۰
شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۳
«ولیدبن طلال» و برخی شاهزاده‌های عربستان آزاد شدند

باج و خراج هنگفت ولیعهد سعودی

«محمدبن سلمان» به لطف شیتیل‌های گزافی که به رئیس جمهوری آمریکا پرداخته بود با خیالی راحت اقدام به اپیلاسیون اقوام قدرتمندش در خاندان کرد. ولیعهد و همه کاری عربستان می‌دانست که برای رسیدن به تخت پادشاهی با مشکلات عدیده ای دست به گریبان خواهد بود‌، بنابراین تلاش کرد با صلب قدرت نظامی‌و توان مالی خاندان سعودی در یک کودتای خاموش دست به کار شد.
باج و خراج هنگفت ولیعهد سعودی
«محمدبن سلمان» به لطف شیتیل‌های گزافی که به رئیس جمهوری آمریکا پرداخته بود با خیالی راحت اقدام به اپیلاسیون اقوام قدرتمندش در خاندان کرد. ولیعهد و همه کاری عربستان می‌دانست که برای رسیدن به تخت پادشاهی  با مشکلات عدیده ای دست به گریبان خواهد بود‌، بنابراین تلاش کرد با صلب قدرت نظامی‌و توان مالی خاندان سعودی در یک کودتای خاموش دست به کار شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، ترامپ و به تبع آن سرویس جاسوسی آمریکا CIA از باج و خراج گیری محمد بن سلمان حمایت کردند تا ولیعهد جوان حق نفس کشیدن خاندان سعودی را به چنگ ب گیرد. بنا بر گزارش‌های منتشر شده، برخی از شاهزاده‌های سعودی از حصر در هتل ریتز کارلتون ریاض آزاد شده‌اند. در میان آزاد شدگان نام «ولید الابراهیم» مالک شرکت ام.بی.سی، «فواز الحُکیر» بازرگان عربستانی، «خالد التویجری» رئیس سابق دفتر پادشاهی، «ترکی بن ناصر» رئیس سابق اداره حفاظت از محیط زیست دیده می‌شود. در هفته‌های گذشته مسؤولان عربستانی تعدادی دیگر از چهره‌های بازداشت شده از جمله متعب بن عبدالله،‌ رئیس سابق گارد ملی را پس از پرداخت 1میلیارددلار آزاد کردند.                       
میزان دقیق مبلغی که توسط این عده پرداخت شده علنی نشده ولی گفته می‌شود مبالغ هنگفتی دست به دست شده است. پیش از این مقام‌های سعودی گفته‌ بودند که «کمیته مبارزه با فساد» تاکنون از ۲۰۸ نفر بازجویی کرده و این افراد دست‌کم ۱۰۰ میلیارد دلار «کسب مال غیرمشروع» کرده‌اند.این عده از ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ در هتل مجلل ریتزکارلتون زندانی بودند اما حالا گزارش‌ها حاکی از بازگشایی این هتل در ۱۴ فوریه است.
گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که آقای الابراهیم احتمالا سهام خود در شبکه ام‌بی‌سی را نیز در این معامله برای آزادی از دست داده است. لازم به ذکر است که ام‌ب  ی‌سی بزرگترین شرکت رسانه‌ای در خاورمیانه است.
طرح مقابله با فساد اقتصادی توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان آغاز شد. منتقدان او را متهم کرده‌اند که از این طرح برای حذف مخالفان و یکدست کردن قدرت خود در کاخ سلطنتی استفاده کرده است.
دولت عربستان این دستگیری‌ها و توافق‌های مالی بعد از آن برای آزادی را تلاشی برای بازیابی مبالغ از دست رفته خوانده است.بسیاری از بازداشت شدگان تا زمانی که هتل ریتزکارلتون به مناسبت روز ولنتاین بازگشایی شود در این هتل باقی خواهند ماند.
گفته می‌شود کسانی که نتوانند تا نیمه فوریه با دولت به توافق برسند به زندان منتقل شوند و در زندان در انتظار روز محاکمه بمانند.

آزادی بن طلال در ازای پول
در میان شاهزاده‌های بازداشت شده سعودی، نام شاهزاده «ولید بن طلال» بیش از همه جلب توجه می‌کرد. رفیق شفیق دموکرات‌های آمریکا که در جریان انتخابات الکترال 2016 از «هیلاری کلینتون» حمایت کرده بود به شدت مغضوب «دونالدترامپ» بود. حالا او که چهره اش به شدت نحیف و ضعیف شده در هتل ریتز کارلتون به خبرگزاری رویترز می‌گوید که همانند دیگر شاهزاده‌های بازداشتی آزاد می شود.ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه، ولیدبن طلال آزاد شد.
شاهزاده ولید بن طلال در نخستین مصاحبه خود از زمان بازداشت، اظهار داشت که در گفت وگو با مقام‌های دولتی بر بی گناهی خود تاکید کرده است و انتظار دارد که با آزادی طی روزهای آینده، بتواند همچنان کنترل کامل بر شرکت بین المللی سرمایه گذاری «هولدینگ سلطنتی» را دست داشته باشد، بدون این که بخشی از دارایی‌های خود را به دولت واگذار کند.
او گفته است که هیچ اتهامی‌مطرح نیست. بلکه بحث و گفت وگوهایی بین من و حکومت در جریان است. فکر می‌کنم که همه چیز طی چند روز به پایان برسد.
شاهزاده ولید بن طلال گزارش‌ها در خصوص بدفتاری با وی را تکذیب کرد و گفت که با او خیلی خوب رفتار شده است.او اضافه کرده است که انجام این مصاحبه را برای رد چنین گزارش‌هایی پذیرفته است.
براساس برآورد نشریه فوربس، ولید بن طلال بن عبدالعزیز ثروتی بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار دارد. وی از سهام داران توییتر و «سیتی گروپ» است و در شماری از هتل‌های مهم در پاریس و نیویورک سرمایه گذاری کرده است.

چشم‌اندازآینده بن سلمان
پس از مصادره حداقل 100 میلیارد دلار از دارایی خاندان سعودی می‌توان گفت که محمد بن سلمان دیگر هیچ مانعی را در راه پادشاهی عربستان مقابل خود نمی‌بیند. باج و خراج هنگفت ولیعهد سعودی باعث نحیف شدن این خانواده بزرگ شده است. محمدبن سلمان به موازات غصب ثروت اقوامش اقدام به اصلاحات ظاهری زده است تا از ویترین خشن و بدوی خاندان سعودی فاصله بگیرد. اعطای حق آزادی رانندگی زنان و ورود آنها به استادیوم‌ها، اجازه سرو مشروب با شروط خاص و نظایر آن اقداماتی در جهت کسب مشروعیت است.
بن سلمان پشت آن لبخندهای ظاهری که یادآور صدام حسین است درحال پایه ریزی یک دیکتاتوری بی رحم در ریاض است که  به هیچ منتقدی رحم نخواهد کرد. پادشاه آینده عربستان که در شورای همکاری‌های خلیج فارس یقه قطری‌ها را گرفته بود حالا می‌خواهد کمر دوحه را زمین بزند. او که خیالش از ریاض راحت شده حالا دو راه دارد، یا این که با ایران سرشاخ شود که نتیجه آن افزایش حضور نظامی‌آمریکا است یا این که با ایرانی‌ها به انجماد تنش دست پیدا کند که بازهم ترامپ دنبال منافع خود است.
در معادله ای که بیان شد، متغیر وابسته یمن به شدت تاثیر گذار است ؛ سعودی‌ها با زبان بی زبانی حاضر به پذیرش تجزیه یمن شده اند منوط به این نیروهای حوثی دیگر اقدام به موشک پراکنی نکنند. افزایش اقدامات مقابله جویانه صنعا را باید در جهت افزایش مطالبات در آستانه مذاکرات محرمانه قلمداد کرد البته در طرف مقابل هم بحث حمایت موشکی ایران به عنوان پاتک در دست ریاض و واشنگتن مطرح است.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 81508
برچسب ها: عربستان سعودی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *