۰
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۳
پمپ بنزین ها کارت بانکی قبول نمی کنند

اینجا ایران است، شرمنده ایم!

« پمپ‌ بنزین‌ها دیگر کارت بانکی قبول نمی‌کنند » ؛ در حالی که در دنیا سالها است که پرداخت الکترونیک ، جای پول نقد را گرفته ، اعلام چنین چیزی از سوی جایگاه داران سوخت امر عجیبی است که حتی وقوع آن برای شهروندان بسیاری از کشورهای دیگر محال باشد ؛ اما با خواندن توضیحات رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور ، موضوع کلا شکل دیگری پیدا می کند ؛ اینکه بانکهای ایران چنان به سوء استفاده عادت کرده اند و آن را علنی انجام می دهند ، که جایگاه داران چاره ای دیگر ندارند ؛ واین در دنیای امروز دیگر عجیب نیست ، بلکه به فاجعه ای باور نکردنی مثل پایان دنیا شبیه است !
اینجا ایران است، شرمنده ایم!
 « پمپ‌ بنزین‌ها دیگر کارت بانکی قبول نمی‌کنند » ؛ در حالی که در دنیا سالها است که پرداخت الکترونیک ، جای پول نقد را گرفته ، اعلام چنین چیزی از سوی جایگاه داران سوخت امر عجیبی است که حتی وقوع آن برای شهروندان بسیاری از کشورهای دیگر محال باشد ؛ اما با خواندن توضیحات رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور ، موضوع کلا شکل دیگری پیدا می کند ؛ اینکه بانکهای ایران چنان به سوء استفاده عادت کرده اند و آن را علنی انجام می دهند ، که جایگاه داران چاره ای دیگر ندارند  ؛ واین در دنیای امروز دیگر عجیب نیست ، بلکه به فاجعه ای باور نکردنی مثل پایان دنیا شبیه است !
به گزارش مردم سالاری آنلاین، رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور گفته است : « طی توافقات صورت گرفته قرار بود بانک‌ها پول را طی همان شب به حساب‌ها واریز کنند اما، اکنون این مدت زمان به 10 تا 12 روز رسیده است ».
 اگر ادعای رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور درست باشد ، باید گفت نه تنها واریز 10 – 12 روزه پول به حسابها سوء استفاده و غیر قانونی است ، بلکه اصل توافق  اینکه واریزی ها طی همان شب به حساب ها واریز شود هم شبهه زا و سوء استفاده است . در دنیای دیجیتال و با تکنولوژی های پیشرفته ، باید گفت که حتی یک دقیقه اختلاف زمانی بین کسر پول از حساب خریدار تا واریز پول به حساب فروشنده مصداق بارز سوء استفاده است . در واقع اصلا معنی ندارد که پولی که از حساب خریدار کسر شده است به حساب فروشنده نرود ؛ و در سیستم بانکی سرگردان باشد یا به حساب واسطی برود . این کار بیست ، سی سال پیش که سیستم متمرکز وجود نداشت و نقل و انتقال پول از بانکهای مختلف مستلزم مکاتباتی بود ، رواج داشت و واقعا اگر سیستم بانکی ایران در این روزها ، از این کارها می کند ، قصدی جز سوء استفاده از پول مردم ندارد ؛ امری که اگر در هر کشور دیگری از دنیا اتفاق بیفتد جرم بیّن است ؛ ولی در کشور ما وضعیت به گونه ای است که جایگاه داران بیچاره باید قید استفاده از پرداخت الکترونیک را بزنند و فقط پول نقد قبول کنند!
این توضیح را هم باید افزود که این فقط جایگاه داران نیستند که گرفتار این بازی شده اند ؛ اجرایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی برای افزایش زمان تسویه تراکنش‌های شاپرک مدتی است همه مشاغل را درگیر کرده است و بعید نیست که در روزهای آینده بقیه صنوف هم به جایگاه داران بپیوندند و سیستم تبادل پول در ایران به دوران قاجاریه بازگردد ! جالب اینجا است که بانک مرکزی بهانه این کار را  ممانعت از انتقالات مشکوک به کلاهبرداری و پولشویی اعلام کرده است ؛ به این ترتیب جلوگیری از پولشویی ، راه را برای سوء استفاده از پول مشتریان باز کرده است. 
وقتی به این مسائل دقت می کنیم واقعا شرمنده می شویم که در چنین کشوری زندگی می کنیم و درگیر چه مشکلاتی هستیم ؛ مشکلاتی که دنیای امروز ، به اندازه هزاران سال نوری از آن فاصله گرفته اند ؛ و دریغ و افسوس که جز این شرمندگی ، کاری از دستمان بر نمی آید .
محمدحسین روانبخش
 
کد مطلب: 81944
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *