۰
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۷
"مردم سالاری آنلاین" بررسی می کند:

سردرگمی دولت و مجلس در قیمت بنزین

لایحه بوجه 97 که از آن به عنوان یکی از شفاف ترین لایحه های بودجه نام می برند حالا یک ابهام بزرگ دارد. قیمت بنزین! یک روز محمدباقر نوبخت می گوید سیاست دولت دو نرخی کردن بنزین نیست و روز بعد شرکت ملی پالایش و پخش اعلام می کند:مالکان خودروها کارت سوخت تهیه کنند!
سردرگمی دولت و مجلس در قیمت بنزین
لایحه بوجه 97 که از آن به عنوان یکی از شفاف ترین لایحه های بودجه نام می برند حالا یک ابهام بزرگ دارد. قیمت بنزین! یک روز محمدباقر نوبخت می گوید سیاست دولت دو نرخی کردن بنزین نیست و روز بعد شرکت ملی پالایش و پخش اعلام می کند:مالکان خودروها کارت سوخت تهیه کنند!
به گزارش "مردم سالاری آنلاین"، حرف و حدیث های زیادی در رابطه با لایحه بودجه سال آینده مطرح شده است اما حالا مهمترین بحث قیمت حامل های انرژی در سال 97 است که تا حالا بلاتکلیف مانده است، نکته اینجاست نه دولت و نه نمایندگان مجلس تصمیم مشخص و واحدی در این رابطه نگرفته اند. بیست و هشتم آذرماه بود که وزیر نفت  در حاشیه اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در ارتباط با اخبار مربوط به افزایش قیمت بنزین که در فضای مجازی منتشر شده است، اظهار کرد: هنوز تصمیم نهایی در این رابطه گرفته نشده است. حرف‌هایی در فضای مجازی زده می‌شود اما در دولت هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است.» اما در همان روز پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در مطلبی با عنوان "معضل بیکاری و تنگنای مالی دولت" دلایل تصمیم دولت در بودجه ۹۷ برای افزایش  قیمت بنزین و گازوئیل را بررسی کرد و تصریح کرد: بر اساس بودجه ۹۷ قیمت بنزین لیتری ۱۵۰۰ و گازوئیل ۴۰۰ تومان می شود.»
این در حالی بود که هفته بعد از آن سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که "در جریان رسیدگی به بخش‌های مربوط به حوزه انرژی از لایحه بودجه ۹۷، اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تبصره مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرده و رای به حذف آن دادند".
پس از آن بود که سیدهادی بهادری عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 کل کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس‌، در تشریح نشست کمیسیون متبوعش با حضور محمدباقر نوبخت، اظهار داشت: اعضای کمیسیون با بحث افزایش حامل‌های انرژی و افزایش قیمت بنزین مخالفت کردند.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 بر همین اساس اضافه کرد: فضای مجلس درباره افزایش حامل‌های انرژی در راستای معیشت مردم بوده و فضای کلی با این افزایش مخالف است.»
همچنین علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق در این رابطه می گوید: اینکه چه اتفاقی در خصوص قیمت حامل‌های انرژی می‌افتد بستگی به پیشنهاد و رای نمایندگان دارد. صد در صد قیمت بنزین 1500 نخواهد بود و تغییر می‌کند. اما بستگی دارد که پیشنهاد کمیسیون‌های تخصصی چه باشد و در کمیسیون تلفیق چه پیشنهادی رای بیاورد.
وی یادآور شد: ذهنیت عمومی‌ افزایش قیمت حامل‌های انرژی را قبول نمی‌کند و آثار تورمی‌دارد. این افزایش بر روی کالا و خدمات دیگر اثر منفی می‌گذارد و از نظر روانی هم در جامعه آمادگی برای افزایش حامل‌های انرژی وجود ندارد اما اینکه چه عددی تصویب می‌شود، چگونه تصویب می‌شود و با کدام یک از پیشنهادهای نمایندگان موافقت می‌شود بستگی به کمیسیون تلفیق دارد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که دولت از محل حامل‌های انرژی 17 هزار و 400 میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته است و به موازات آن در جدول دیگری هزینه دیده است. در این رابطه اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق می‌گوید: ممکن است که برخی پیشنهاد حذف تبصره مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی را داشته باشند اما سوال این است که چطور آن 17400 میلیارد تومان را می‌توانند جبران کنند.»
شاید برای جبران همین کسری بود که علی لاریجانی در نشستی با اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ گفت: برای تعیین نرخ بنزین و سوخت، حتما شرایط مردم را در نظر بگیرید. اصلا پرش قیمت در این زمینه به مصلحت نیست و شاید روش‌های دیگری مانند دو نرخی کردن مفید باشد. باید طوری باشد که به طبقات پایین فشار نیاید.»
اما این دو نرخی کردن بنزین به ظاهر مورد استقبال دولت قرار نگرفت چرا که محمد باقر نوبخت در نشست خبری اخیر خود این مساله را تکذیب کرد. نوبخت در همین رابطه تصریح کرد: اعداد و ارقامی که در باره نرخ حامل‌های انرژی گفته می‌شود گمانه زنی است، دولت در این باره هیچ عددی را قطعی اعلام نکرده است، همچنین موضوع دو نرخی کردن بنزین ازسوی دولت که برخی عنوان کرده‌اند، صحت ندارد.»
اما با این حال امروز خبری با تیتر «مالکان خودروها کارت سوخت تهیه کنند» بر درگاه خبرگزاری ایرنا قرار گرفت که در شرح آن آمده بود: سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد: مالکان خودروهای فاقد کارت سوخت برای جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل در زمان سوخت گیری، اقدام به تهیه کارت سوخت کنند.
زیبا اسماعیلی در جمع خبرنگاران گفت: براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تحویل سوخت به خودروها فقط با ارایه کارت سوخت انجام می شود و استفاده از کارت سوخت جایگاه داران منوط به موارد استثنایی است.
وی تصریح کرد: بنابراین مالکان فاقد کارت سوخت برای اخذ این کارت به دفاترپلیس بعلاوه 10 مراجعه کنند.»
با این تفاسیر به نظر می رسد که هنوز بهارستان و پاستور به جمع بندی مشترکی نرسیده اند شاید کلید مفقوده ماجرا در جیب های وزیر نفت باشد که در 29 آذر درباره سخنان روحانی در زمینه نحوه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل گفت: نظر رئیس جمهور این است که مجموع قیمت این دو فرآورده از نصف قیمت جهانی بیشتر نخواهد شد. او تاکید کرد: درخصوص مطرح شدن قیمت های هزار و ۵۰۰ و ۴۰۰ تومان برای بنزین و گازوئیل در خبرگزاری ها نیز این قیمت ها را من هم شنیده ام اما تا زمانی که دولت اعلام نکرده همه چیز را باید شایعه دانست.»
 
کد مطلب: 80197
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *