفت: «فساد مالی سبب ایجاد احساس بی‌عدالتی در میان شهروندان می‌شود. بی‌عدالتی خطرناک‌تر از ایران، حزب‌الله، حماس یا داعش است.»

تکمیل پرونده و بازجویی بی‌بی
شایان ذکر است که بی‌بی‌ در روزهای گذشته برای هفتمین بار از سوی بازجویان ستاد مبارزه با فساد در پلیس بازجویی شد. پلیس اعلام کرد که دو پرونده تحقیق از نتانیاهو تکمیل شده است و در آینده نزدیک، به دادستانی توصیه خواهد کرد که علیه نتانیاهو کیفرخواست صادر کند یا خیر.
پرونده موسوم به «یک هزار» علیه بنیامین نتانیاهو درباره دریافت هدایای گرانبها در طول سال‌ها از سوی میلیاردرهای یهودی خارجی است. او گرفتن هدایا را تایید می‌کند ولی می‌گوید آنها «دوستان خانوادگی» بوده‌اند؛ اما بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، دستیار دو تن از این کلان ثروتمندان به پلیس گفته‌اند که «سارانتانیاهو»، همسر نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گاهی با خشم این هدایا را درخواست و نوع هدایا را تعیین می‌کرد.
بنیامین نتانیاهو در پرونده موسوم به «دو هزار» نیز به این دلیل بازجویی شد که مظنون به تبانی با صاحب روزنامه «یدیعوت آحارونوت» است تا در ازای کاهش انتقاد از او در این روزنامه، وی با اعمال نفوذ بر روزنامه پرتیراژ «اسرائیل هیوم»، کاری کند که شمارگان روزانه این روزنامه رقیب کم و دستکم یک مجله سیاسی هفتگی این روزنامه حذف شود.
پلیس اسرائیل در ماه‌های گذشته از بیش از ده تن از مقام‌های پیشین دفتر نخست وزیری و نزدیکان بنیامین نتانیاهو و وکیل و پسرخاله او نیز در پرونده «سه هزار»، به اتهام تبانی و فساد در خرید زیردریایی دلفین از آلمان برای ارتش بازجویی کرده اما نتانیاهو از این پرونده مبری مانده است.

بگومگوی نتانیاهو با پلیس
نتانیاهو اخیرا در جمع هوادارانش ضمن تمسخر پلیس صهیونیستی گفته بود «بخش بزرگی از پرونده‌هایی که با توصیه پلیس به دادستانی و دادگاه کشیده شد،به سطل زباله انداخته شد».  در مقایل، «رونی الشیخ» فرمانده پلیس گفت که «پلیس به وظیفه خود در پیگیری پرونده فساد نتانیاهو عمل خواهد کرد.
نخست وزیر صهیونیستی علاوه بر بگومگو با پلیس‌، علیه رسانه ‌های صهیونیستی هم اعلان جنگ کرده است. نخست وزیر صهیونیستی در سخنرانیِ مملو از طعنه و انتقاد علیه روزنامه نگاران اسرائیلی و در حالی که حالت چهره و لحن صدای مجریان تلویزیونی را تقلید می کرد، مدعی شد که آنها سال‌ها است که به او و خانواده‌اش «اتهامات بیهوده» زده اند. رسانه‌های صهیونیستی ظرف چند روز اخیر گزارش‌های مفصلی درباره بحث فساد دولتی نتانیاهو تهیه و منتشر کرده‌اند.
اتفاق حائز اهمیت اینجاست که رسانه‌های اسرائیلی در کنترل افکارعمومی دست بالا را دارند ، مضافا این که اعتراضات «شرم» گام‌به‌گام در حال گسترش است.
بر اساس تازه ترین نظرسنجی، ۶۳ درصد از اسرائیلی‌ها گفته‌اند اگر دادستانی علیه بنیامین نتانیاهو کیفرخواست صادر کند، او باید کنار برود اما آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع و رهبر حزب هم‌پیمان با  نتانیاهو هفته گذشته گفت به او توصیه کرده است حتی با وجود ارائه کیفرخواست، تا پایان محاکمه در سمت نخست وزیری بماند.بر اساس نظرسنجی که هفته گذشته انجام گرفت، ۵۹ درصد افکار عمومی به پلیس دربرابر بنیامین نتانیاهو اطمینان دارند در حالی که ۲۷ درصد، ادعای وی در مورد بی گناهی را باور می‌کنند.
اعتراضات «شرم» سوار بر بی اعتمادی شهروندان صهیونیست منجر به شکل گیری بدترین بحران بی بی در طول 10 سال نخست وزیری اسرائیل شده است. قانون جدید کنست اگرچه یک اتوبان برای فرار نتانیاهو از تحقیقات پلیس صهیونیستی است اما جرقه ای در انبار باروت اعتراضات نیز هست. ورای تمام آنچه که درباره اعتراضات «شرم» گفته می‌شود‌، این تجمعات دارای فاکتورهای شورش مخملین است. در این که دموکرات‌ها چشم دیدن بی بی را از زمان اوباما ندارند شکی نیست اما در واشنگتن برخی برای انتخابات بعدی می‌خواهند یک دولت دست چپی در تل‌آویو حضور داشته باشد.
گزارش : علی ودایع
 
 
کد مطلب: 79780
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *