۰
سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۷
برخورد با کوه در ارتفاع 4500 متری

لاشه هواپیمای آسمان در ارتفاعات دنا پیدا شد

سرانجام لاشه هواپیمای آسمان در ارتفاعات دنا پیدا شد تا شواهد نشاندهنده شدت برخورد پرواز تهران – یاسوج به کوه باشد.
لاشه هواپیمای آسمان در ارتفاعات دنا پیدا شد
سرانجام لاشه هواپیمای آسمان در ارتفاعات دنا پیدا شد تا شواهد نشاندهنده شدت برخورد پرواز تهران – یاسوج به کوه باشد.
کاپیتان سهیلی خلبان بالگردی که امروز موفق به پیدا کردن لاشه هواپیمای مسافربری شد، در گفت و گو با خبرنگاران گفت: بعد از یک ساعت جستجو، برخی قطعات بزرگ هواپیما را روی نوک یکی از قله های کوه دنا مشاهده کرده و این موضوع نشان می دهد که هواپیما به ارتفاعات برخورد کرده است.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم تایید کرد: محل لاشه هواپیمای ساقط شده تهران - یاسوج در یکی از مناطق برف گیر منطقه نوقل پیدا شده است. «مرتضی سلیمی» در سخنانی که در کانال اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر منتشر شد، نوشت: امدادگران و نجات گران جمعیت هلال ‌احمر، قطعه‌ای شبیه به لاشه هواپیمای‌ تهران - یاسوج‌ را پیدا کرده اند. وی با بیان اینکه ساعت ساعت 10 و 13 دقیقه صبح محل لاشه هواپیما پیدا شد، گفت که به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی امکان صعود بیشتر وجود نداشت.
در همین حال سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: بالگردهای سپاه لاشه هواپیمای تهران - یاسوج را پیدا کرده اند. سردار رمضان شریف با اشاره به عملیات جستجوی بالگردهای سپاه گفت: بالگردهای نیروی هوا فضایی سپاه صبح امروز لاشه هواپیمای شرکت هوایی آسمان را در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند. وی گفت: بر اساس مشخصاتی که پهپادها داده بودند،2 بالگرد به محل اعزام شدند و لحظاتی قبل که با سردار حاجی زاده صحبت کردم گفتند که لاشه هواپیما پیدا شده است و تصاویری که از بالا گرفتند حتی آرم و نشان هواپیما به خوبی مشخص است و پیدا شدن محل سقوط هواپیما قطعی است. سردار شریف گفت: مهمترین نکته پیدا شدن هواپیما بود و به محض مهیا شدن شرایط جوی امکان هلی برد و ارسال امدادگران زمینی فراهم است.
در همین حال «عزیر فیلی» معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و جانشین شورای هماهنگی مدیریت بحران استان نیز اخبار مربوط به مشاهده لاشه هواپیمای تهران - یاسوج توسط یکی از بالگردها را تایید کرده است. پس از انتشار این خبر سردار مجتبی فدا جانشین فرمانده صاحب الزمان استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که تمامی نیروهای امدادی به سمت محل مورد نظر گسیل شده اند.
محمد سعید شرفی مدیر کل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری هم به خبرنگار ایرنا گفت که لاشه هواپیما در منطقه نوقل دنا کوه پیدا شده و اخبار منتشر شده مورد تایید این سازمان است.
همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: لاشه هواپیمای سقوط کرده «ای تی آر» در ارتفاع چهار هزار و 500 متری شناسایی شده و امدادرسانی در این ارتفاع انجام می شود. منصور شیشه فروش در منطقه کوه دنا در جمع خبرنگاران افزود: تلاش ما بر این است که عملیات امدادی با امکانات و تجهیزات به روز و حداکثر ایمنی انجام شود. وی با تاکید بر اینکه اقدامات مهمی که طی روزهای گذشته صورت گرفت امروزنتیجه داد افزود : از صبح امروز نیروهای امداد و نجات به صورت زمینی و هوایی در ارتفاعات چهارهزار و 500 متری این منطقه به جست وجو پرداختند و حدود 7 بالگرد از سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی و جمعیت هلال در این عملیات حضور داشتند. وی افزود: حضور ارتش، سپاه و جمعیت هلال احمر نتیجه داد وبا ثبت تصاویری از ارتفاع چهار هزار و 500 متری لاشه هواپیما دیده شد. وی اظهار کرد: اولین مرحله شناسایی که جست وجو بود را طی کردیم و در مرحله بعدی با هماهنگی قوه قضاییه صحنه حادثه بررسی و براساس برنامه های سازمان هواپیمایی کشور پیگیری می شود. شیشه فروش گفت: هم اینک ستاد مدیریت بحران در جوار کوه دنا در محل حادثه تشکیل شده و با تفکیک وظایف، تیم های بالگرد، کوهنوردان تخصصی و آموزش دیده به دره عمیق محل حادثه می روند تا عملیات انجام شود. وی تاکید کرد: سعی بر این است که در کوتاه ترین زمان و با بهره گیری از فناوری به روز ، نیروهای تخصصی و اطلاعات هواشناسی ، عملیات امداد با حداکثر ایمنی و دقت انجام شود.
 از سوی دیگر  رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه همه هواپیماها ملزم به داشتن سیستم ELT (سامانه مکان یاب هواپیما) هستند، گفت: هواپیمای سانحه دیده تهران- یاسوج مجهز به این سیستم بود اما ماهواره ها فرکانس های آن را نگرفته اند. علی عابدزاده افزود: داشتن سیستم ای.ال. تی برای همه هواپیما ها الزامی است و کل هواپیماهای ایران چه سبک و سنگین از آن برخوردار هستند. وی ادامه داد: اما اینکه چرا ماهواره ها فرکانس های آن را نگرفته اند، هنوز مشخص نیست و بسیاری موضوعات دیگر که بعد از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما روشن می‌شود.
در همین حال کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاهش دید و بارش باران و برف در نقل، منطقه محل سقوط هواپیمای «ای تی آر» برای روز چهارشنبه پیش بینی می‌شود.
ولی بهره‌مند در گفت و گو با ایرنا گفته بود که وزش باد و افزایش ابر از سه شنبه شب شروع خواهد شد. وی عنوان کرد: با توجه به ابری بودن آسمان در بامداد چهارشنبه این منطقه شاهد کاهش دید در ساعات نخست روز و بارش باران در پیش از ظهر خواهد بود. پیش از این مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به گزارش هواشناسی بر نامساعد شدن شرایط جوی در روز چهارشنبه در محل سقوط هواپیما گفته بود تلاش می‌شود تا قبل از تاریکی هوا اجساد منتقل شوند.
نیروهای یگان کوهنوردی استان‌های فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و نیروهای مجرب هلال احمر از استان‌های مختلف در عملیات حضور دارند.
پرواز شماره 3704 شرکت هواپیمایی آسمان با 59 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح روز یکشنبه 29 بهمن ماه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد. این هواپیما از نوع «ای تی آر 72» پس از 55 دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل خارج می‌شود و بر اساس اعلام نهادهای ذی ربط خبر سقوط آن در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم در 14 مایلی فرودگاه یاسوج اتفاق می افتد. این هواپیما هر روز یک پرواز از تهران به یاسوج و یک پرواز بر عکس داشت که به طور میانگین 50 تا 60 مسافر حمل می‌کرد. شرکت آسمان این هواپیما را از سال 1993 میلادی در اختیار داشت. این هواپیما 25 سال عمر و گنجایش 78 سرنشین با دو خلبان را داشت.
 
کد مطلب: 82765
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *