۰
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۲۷
رویاهای انقلاب یاسمین در بهارعربی از دست رفته است

آتش زیر خاکستر در تونس

نارضایتی‌ها در تونس سر به فلک گذاشته است. جایی که جرقه بهارعربی در 7 سال پیش خورد حالا مردم رویاهای از دست رفته دموکراسی و رفاه اقتصادی را مطالبه مي‌کنند.
آتش زیر خاکستر در تونس
نارضایتی‌ها در تونس سر به فلک گذاشته است. جایی که جرقه بهارعربی در 7 سال پیش خورد حالا مردم رویاهای از دست رفته دموکراسی و رفاه اقتصادی را مطالبه مي‌کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، شاید زمانی که «محمد البوعزیزی» در اعتراض به رفتار یک نیروی پلیس خود را در شهر «سیدی بوزید» به آتش کشید، تصور نمي‌کرد این اقدام او جرقه ای برای برکناری نظام بن علی و انقلاب در این کشور باشد، او در پی دفع ظلم از خود و در تلاش برای تامین روزی اش بود اما این اقدام او همانند جرقه ای در انبار باروت بود و پس از آن انقلابی اجتماعی در اعتراض به بیکاری و عدم توسعه برخی مناطق و بی توجهی به آن، به ویژه در مناطق دور از ساحل این کشور در جنوب و غرب بود و پس از آن این انقلاب بعد سیاسی هم به خود گرفت.
این روزها نیز مشاهده مي‌کنیم که مردم به دلایل اقتصادی و در اعتراض به افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی دست به اعتراض مي‌زنند . این یعنی اینکه مشکل اقتصادی مردم همچنان حل نشده باقی مانده است. بنا به آمار تاکنون حداقل 1نفر کشته و بیش از 800 تن راهی زندان شده اند.
از آغاز سال نو میلادی قوانین مالی جدید در تونس اجرا و بودجه ۲۰۱۸ تصویب شد. افزایش قیمتها در تونس در آغاز سال میلادی جدید در راستای إجرای برخی مفاد بودجه سال 2018 که بسیاری را نگران کرده است تا جایی که این افزایش قیمتها بسیاری از بخشها را در بر گرفت وشامل قیمت انواع سوخت وشارژ تلفن‌های همراه ونیز تعرفه‌های انترنتی وانواع عطر ومواد آرایشی شد. دولت تونس این اقدامات را برای کاهش ناتوانی بودجه که بالغ بر 6 درصدد تولید ناخالص ملی در سال 2027 است را مهم توصیف کرد.
مردم معترض در شهرهای گوناگون تونس به خیابان‌ها آمده‌اند که از دولت بخواهند تا تدابیر اقتصاد ریاضتی جدید را تغییر دهد. مردم از سیاست‌های تحمیلی ریاضتی به شدت خشمگین هستند و دولت را تحت فشار قرار داده اند. «منصف المرزوقی» رئيس‌جمهور سابق تونس نسبت به خطر فروپاشی نظام حاکم بر این کشور هشدار داده است.
مشکل اقتصاد و فساد افسارگسیخته
تونس پس از انقلاب سعی کرد از بحران اقتصادی که در آن به سر مي‌برد، خارج شود اما با روی دادن اتفاقاتی جدید در این کشور ، اوضاع از قبل هم بدتر شد. پس از انقلاب، تروریست‌ها، به گردشگران در این کشور حمله کردند که موجب فرار گردشگران از تونس شد و این در حالی بود که صنعت گردشگری سودآوری زیادی برای تونس داشت و شمار زیادی ازمردم این کشور در این بخش مشغول فعالیت بودند.مقام‌های تونسی با تلاش برای ایجاد امنیت، سعی کردند گردشگران را بار دیگر قانع کنند که تونس امن است و برای گذراندن تعطیلات به این کشور سفر کنند .هر چند مقام‌های دولتی تلاش زیادی در این زمینه انجا م داده و موفقیت‌هایی نیز حاصل شده است اما گردشگری در این کشور هنوز به سود دهی زمان حکومت بن علی بازنگشته است.علاوه بر این، تحصن‌ها و تجمع‌ها و اعتراض‌های پیاپی نیز در برخی بخش‌های اقتصادی این کشور مانند تولید فسفات و نفت تاثیر منفی برجا گذاشته است.
یکی از مشکلاتی که تونس همانند بسیاری دیگر از کشورها از آن رنج مي‌برد، فساد است. باید توجه داشت که یکی از انگیزه‌ها و دلایل مردم برای قیام ضد نظام بن علی، گسترش فساد در این کشور بود.یوسف الشاهد نخست وزیر جوان تونس چند ماه پیش دولت خود را دولت مبارزه با فساد دانست و تاکید کرد با فساد در ابعاد و سطوح مختلف آن مبارزه مي‌کند اما قطعا این راهی دراز و دشوار است.«شوقی الطبیب» رئیس هیات مبارزه با فساد تونس پیش از این گفته بود ۷۰درصد مشکلات تونس اگر با فساد مبارزه شود، حل مي‌شود. فساد افسارگسیخته در کنار مشکلات اقتصادی همانند آتش و پنبه هر جامعه ای را به آتش مي‌کشد حال آن که تونس رویاهایی از دست رفته را نیز مطالبه مي‌کند.
ادعای بزرگ نمایی اعتراضات
«الباجی قائد السبسی» رئیس‌جمهوری تونس مدعی است که رسانه‌های خارجی درباره اعتراضات این کشور بزرگ نمایی کرده اند. پیش از این سازمان «خبرنگاران بدون مرز» اعمال فشار مسئولان تونس بر خبرنگاران در پی بازداشت یک خبرنگار فرانسوی و یک تونسی را محکوم کرده بود.
در همین حال، تلویزیون دولتی تونس به نقل از مقامات این کشور این آتش سوزی را به ناآرامی‌ها و «اراذل و اوباش» نسبت می‌دهد. در نقل قول‌های مطرح شده از سوی رسانه رسمي‌تونس سخنگوی وزارت کشور اعتراضات را خرابکاری و غارت خوانده و مدعیست که بعد از تلاش نیروهای امنیتی و دستگیری «دزدان و غارت‌گران» از میزان ناآرامی‌ها کم شده با این حال ۲۱ نیروی پلیس زخمي‌و دهها خودروی پلیس در آتش سوخته اند.
در حالی که دولت تونس، «دزدان و غارت‌گران»  و احزاب منتقد از جمله جبهه خلق را متهم به خرابکاری می‌کند، جبهه خلق خواستار ادامه اعتراضات صلح‌آمیز برای لغو قوانین جدید و لغو بودجه سال نو میلادی تونس شده است.
عقب‌نشینی دولت در سالگرد بهار عربی
بنابر گزارش بی بی سی، به دنبال تظاهرات مردم تونس در اعتراض به اوضاع اقتصادی کشور، دولت تونس یک رشته اصلاحات اجتماعی را اعلام کرده است. به گفته مقامات تونس، برنامه‌هایی در زمینه خدمات درمانی، مسکن و همچنین افزایش کمک به فقرا تدوین و به پارلمان کشور ارایه شده است.
در همین حال، تونس دیروز (یکشنبه) هفتمین سالگرد انقلاب خود که شراره «بهار عربی» بود را در میان نارضایتی مردمي‌به دلیل اوضاع بد معیشتی برگزار کرد. سالگرد انقلاب تونس امسال همزمان با تظاهرات مردمي‌در سراسر این کشور است، ‌مردم به افزایش قیمت‌ها و تدابیر ریاضتی دولت که در بودجه بحث‌برانگیر سال ۲۰۱۸ اعمال شده، معترض هستند.
روز۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۰ (۲۶ آذر ۱۳۸۹) «محمد البوعزیزی» جوان دستفروش تونسی در اعتراض به نوع برخورد مسئولان و نیروهای پلیس با وی در خصوص کسب روزی، خود را مقابل استانداری «سیدی بوزید » به آتش کشید و جان باخت. پس از آن، مردم در اعتراض به نوع برخورد با این جوان و امثال وی و وضعیت بد اقتصادی خود ، تجمعاتی برگزار کردند که در نهایت با دخالت نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد. کم کم دامنه این اعتراض‌ها و تظاهرات به شهرهای دیگر تونس کشیده شد و چهار هفته پس از خودسوزی البوعزیزی، تظاهرات بیشتر مناطق تونس را فرا گرفت و به حکومت ۲۳ ساله بن علی پایان داد. بن علی به همراه همسرش به عربستان گریخت.
نکته حائز اهمیت درباره سرچشمه بهارعربی اینجاست که اگر شورش‌های مردم دامنه دار شود و داستان‌های 7 سال پیش دوباره تکرار شود‌، اوضاع در مصر و برخی کشورهای دیگر نیز دست خوش تغییراتی خواهد شد.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 80806
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *