۰
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۲
قانون «اول آمریکا» پس از پایان تعطیلی دولت فدرال آغاز شد

دیکته ترامپ با الگوی چنگیزخان در وقت اضافه

جمهوری خواهان و دمکرات‌ها در سنای آمریکا بر سر یک طرح موقتی برای تامین بودجه دولت فدرال به توافق رسیده اند که به سه روز تعطیلی بخشی از دولت آمریکا پایان خواهد داد. طی سه روز گذشته مذاکرات فشرده ای بین رهبران جمهوریخواه و دمکرات در سنای آمریکا برای پایان دادن به بن بست کنونی برای تامین بودجه دولت فدرال در جریان بود.
دیکته ترامپ با الگوی چنگیزخان در وقت اضافه
جمهوری خواهان و دمکرات‌ها در سنای آمریکا بر سر یک طرح موقتی برای تامین بودجه دولت فدرال به توافق رسیده اند که به سه روز تعطیلی بخشی از دولت آمریکا پایان خواهد داد. طی سه روز گذشته مذاکرات فشرده ای بین رهبران جمهوریخواه و دمکرات در سنای آمریکا برای پایان دادن به بن بست کنونی برای تامین بودجه دولت فدرال در جریان بود.
براساس گزارش سی ان ان، به دنبال تصویب طرح بودجه موقت برای پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال در کنگره، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه دوم بهمن این طرح را امضا کرد.
ابتدا سنای آمریکا با ۸۱ رای موافق در مقابل ۱۸ رای مخالف به طرح بودجه موقت رای داد. یک ساعت بعد نیز اعضای مجلس نمایندگان با این طرح بودجه موقت توافق کردند.طبق این طرح، بودجه مورد نیاز دولت فدرال تا هشتم فوریه (به مدت ۱۶ روز) تامین می‌شود.اکنون با امضای مصوبه کنگره توسط دونالد ترامپ، تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال پایان یابد.
این درحالی است که گفته می‌شود که جمهوری خواهان در سنا برای کسب توافق دمکرات‌ها، وعده داده‌اند که به زودی به مساله داکا، موضوع مهاجران غیرقانونی که در زمان کودکی به آمریکا آورده شده‌اند، می‌پردازند.
بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا شامگاه جمعه ۲۹ دی ماه، پس از آن‌که طرح بودجه موقت در سنا رای نیاورد، تعطیل شد. تصویب این طرح نیازمند ۶۰ رای در سنا بود.

تعرفه سنگین واردات
در سایه تحمیل خواسته ترامپ به سنای آمریکا ، رئیس جمهوری آمریکا در راستای سیاست «اول آمریکا»ی خود حالا طرح جدیدی را آغاز کرده است.رویکرد اول آمریکا، واشنگتن را بیش از همه در مسیر رویارویی با چین و کره جنوبی قرار می‌گیرد؛ چرا که بیشتر محصولاتی که مشمول این قانون هستند تولید این دو کشورند. این مهم ترین تصمیم تجاری آقای ترامپ از زمان تصمیم برای خروج از پیمان شراکت تجاری فرااقیانوسیه (تی پی پی) و مذاکره مجدد در مورد «نفتا» (پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی) است.
بر اساس مقررات جدید، تعرفه گمرکی واردات ماشین‌های لباسشویی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. در سال‌های آینده اما این تعرفه‌ها مرحله به مرحله کاهش می‌یابند. برای صفحات خورشیدی، تعرفه گمرکی با ۳۰ درصد افزایش شروع می‌شود و ظرف چهار سال آینده به ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.
کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا که مسئول رسیدگی به دعاوی تجاری در آمریکاست در بخش‌هایی خواهان اعمال تعرفه‌های وارداتی بیشتری شده بود. پیشتر کنسرن‌های آمریکایی از «غیرمنصفانه بودن» قیمت کالاهای رقیب به خصوص کالاهای واردشده از آسیا شکایت کرده بودند. صنایع خورشیدی آمریکا به اعمال تعرفه‌های جدید بر صفحات خورشیدی اعتراض کرده و هشدار داده که این مسئله باعث تضعیف صنایع داخلی می‌شود. انجمن صنایع خورشیدی آمریکا (SEIA) تخمین زده که انتظار می‌رود ۲۳ هزار شغل در آمریکا از بین بروند چرا که میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی متوقف مانده است.
از سال ۲۰۱۲ تولید برق از انرژی خورشیدی سه برابر شده و مهمترین دلیل آن واردات ارزان‌قیمت پنل‌های خورشیدی از چین بوده است. حالا و با این تعرفه‌های جدید، انجمن صنایع خورشیدی آمریکا درباره بروز یک بحران در این صنعت هشدار داده است.

روحیه چنگیزی ترامپ
نوع رفتار عملکرد ترامپ مورد توجه یک روزنامه سوئدی قرار گرفت. روزنامه «داگنز نیتر» DN به مقایسه روش‌های سیاسی ترامپ و چنگیزخان مغول پرداخته که مهمترین تشابه آن‌ها، بهره گیری از ایجاد ترس برای پیشبرد اهداف است.
می‌توان گفت که چهل‌وپنجمین رییس جمهور آمریکا همین ویژگی‌ها را دارد. وی نیز مانند چنگیزخان، خود را محدود به شرایطی که او را به قدرت رساند، نکرد. پا را فراتر نهاد و محیطی جدید برای خود ایجاد کرد. ترامپ، حلقه‌ای از افراد همانند خود گرد آورد: سفیدپوست، ثروتمند، مردسالار و محافظه‌کار.
رهبر مغول به خشونت زیاد مشهور بود، ولی این خشونت را حساب شده و انتخاب شده، اعمال می‌کرد، مثلا در شهرهای مرو و نیشابور، دستور داده بود که همه انسان‌ها، حتی حیوانات را هم بکشند. با این روش، چنان ترسی در دل دیگران انداخت که نخواهند در برابر او مقاومت کنند و با این روش، به ابرقدرت آسیا و اروپا تبدیل گشت.
ترامپ هم همین روش چنگیز را در پیش گرفت: موشکباران سوریه، انداختن بزرگترین بمب دنیا در افغانستان، فرستادن ناو هواپیمابر به سواحل کره، تهدید کره شمالی به نابودی کامل، تهدیدات بازرگانی علیه کشورهای مختلف مثلا انتقاد از فروش انبوه خودروهای آلمانی در آمریکا.
کسانی که قانون بازی او را بپذیرند، وارد حلقه دوستانش می‌شوند و پاداش می‌گیرند. یکی از این بازیگران، عربستان سعودی بود که به عنوان پاداش، میلیاردها دلار تسلیحات زیبا دریافت می‌کند چون «هیچ کس مانند آمریکا نمی‌تواند چنین کار خوبی را انجام دهد». در جبهه دیگر، قطر که می‌خواست نقش میانه را بازی کند، قربانی بازی بزرگ شد.لیست بلند اخراجی‌های کاخ سفید نشان می‌دهد که ترامپ در مورد اطرافیان و نزدیک ترین مهره ‌هایش نیز به شدت سخت گیر است.
نکته جالب اینجاست که نه ترامپ و نه چنگیز، هیچ کدام از افکار عمومی‌و انتقادها ناراحت نمی‌شوند. برای هیچ یک از دو رهبر مهم نیست که مردم درباره آن‌ها چه می‌گویند و چه می‌نویسند. شاید یکی از دلایل محبوبیت مصیبت بار کنونی چنگیز، این باشد که تاریخ نویسان را مجبور نکردند فقط درباره خوبی‌های آن‌ها بنویسند.

سیر سقوطی ترامپ
موسسه گالوپ گزارش داد میانگین محبوبیت ترامپ در اولین سال ریاست‌جمهوری‌اش 4/38 درصد بوده است.
 در مقام مقایسه اما میانگین محبوبیت باراک اوباما، رئیس‌جمهور قبل از او در اولین سال ریاست‌جمهوری‌اش 2/57 درصد بوده است.
براساس آمارهای موسسه گالوپ تنها رئیس‌جمهور دیگر آمریکا که میانگین محبوبیتش در اولین سال ریاست‌جمهوری زیر ۵۰ درصد بوده بیل کلینتون بوده که این میانگین برای او 3/49 درصد بوده است.
براساس آمارها از ۱۰ نفری که در دوران بعد از جنگ جهانی دوم رئیس‌جمهور آمریکا شدند ۶ نفر میانگین محبوبیت دست‌کم ۶۰ درصد یا بالاتر در اولین سال ریاست‌جمهوری داشتند.
در عین حال میانگین محبوبیت ترامپ در اولین سال ریاست‌جمهوری در فهرست ۱۰ تایی بدترین میانگین محبوبیت‌های روسای جمهور تاریخ معاصر آمریکا از زمانی که موسسه گالوپ از سال ۱۹۴۵ اقدام به نظرسنجی کرده قرار گرفته است.
نظرسنجی این موسسه بر پایه نظرخواهی از ۱۷۵ هزار و ۷۱۰ بزرگسال آمریکایی در بازه زمانی ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ تا ۲۱ ژانویه ۲۰۱۸ انجام شده است که حاشیه خطای آن یک درصد برآورد شده است.
ترامپ در تمام مدت اولین سال ریاست جمهوری‌اش با مشکل محبوبیت بسیار پایین دست به گریبان بوده است.
او تاکنون از عمل به برخی وعده‌های انتخاباتی مهمش مثل لغو قانون بیمه بهداشت و درمان باراک اوباما و ایجاد دیوار در مرز با مکزیک ناتوان بوده است.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 81424
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *