۰
جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۴
خواهر رهبر کره‌شمالی میهمان کره‌جنوبی شد

ملاقات دوکره در داغ‌ترین المپیک زمستانی

عالی ترین مقام پیونگ یانگ با معاون ترامپ دیدار کرد
بیست و سومین دوره بازی‌های المپیک زمستانی «پیونگ‌چانگ» عصر جمعه آغاز شد. گفته می‌شود که این مسابقات سردترین بازی‌ها در کل تاریخ ورزش جهان است.
ملاقات دوکره در داغ‌ترین المپیک زمستانی
بیست و سومین دوره بازی‌های المپیک زمستانی «پیونگ‌چانگ» عصر جمعه آغاز شد. گفته می‌شود که این مسابقات سردترین بازی‌ها در کل تاریخ ورزش جهان است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، شدت سرما به حدی است که مسوولان برگزارکننده بازی‌ها به تماشاچیان، پتو، صندلی‌های کوسن‌دار، بارانی و پدهای گرم‌کننده می‌دهند. دمای گانگ‌نئونگ بین ۶ درجه تا منفی دو درجه در نوسان است اما در مناطق کوهستانی دمای هوا به منفی ۲۵ درجه می‌رسد که اغلب با وزش شدید باد هم همراه است.
ورای سرمای هوا، همه می‌دانند که عرصه ورزش همیشه صحنه‌ای برای قدرت نمایی و حتی برخوردهای سیاسی بوده است. شعارهای مصنوعی بازی جوانمردانه و پرهیز از مداخلات سیاسی هم همیشه در حد حرف و روی کاغذ باقی‌مانده است. در بلبشوی تهدیدات تروریستی و رجزخوانی‌های ترامپ با کیم جونگ اون، مسابقات المپیک زمستانی «پیونگ چانگ» به محل برخورد منازعات سیاسی در بالاترین سطح ممکن تبدیل شده است.
در خاوردور همه نگاه‌ها به خواهر رهبر کره‌شمالی دوخته شده است. آخرین عضو خانواده حاکمیتی کره‌شمالی که به کره‌جنوبی سفر کرده بود «کیم ایل سونگ» پدربزرگ رهبر کنونی کره‌شمالی بود که پس از آن‌که نیروهایش در سال ۱۹۵۰ خاک کره‌جنوبی را اشغال کردند، وارد این کشور شد.
ظاهرا برپایی این بازی‌ها باعث آب شدن یخ روابط میان کره‌جنوبی و کره‌شمالی شده و دو کشور تیم مشترکی برای‌هاکی روی یخ زنان تشکیل داده‌اند. نوع رفتار دو کره به سوژه داغ شرق آسیا و حتی آمریکا تبدیل شده است.
دوگانه کره‌شمالی در المپیک زمستانی
روز جمعه، هواپیمای اختصاصی حامل هیئت عالیرتبه اعزامی‌ کره‌شمالی برای شرکت در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی در فرودگاه اینچئون نزدیک سئول، پایتخت کره‌جنوبی به زمین نشست. کیم یو-جونگ، خواهر کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی از اعضای این هیئت است و ریاست هیئت را کیم یونگ-نام، رئیس هیئت رئیسه مجمع عالی خلق - پارلمان کره‌شمالی - برعهده دارد.
نکته حائز اهمیت اینجاست که رئیس مجمع عالی خلق از لحاظ تشریفاتی، رئیس کشور و عالی‌ترین مقام دولتی آن کشور محسوب می‌شود. آنها ناهار را میهمان رئیسجمهوری کره‌جنوبی بودند. در این میان، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا برخورد کوتاهی هم با عالی ترین مقام اجرایی کره‌شمالی داشت. گفته می‌شود که مقام آمریکایی نمی‌خواسته زیر یک سقف با میام کرهشمالی حضور داشته باشد و مراسم ناهار را پس از 5 دقیقه نیمه کاره رها کرده است. این ضیافت شام در هتلی در شرق شهر پیونگ چانگ برگزار شد که در آن حدود ۲۰۰ نفر از جمله برخی از رهبران جهان همچون شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و روسای جمهور استونی و آلمان شرکت کردند.
پیونگ یانگ اگرچه پذیرفته که با پرچم واحد در مسابقات المپیک زمستانی حضور پیدا کند و خواهرپرنفوذ «کیم جونگ اون»  و «کیم یونگ نام» رئیس پارلمان کره شمالی راهی «پیونگ چانگ» شده‌اند اما آنها در آستانه مراسم افتتاحیه قدرت موشکی خود را به رخ همه کشیدند.
روزنامه گلوبال تایمز در گزارشی آورده است نشان دادن این موشک‌های پیشرفته در جریان این رژه نشان می‌دهد که این کشور تمایلی به رها کردن برنامه هسته‌ای نظامی‌ و توسعه موشکی بالستیک ندارد.
تلویزیون مرکزی کره‌شمالی گزارش کرد رژه روز پنجشنبه به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس ارتش و با حضور «کیم جونگ اون» رهبر این کشور برگزار شده است.
این گزارش می‌افزاید رهبر کره‌شمالی تصریح کرده این کشور با توسعه نظامی ‌خود توانسته است هر حرکت دشمن را عقیم بگذارد. رهبر کره شمالی در سخنرانی خود به موضوع اعزام یک تیم ورزشی به المپیک زمستانی در کره‌جنوبی را مطرح کرد و مذاکرات بعدی بین دو طرف، زمینه شرکت ورزشکاران کره‌شمالی در این بازی‌ها و حضور نمایندگان آن کشور در مراسم افتتاحیه را فراهم آورد. در عین حال، کره‌شمالی گفته است در یک سال گذشته توانسته است گام‌های بلندی در زمینه هسته‌ای نظامی ‌و موشکی بالستیک قاره پیما بردارد و خود را یک کشور هسته‌ای نامیده است.
کره‌شمالی اگرچه با دست پس می‌زند اما با پا پیش می‌کشد. کاخ ریاست جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرده به احتمال زیاد نمایندگان کره‌شمالی روز شنبه جهت دیدار و همچنین شرکت در ضیافت نهار رییس‌جمهور کره‌جنوبی به سئول باز خواهند گشت.
کارشناسان حدس می‌زنند «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره‌شمالی، ممکن است حامل پیامی‌از سوی رهبر کره‌شمالی برای رییس‌جمهور کره‌جنوبی باشد.
22 ورزشکار کره‌شمالی در سه رشته ورزشی در المپیک زمستانی 2018 در پیونگ چانگ کره‌جنوبی شرکت کرده‌اند.
 
کد مطلب: 82247
برچسب ها: کره شمالی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *