۵
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۲
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از مصرف مواد مخدر جدید

استشمام گلهایی برای تخدیر؛ تناقضی تلخ و گزنده

مدتي قبل نیویورک تایمز نوشت: «جمهوری اسلامی‌ایران در سه دهه گذشته، با مصرف مواد مخدر و روانگردان به شدت مبارزه کرده است، اما با این احوال، ماری جوانا در همه جای تهران پیدا می‌شود و بوی آن از رستوران‌ها و تفریحگاه‌های بسیاری از جمله دیزین و شمشک به مشام می‌رسد.»
استشمام گلهایی برای تخدیر؛ تناقضی تلخ و گزنده
 مدتي قبل نیویورک تایمز نوشت: «جمهوری اسلامی‌ایران در سه دهه گذشته، با مصرف مواد مخدر و روانگردان به شدت مبارزه کرده است، اما با این احوال، ماری جوانا در همه جای تهران پیدا می‌شود و بوی آن از رستوران‌ها و تفریحگاه‌های بسیاری از جمله دیزین و شمشک به مشام می‌رسد.» مخدری كه اين روزها با نام‌هاي متفاوتي همچون ماری‌جوآنا، علف، گرَس یا گل در دست جوانان می‌چرخد، آمارها نشان می‌دهد بعد از مصرف تریاک، گل پر مصرف ترین مخدر در میان جوانان ایرانی است.
مخدری که از اساس با آنچه عموم جامعه از تهیه و شیوه مصرف مواد می‌دانند، کاملا متفاوت است. نحوه تهیه این مخدر پر طرفدار امروزی می‌تواند خانگی و بسیار ساده و در دسترس باشد. می‌توان آنرا در گلدان خانه کاشت و براساس آنچه که چینی‌ها همواره برای ما به ارمغان می‌آورند دانه‌های تراریخته آن مانند ماری جوانای آمریکایی نیست که سالی ۲ بار امان کاشت و برداشت داشته باشد. از لطف بزرگ این دشمنان دوست، به وسیله این دانه‌های تراریخته در مدت کمتر از یکماه این دانه‌ها جوانه زده و رشد می‌کند و برای مصرف آماده می‌شود. مصرفی که هزار اما و اگر در پی دارد و همواره جمله معروف این ماده اعتیاد ندارد را به عنوان کام اول برای مصرف به خورد مصرف‌کنند‌گان می‌دهد. مصرف کنندگانی که به راحتی می‌توانند خود تولیدکننده آنچه قرار است مصرف کنند باشند و دیگر دور باطل متولی امر قاچاق و اعتیاد و بی کارکردی ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستهای پشت پرده و.... هزاران سناریوی دیگر برایش معنا ندارد.
مدتی قبل حمیدرضا صرامی‌مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه امروز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ایران به‌عنوان مصرف کننده مواد مخدر شناخته می‌شوند که الگوی مصرف تریاک به‌عنوان ماده مخدر سنتی ۵۳.۳ درصد، گل و حشیش ۱۱ درصد و شیشه ۸.۱ درصد است، تریاک را به عنوان پر مصرف ترین مخدر و بعد ازآن گل مخدری صنعتی رتبه دوم مصرف را در کشور از آن خود کرده است؛ گل که نشانی  از گل بودن ندارد! دیروزهروئین و تریاک به صورت سنتی یکه‌تازی می‌کرد؛امروز  علف، اشک، قارچ، تسبیح و گل در صدر مصرف بیشترین‌هاست. امروز نشئگی هم توسعه یافته و مدرن شده است. مصرف مخدر سنتی جای خودش را به مصرف صنعتی داده است‌. صنعتی که می‌تواند به خوبی خود را با زیست مدرن جوانان همگام سازد و او را به راحتی در خدمت بگیرد.
جالب است بدانید گل، از خانواده ماری جوانا است؛ که مانند آن تولید و مصرف می‌شود اما با روشها و کاشتی صنعتی که به آن اشاره شد. مصرف این ماده و مشابهاتش را بسیار در فیلمهای روز جهان می‌بینیم. ماده ای که در کمتر از چند ثانیه بدون بو و دود بسیار مصرف می‌شود و کمتر می‌توان علایم مصرفش را شناسایی کرد تا به مرحله حاد و بیمارگون برسد. یکی از دلایل اقبال جوانان به این ماده نحوه مصرف و تاثیرگذاری و عدم تشخیص مصرف آن می‌تواند باشد. در میان آمار بالای اعتیاد در میان دانش آموزان لزوم اطلاع رسانی به جوانان و خانواده‌هایشان در مورد علايم و اثرات مخرب این ماده می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد. به مانند بسیاری از مخدرهای صنعتی مهمترین علامت و اثر آن توهم‌زایی افزایش ضربان قلب و در ادامه مصرف متداوم ایست قلبی را می‌توان نام برد. ناگفته نماند مصرف گل در دراز مدت موجب گرایش به سوی مواد خطرناک تر، عفونت‌های ریوی، نازایی، آترونی مغز و تشنج، اختلالات روانی شدید و پایدار، ایجاد سندروم بی انگیزگی که یک حالت ناامیدی، بی تفاوتی و بی مسئولیتی است می‌شود.به دلیل ناشناخته بودن اثرات استفاده از گل در دراز و با دز بالا، در کنار کمبود تحقیقات جهانی باعث شده است که اعتیاد به گل جزو اعتیادهای بدون درمان شناخته شود. محسن روشن پژوه، معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نیز در این رابطه با مصرف گل مدتی قبل گفت: گل یک ماده اعتیادآور از خانواده حشیش است. این مواد هر زمانی که وارد بازار می‌شوند نام‌های متعددی به خود اختصاص داده و برای جلب مشتری و داغی بازار با اسامی‌جدید معرفی می‌شوند.
 وی همچنین با تاکید برآنکه گل یک ماده اعتیادآور است عنوان کرد: فرد مصرف کننده این ماده پس از مصرف ضمن احساس دریافت انرژی بالا، سرخوش شده و پس از اثراتی که روی عملکرد سیستم مغزی وی می‌گذارد ممکن است باعث از دست رفتن تعادل،‌ خنده‌های زیاد و بی‌مورد،‌ خلل در تشخیص واقعیت و سرانجام بروز رفتارهای غیرمتعارف از سوی مصرف کننده شود. در این میان دسترس‌پذیری این مخدر در کنار دیگر مواد این چنینی، عدم رسیدگی صحیح و قانونمند را در شیوه توزیع، مصرف و روند رو به رشدش ‌نشان می‌دهد. متولیان این امر در کنار تمام عوامل بیرونی باید به اصل دسترسی راحت و آسان در کمتر از یک دقیقه به هر نوع ماده مخدر ‌در سطح کلان‌شهرها و حتی شهرهای کوچکتر توجه داشته باشند، اصلی که ارتباط مستقیمی ‌با نظارت و اعمال قوانین مربوط به قاچاق و مصرف موادمخدر دارد.
گزارش : محبوبه اشرفی پیمان
کد مطلب: 83660
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *