۰
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۴
رئیس جمهوری مصر برای دومین بار کاندیدای انتخابات شد

جاده هموار دیکتاتوری السیسی

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهوری مصر اعلام کرده است که در بار دیگر کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواهد شد. انتخابات ریاست‌جمهوری مصر در اواخر ماه مارس 2018 برگزار می‌شود. در غیاب رقبای جدی پیش‌بینی می‌شود وی برای دومین بار پیروز این انتخابات باشد.
جاده هموار دیکتاتوری السیسی
«عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهوری مصر اعلام کرده است که در بار دیگر کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواهد شد. انتخابات ریاست‌جمهوری مصر در اواخر ماه مارس 2018 برگزار می‌شود. در غیاب رقبای جدی پیش‌بینی می‌شود وی برای دومین بار پیروز این انتخابات باشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، منتقدان السیسی معتقد هستند که محبوبیت او را به دلیل اصلاحات دشوار اقتصادی که بر معیشت شهروندان مصری تاثیر منفی گذاشته در مقایسه با دور اول ریاست جمهوری‌اش کاهش یافته است، در مقابل حامیان السیسی مدعی هستند که اقدامات اقتصادی او برای حفظ ثبات کشور و نیز تحرکات نظامی‌اش برای رویارویی با چالش‌های امنیتی به ویژه در شمال شبه جزیره سینا ضروری بوده است.
به گزارش رویترز‌، رییس‌جمهوری مصر در نطق تلوزیونی خود ابراز امیدواری کرده است که مردم او را به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بپذیرند تا برای دومین دور ریاست‌جمهوری به او اطمینان کنند.
السیسی از دستاوردهای خود در دوره اول ریاست جمهوری سخن گفته و تاکید کرده است که ساختن یک کشور به 16 تا 20 سال زمان نیاز دارد اما من تلاش می‌کنم که این زمان را 8 سال کاهش دهم. السیسی متعهد شده است که انتخابات ریاست جمهوری با آزادی و شفافیت و فرصت برای همه نامزدها برگزار شود.
منتقدان السیسی معتقدند که علاوه بر سیاست‌های ریاضتی و مشکلات امنیتی، محبوبیت او تحت تاثیر تصمیم وی در زمینه واگذاری دو جزیره در دریای سرخ به عربستان قرار گرفته باشد.
انصراف «شفیق» با تهدید «السیسی»
تنها رقیب جدی السیسی در انتخاب 2018 «احمد شفیق» نخست وزیر سابق مصر بود که او نیز اوایل ماه ژانویه اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا نمی‌شود.
نیویورک تایمز دلیل کناره‌گیری وی از حضور در انتخابات مصر را ارعاب و تهدیدات نظام السیسی عنوان کرد. این رسانه آمریکایی به نقل از یکی از وکلای شفیق نوشت که: مقامات مصری شفیق را تهدید به گشودن موضوعات فساد سابق ضد وی کرده‌اند.
به ادعای نیویورک تایمز آنچه مواضع وکیل شفیق را تایید می‌کند فایل صوتی از افسر اطلاعاتی مصر به یکی از مجریان برنامه تلویزیونی است که توصیه می‌کند با شفیق برخورد ناروایی صورت نگیرد زیرا مذاکراتی با وی در جریان است.
نیویورک تایمز عقب‌نشینی شفیق را تاثیرگذار بر شفافیت انتخابات مصر دانسته و مدعی شده است که به نظر می‌رسد که شرایط به نفع السیسی مهندسی می‌شود.
«سامی عنان»، رییس سابق ستاد ارتش مصر نیز ضمن نامزدی‌اش در انتخابات را در صفحه رسمی  فیسبوک اعلام کرده است.
ژوئیه ۲۰۱۳ ارتش مصر با کودتا علیه دولت «محمد مرسی» وی را از قدرت برکنار کرد، السیسی که وزیر دفاع مصر بود، در نطقی ضمن برکناری مرسی، «عدلی منصور» رئیس دادگاه قانون اساسی مصر را به عنوان رئیس جمهور موقت مصر معرفی کرد. او قانون اساسی ۲۰۱۲ مورد حمایت اخوان‌المسلمین را منحل کرد و پیشنهاد یک نقشه راه سیاسی جدید شامل رای‌گیری برای یک قانون اساسی جدید، انتخابات جدید پارلمانی و ریاست جمهوری را ارائه کرد. در مارس ۲۰۱۴ از ارتش استعفا و در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۴ نامزد شد. بسیاری از گروه‌های سیاسی و اخوان المسلمین این انتخابات را که فقط یک نامزد مخالف داشت بایکوت کردند. در آن انتخابت السیسی با کسب حدود 97 درصد آرا در انتخابات پیروز شد. او پیش از انتخابات 2014 اعلام کرد که اگر برنده انتخابات شود، گروه اخوان المسلمین دیگر وجود خارجی نخواهد داشت.
السیسی در انتخابات 2014 نه تنها یک برنامه پیشنهادی به مردم مصر ارائه نکرد، بلکه حتی به ظاهر تلاشی برای آزاد جلوه داد انتخابات نیز نکرد. تنها در نطق تلویزیونی خود گفت:«هیچ‌کس نمی‌تواند بدون اراده ملت رئیس‌جمهور این کشور شود، به زودی با حمایت شما این مسئولیت را به من می‌دهد».
مرسی پس از قرار گرفتن السیسی در جایگاه ریاست‌جمهوری گفت: «السیسی به زودی به شما خیانت می‌کند، کما اینکه به من خیانت کرد.» السیسی به مرسی قول داده بود که با تغییر سران شورای نظامی و تدوین قانون اساسی جدید، از ورود ارتش به سیاست جلوگیری کند اما نکرد.
گزارش : مانیا شوبیری
 
کد مطلب: 81157
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *