۰
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۲
عملیات ارتش ترکیه علیه نیروهای کرد مدافع خلق آغاز شد

آتش‌بازی در عفرین سوریه

ترکیه بی خیال مقابله با کردهای سوریه نمی شود. وزیر دفاع ترکیه از به اجرا گذاشتن طرح حمله به شهر عفرین در مرز سوریه خبر داده و نیروهای کرد مستقر در این شهر گفته‌اند که ترکیه روستاهای اطراف شهر را گلوله باران کرده است.
آتش‌بازی در عفرین سوریه
ترکیه بی خیال مقابله با کردهای سوریه نمی شود. وزیر دفاع ترکیه از به اجرا گذاشتن طرح حمله به شهر عفرین در مرز سوریه خبر داده و نیروهای کرد مستقر در این شهر گفته‌اند که ترکیه روستاهای اطراف شهر را گلوله باران کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، آنکارا که در اتحاد مشترک با عراق و نظارت ایران توانست تهدیدات استقلال طلبی اقلیم کردستان را دفع کند حالا نگران تسلیح نیروهای مدافع خلق توسط آمریکا است. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه هفته پیش اعلام کرد که عملیات سپرفرات علیه تهدیدات تروریستی کردهای سوریه آغاز خواهد شد.
«نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که عملیات عفرین در شمال سوریه عملا آغاز شده است و آنکارا به مذاکرات با روسیه درباره عملیات ادامه می‌دهد.وی گفت: «ما عملیات در عفرین را انجام خواهیم داد و هیچ گزینه‌ای جز نابودی تمامی کانون‌های تروریستی در شمال سوریه نداریم. عملیات عفرین بر مبنای استفاده از حق ترکیه برای دفاع از خود مطابق با قوانین بین‌المللی انجام می‌شود.»
وزیر دفاع ترکیه در تلویزیون این کشور گفت که «عملیات مورد نظر اجرا خواهد شد، حتما به اجرا گذاشته می‌شود، همانطور که رئیس‌جمهوری کشورمان گفته است.» وی افزود: «اما باید درک کنید که زمانبندی این عملیات بخشی از روند طراحی آن است به نحوی که حداکثر کارآیی این عملیات تضمین شود اما هرآنچه که لازم باشد انجام خواهد گرفت و راه‌های تروریست‌ها و حضورشان در شمال سوریه محو خواهد شد.»
در همین حال، یگان‌های مدافع خلق کرد(YPG) در سوریه اعلام کرده‌اند که نیروهای ترکیه‌ای از بامداد جمعه حملات خمپاره‌ای به روستاهای کردنشین در عفرین را آغاز کردند. از سوی دیگر،منابع محلی در شمال سوریه می‌گویند دستن کم 20 کامیون نظامی ترکیه که حامل شبه نظامیان عرب «ارتش آزاد سوریه» بوده با تجهیزات نظامی آنها از مرز سوریه عبور کرده و وارد خاک این کشور شده است.گروه‌هایی از ارتش آزاد سوریه از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه حمایت می‌کنند. آنها پیشتر در منطقه الباب نیز به ترکیه کمک کردند تا نیروهای داعش را از این منطقه در شمال سوریه بیرون براند. بنا به گفته شاهدان عینی، بخش‌هایی از دیوار مرزی را در 12 نقطه در مرز با عفرین تخریب شده است تا عملیات نظامی آغاز شود.
همزمان با تحولات نظامی، خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داده است که ارتشبد «خلوصی آکار» فرمانده ستاد کل ارتش ترکیه، برای دیدار با ژنرال «والری گراسیموف» همتای روس خود، به مسکو سفر کرده است.به نوشته برخی از روزنامه​های ترکیه این سفر به منظور ایجاد هماهنگی با مقامات روسیه در ارتباط با عملیات احتمالی ارتش ترکیه در عفرین انجام گرفته است. برخی رسانه‌های ترکیه هم مدعی انجام مذاکراتی با تهران شده اند اما از چند و چون این مذاکرات خبری درز پیدا نکرده است.

مجادله آمریکا و نگرانی واشنگتن
آمریکایی‌ها روز چهارشنبه و پنج شنبه تلاش کردند ، ترکیه را از حمله به نیروهای مدافع خلق منصرف کنند اما ترکیه گفته است که از توضیح ایالات متحده در مورد ایجاد یک نیروی نظامی در نزدیکی مرزهای جنوبی آن کشور قانع نشده است.
شامگاه روز پنج شنبه «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، گفت که برنامه آمریکا برای ایجاد یک نیروی نظامی از شبه‌نظامیان کرد و استقرار آن در مرز ترکیه و سوریه را قابل قبول نمی داند و «بی‌‌اعتمادی» به اهداف ایالات متحده از میان نرفته است.
«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که آنچه در ارتباط با تشکیل ارتش ۳۰ هزار نفری در مرز سوریه با ترکیه عنوان شده سوء تفاهم بوده است. او تاکید کرد که آمریکا قصد ندارد نیروی جدیدی از شورشیان را در مرزهای شمال سوریه با ترکیه تشکیل دهد. تیلرسون همچنین خبر داد که او درباره این موضوع با همتای ترک خود مولود چاووش اوغلو هم صحبت کرده است.
«بینالی یلدیریم» نخست وزیر ترکیه، هم اعلام کرد که اظهارات آمریکا او را قانع نکرده است. نخست‌وزیر ترکیه گفت که مقامات آمریکا حرف‌های ضد و نقیضی درباره طرح ‌ایجاد نیروهای مرزی در شمال سوریه زده‌اند.

پتک آهنین ترکیه علیه نیروهای کرد
سخنان سرهنگ «تامس ویل» سخنگوی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش که آمریکا رهبری آن را بر عهده دارد نقطه آغاز واکنش‌های تند ترکیه شد. وی از تشکیل یک «نیروی مرزی» جدید در مرزهای سوریه با ترکیه و کرانه شرقی فرات خبر داده بود. او گفت که در حال حاضر ۲۳۰ نفر در کلاس‌های اولیه آموزشی حضور دارند و هدف این است که شمار نیروی مرزی به ۳۰ هزار نفر برسد.
این طرح موجب نگرانی ترکیه شده است چرا که ی.پ.گ سوریه را از شاخه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می‌داند. گروهی که از ۱۹۸۴ در جنوب شرقی ترکیه فعال بوده و از نظر اتحادیه اروپا ترکیه و آمریکا یک گروه تروریستی محسوب می‌شود.
مناطقی از سوریه از جمله عفرین تحت کنترل «یگان‌های مدافع خلق»  سوری است که آمریکا ازآن حمایت می‌کند. ترکیه این گروه کردی سوریه را به عنوان «گروه تروریست» و همدست حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌شناسد. آنکارا معتقد است که اگرپازل کردها در عراق و سوریه تشکیل شود ، قسمت‌هایی از خاک خود را از دست خواهد داد، بنابراین تلاش می کند مانع هرگونه انسجام نیروهای کرد شود. همان گونه که مشخص است ؛ حضور نیروهای پ.ک.ک در میان نیروهای ی.پ.گ مسئله ای نیست که ترکیه سرسوزنی تحمل آن را داشته باشد.
روز پنجشنبه ۱۸ ژانویه سوریه به ترکیه نسبت به حمله به عفرین هشدار داد و اعلام کرد که پدافند هوایی سوریه برای مقابله با هر حمله‌ای به این منطقه در حالت آماده‌باش به سر می‌برد.فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه، ضمن هشدار به ترکیه اعلام کرد که هر گونه عملیات نظامی آنها در منطقه عفرین از نظر دولت سوریه تجاوز به حساب می‌آید.
دمشق از یک طرف نمی خواهد شاهد این باشد که قسمت‌هایی از خاکش توسط ارتش آزاد به خاک ترکیه الصاق بشود اما از طرف دیگر هم استقلال طلبی نیروهای کرد مدافع خلق (ی.پ.گ) را نمی تواند تحمل کند. در این میان موضع گیری روسیه و ایران در واکنش سوریه تاثیرگذارخواهد بود. شاید در روزهایی که دمشق توانسته تهدیدات داعش را فیریز کند در جهت مقابله با تهدید تجزیه ، در مقابل حملات ترکیه تنها به موضع گیری لفظی بسنده کند. در این میان زد و بند آمریکا با روسیه هم فاکتوری است که نمی توان از کنار آن بی تفاوت عبور کرد ؛ برخی معتقدند که کرملین با کاخ سفید روی تجزیه سوریه تفاهم کرده است. ورای تمام آنچه که گفته شد ، قطعا نیت آمریکا در تسلیح و تجهیز کردهای سوریه خیر نیست.
گزارش :  علی ودایع
 
کد مطلب: 81073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *