۰
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۹
چین و روسیه علیه بازبینی اتمی آمریکا موضع‌گیری کردند

ماراتن اتمی در جنگ سرد

واشنگتن آماده آزمایش اتمی در نوادا می‌شود
آمریکا رسما با دکترین «آتش اتمی» به روسیه، چین، کره‌شمالی، ایران و چهارگوشه جهان چنگ و دندان نشان داده است.
ماراتن اتمی در جنگ سرد
آمریکا رسما با دکترین «آتش اتمی» به روسیه، چین، کره‌شمالی، ایران و چهارگوشه جهان چنگ و دندان نشان داده است. نکته‌ای که باید بدانیم ‌این است که بازنویسی معادلات جنگ سرد که پس از انقلاب آبی اوکراین در سال 2014رسما آغاز شده بود. روسیه، چین و آمریکا از مدت‌ها پیش جدال اتمی خود را با عناوین متفاوت آغاز کرده بودند اما حالا پنتاگون به شکلی عریان می‌خواهد قدرت اتمی ایالات متحده را به رخ همه بکشاند.
بنا به گزارش آسوشیتدپرس، پنتاگون روز جمعه (۲ فوریه/ ۱۳ بهمن) با انتشار سندی ۷۵ صفحه‌ای تحت عنوان «بازبینی اتمی» استراتژی هسته‌ای جدید خود را معرفی کرده بود. دیروز(یکشنبه) وزارت دفاع چین با انتشار بیانیه‌ای آمریکا را فراخواند از بازگشت به «اندیشه جنگ سرد» خودداری کند. در این بیانیه آمده است که «صلح و توسعه از گرایش‌های بازگشت‌ناپذیر کنونی در جهان هستند و آمریکا به عنوان دارنده‌ی بزرگ‌ترین زردادخانه اتمی شایسته است که این گرایش‌ها را دنبال کند، نه آنکه با آن به مقابله بپردازد.»
دولت روسیه هم با انتقادی تند از استراتژی اتمی جدید آمریکا، این ادعاها را بی‌اساس خواند و ضمن ابراز سرخوردگی از آن تصریح کرد که این سند پر از «کلیشه‌های ضد روسی» است. «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه  گفته این گزارش «تقابل‌جویانه» و «جنگ طلبانه است. واکنش تند لاوروف همزمان با اظهارات «فرانتز کلینتزویچ» نماینده دومای روسیه و کارشناس امور نظامی این کشور منتشر شده که گفته: «بر هم زدن توازن قوای هسته‌ای جهان به نفع آمریکا، اقدام بسیار خطرناکی است». به باور مسکو آمریکا با این استراتژی می‌کوشد که «حق روسیه برای دفاع اضطراری» را زیر سوال ببرد و مسئولیتی را که خود در قبال بدتر شدن وضعیت امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای دارد، به گردن دیگران بیاندازد.

بهانه پنتاگون برای جنگ اتمی
در دکترین هسته‌ای جدید آمریکا توجه خاصی به جایگاه هسته‌ای دو کشور روسیه و چین شده است. واشنگتن معتقد است، برخلاف آمریکا که در سال‌های اخیر از میزان سلاح‌های هسته‌ای خود کاسته است، روسیه، چین و کره‌شمالی در مسیری عکس گام برداشته‌اند.
در گزارش جدید پنتاگون از «وضعیت هسته‌ای» ارتش آمریکا ابراز نگرانی شده و آمده است که قدیمی و عظیم بودن کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا که به علت تخریب وسیع‌تر احتمال استفاده از آنها کمتر شده است، توان اتمی این کشور را در برابر روسیه را ممکن است تضعیف کند.
وزارت دفاع آمریکا در گزارش «بازبینی مواضع هسته‌ای» متذکر شده امکان وجود یک موشک هسته‌ای زیردریایی وحشت‌آور نزد روسیه موسوم به «سلاح روز قیامت» را تایید می‌کند.این سلاح اسرارآمیز روسیه با اسم رمز سیستم "وضعیت-۶" معرفی و اینگونه توصیف شده که یک «اژدر زیردریایی مجهز به سلاح هسته‌ای و با قدرت پیشران هسته‌ای، قاره‌پیما و خودکار» است.گزارش شده که کلاهک هسته‌ای این سلاح ۱۰۰۰ برابر ویرانگرتر از بمب‌هایی است که آمریکا روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن انداخت. همچنین این سیستم قادر است بدون شناسایی شدن و به شکلی رادارگریز در زیر آب‌های دریا برای هزاران مایل حرکت کند و منجر به راه افتادن سونامی آب‌های رادیواکتیوی روی یک شهر شود.پنتاگون میگوید که نگران است که تسلیحات اتمی آمریکا کارآیی ندارد و باید مورد بازبینی قرار بگیرد.

واشنگتن در تدارک آزمایش اتمی در نوادا
آمریکا در عمل قصد دارد بمب‌های اتمی کوچک‌تری بسازد که از قدرت تخریبی کمتری برخوردارند، اما قدرت بازدارندگی بیشتری دارند.در گزارش جدید پنتاگون پیشنهاد شده که تولید بمب‌های اتمی کوچک‌تر با توان تخریبی حداکثر ۲۰ هزارتن، می‌تواند این پیش فرض که بمب‌های اتمی بزرگ آمریکا دیگر کاربرد ندارد را از میان ببرد.
در این گزارش همچنین تاکید شده است که تغییر استراتژی هسته‌ای آمریکا به معنای افزایش زرادخانه‌های جدید اتمی این کشور نیست بلکه از این پس نوسازی و روزآمد کردن کلاهک‌های هسته ای موجود آمریکا با این چشم‌انداز جدید صورت خواهد گرفت. در این گیرودار، منابع خبری مختلف می گویند که ترامپ برای اولین مرتبه پس از آیزنهاور دست به آزمایش اتمی خواهد زد.
منهای گزارش «بازبینی توان هسته‌ای»، ترامپ اخیرا یک طرح ۱.۲ تریلیون دلاری برای باز طراحی و اصلاح برنامه تسلیحات هسته‌ای آمریکا را پیشنهاد و اجازه توسعه و تولید اولین کلاهک هسته‌ای جدید آمریکا در ۳۴ سال گذشته را داده است. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه این برنامه‌اش تقاضا کرده تاسیسات آزمایش سلاح‌های هسته‌ای واقع در ۹۰ مایلی شمال غرب لاس‌وگاس که برای مدتی طولانی غیرفعال بوده در برنامه آمادگی برای یک انفجار هسته‌ای قرار بگیرند.
کاخ سفید مدعی شده که انفجارهای هسته‌ای زیرزمینی آتی «یک آزمایش ساده با فرایندهای ساده شده» هستند، اما یک منبع نزدیک به اداره امنیت هسته‌ای آمریکا مدعی شد، هرگونه انفجار بمب اتمی جدید در صحرای نوادا برای قدرت نمایی هسته‌ای در ماراتن جنگ سرد است. ناگفته نماند که اداره امنیت ملی هسته‌ای در وزارت انرژی آمریکا و نیروی هوایی این کشور در روز هشتم ماه اوت، دو آزمایش کیفی بمبِ غیرهدایت شونده بی-61-12 را در نوادا انجام داده بودند.

ولع ترامپ برای مسابقه اتمی
نشریه تایم در گزارشی مفصلی نوشته است که واشنگتن می خواهد به هرقیمتی برای قدرت نمایی عزم انفجار اتمی را جلوی چشم همه قرار دهد.  اقدام دونالدترامپ قطعا با وانش روسیه و چین مواجه شده و ماراتن اتمی جدیدی در راه است. جنگ سرد در قرن بیست و یکم باتوجه به فاکتورهای متنوع تنش و مولفه‌های متعدد قدرت بعلاوه عامل متغیر رقابت اتمی؛ تصویری خوف انگیز را ترسیم می‌کند. در این معادلات قطعا اروپایی‌ها هم نمی‌خواهند از غافله عقب بمانند و دست به توسعه تسلیحات اتمی خواهند زد. در گیر و دار مسابقه اتمی نگرانی اصلی اینجاست که پای کشورهای خاومیانه به ویژه عربستان، امارات و در نهایت اسرائیل به این معادله ترسناک گشوده شود. ورای تمام آنچه که گفته شد، دونالدترامپ به دلیل سرخوردگی در موضوعات مختلف نیازمند اقدامی است که وجهه خود و جمهوری خواهان را ترمیم کند؛ محافظه کاران آمریکایی معتقدند که ایالات متحده جایگاه ابرقدرتی خود را از دست داده است و در وضعیت فعلی یک آزمایش اتمی مسکنی برای وضعیت پیش آمده قلمداد می‌شود.
گفتنی است که چین بعد از روسیه (۷۰۰۰)، آمریکا (۶۸۰۰) ، فرانسه (۳۰۰) و اسرائیل(200)، بیشترین کلاهک اتمی جهان (۲۷۰) را دارد اما کره‌شمالی تنها با ۲۰ کلاهک هسته‌ای در آخرین سکوی باشگاه دارندگان تسلیحات هسته‌ای ایستاده است.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 82038
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *