۰
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۴
از بیماری رجال سیاسی تا تردید و محافظه کاری

شورای شهر با استعفای نجفی مخالفت کرد

فراز و فرودهای نجفی، شورای شهر و مدیریت پایتخت همچنان ادامه دارد. اگر چه نمایندگان شورای شهر با استعفای شهردار تهران مخالفت کرند، با این حال نقل قول هایی از محمدعلی نجفی مبنی بر این که به هیچ وجه حاضر به ادامه همکاری نخواهد بود وجود دارد. فعلا اما هنوز نجفی محافظه کار و مردد قرار است در کسوت شهردار در ساختمان بهشت باقی بماند.
شورای شهر با استعفای نجفی مخالفت کرد
فراز و فرودهای نجفی، شورای شهر و مدیریت پایتخت همچنان ادامه دارد. اگر چه نمایندگان شورای شهر با استعفای شهردار تهران مخالفت کرند، با این حال نقل قول هایی از محمدعلی نجفی مبنی بر این که به هیچ وجه حاضر به ادامه همکاری نخواهد بود وجود دارد. فعلا اما هنوز نجفی محافظه کار و مردد قرار است در کسوت شهردار در ساختمان بهشت باقی بماند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، محمدعلی نجفی شهردار تهران که چندی پیش استعفای خود را تقدیم نمایندگان شورا کرده بود، در روزهای گذشته و پس از تحمل فشارهای فراوان و برخورد از موضع نه چندان قدرتمندانه، دلیل استعفای خود را تنها بیماری و نیاز به فرصت درمان عنوان کرده بود. با این حال وی در خلال صحبت های خود وعده داده بود که روز یکشنبه حرف های بیشتری به زبان خواهد آورد. حرف هایی که البته مانند همیشه زده نشد. عنوان هیاهوی بسیار برای هیچ اگرچه تکراری و کلیشه ای است، با این حال شاید مناسب ترین عبارت برای عملکرد روزها و هفته های اخیر نجفی پس از حاشیه سازی های برج میلاد باشد که طاقت کم آقای شهردار همیشه در موضع ضعف را به طاق چسبانید.

تردیدهایی که برطرف نشد
از ابتدای ورود نجفی به ساختمان بهشت تردیدهایی جدی در خصوص سرنوشت شهرداری ویران شده در زمان مدیریت های قبلی به  گوش می رسید. در این میان ابتدا به ساکن نفس حلقه مشاوران اولیه نجفی و ترس از استفاده ابزاری از او به نفع یک خرده جریان خاص بسیار جدی بود. پس از چندی اما کم طاقتی و عدم روحیه مقاومت نجفی در مقابل فشارهای فراجناحی و عجین شده با شهرداری و دیگر بسترهای ثروت و قدرت تبدیل به نگرانی اصلی از تکیه زدن آقای شهردار به صندلی ریاست ساختمان بهشت شد. مسئله ای که در مدتی کوتاه مشخص شد بی راه نبوده است. در این میان اما محافظه کاری های شخص نجفی و دست به عصا بودن او در ایجاد تغییر و تحولات به مراتب بنیادین تر در مجموعه شهرداری داد مردم و فعالین سیاسی را نیز درآورد. با این همه باز هم در سکوت و به صورت مخفیانه و بدون شفاف سازی برای مردم گزارش های متعددی از فساد ساماندهی شده در سال های گذشته به مراجع قضایی فرستاده شد که به طرز عجیبی هنوز تکلیف آن مشخص نشده است و در مقابل به نظر می رسد پس از این گزارش ها هجمه ها و توطئه ها علیه نجفی چند برابر شد.

استعفای بی دلیل و بد موقع
محمدعلی نجفی در حاشیه ایراد دلایل خود برای استعفای عجیب و غریبش که در آن همچنان تنها از بیماری خود به عنوان اصلی ترین دلیل یاد کرد و بر خلاف تلاش نمایندگان شورای شهر برای شفاف سازی امور، باز هم دست از محافظه کاری بر نداشت، نکاتی کم و بیش سر بسته را به صورت ابتر مرور کرد. وی با بیان این که عملکرد همین چند ماه اخیر قبول مسئولیتش با هیچ دوره زمانی مشابهی قابل مقایسه نیست خاطرنشان کرد: «شورا در این هفت ماه و نیم حمایت‌های خوبی از شهرداری داشته و تاکید می‌کنم که هر چه در تهران انجام شده کار مشترک شورا و شهرداری بوده است.» وی همچنین با دست بر نداشتن از محافظه کاری در شرایطی که ظاهرا فکر می کرد قرار است آخرین حرف هایش را برای مردم در قامت شهردار بزند تنها یادآور شد: « تیتر یک رسانه ملی سفره هفت سین 14 میلیون تومانی شورا بود در حالیکه این اتفاق رخ نداده بود و این در حالیست که به بدهی 52 هزار میلیارد تومانی پرداخته نشده است. منشاء این بدهی‌ها نیز جای سوال است و در این میان مرا بیشتر مورد عنایت قرار می‌دادند و "از هر کرانه تیر جفا کردند روانه" که نهایتا یکی به هدف خورد.» در مجموع و با توجه به تصمیم شورای شهر برای پافشاری بر تصمیمات خود و صیانت از رأیی که از مردم گرفته اند با 16 رأی مخالف و تنها 4 رأی موافق استعفای نجفی رد شد.

تصویری از یک شورا
همان قدر که می توان به شهردار تهران عنوان محافظه کار داد و این مسئله را بارها و بارها تکرار کرد، به نظر می رسد که باید از صراحت های مقطعی نمایندگان شورای شهر تقدیر کرد. در حاشیه جلسه روز یکشنبه سید حسن رسولی عضو شورای پنجم شهر تهران در گفت و گو با خبرنگاران تصریح کرد: «ای کاش آقای نجفی امروز به جای استعفا اعلام می‌کردند که کدام یک از گزارش های ۱۲ گانه ایشان به دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار گرفته است. امروز  پرونده نفر دوم مدیریت شهری در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است و من به عنوان موکل مردم از روند آن بی اطلاع هستم.» مسئله ای که باز هم حکایت از موضع ضعف شخص محمدعلی نجفی و ناتوانی او از استیفای حقوق مردم در مقابل فساد دارد. با این حال به نظر می رسد که همه کارشناسان به بهبود شرایط شهرداری در ماه های گذشته اذعان دارند و این دو مسئله از یک دیگر جدا خواهند بود. با این همه آن چه که انتظار می رفت نجفی بر زبان براند را رسولی فاش کرد. وی همچنین به جای استفاده از عبارت کذایی "از هر کرانه تیر جفا کردند روانه" گفت: « به جای اطلاع رسانی در مورد تخلفات، رقص دخترکان معصوم  و سفره هفت سین در راس اخبار قرار گرفت.» احمد مسجد جامعی، محمود میرلوحی، الهام فخاری و برخی نمایندگان دیگر نیز در حمایت از عملکرد ماه های اخیر شهرداری و وجود فشارها و حاشیه سازی های خصمانه، جور بی زبانی آقای شهردار را کشیدند و جملاتی را به زبان آوردند.

بازی مکرر با سرنوشت مردم
پیشتر به خصوص در محافل غیر رسمی پیش بینی می شد که نمایندگان شورا نیز صرفا برای صحنه سازی، با استعفا مخالفت کلامی می کنند و در عمل فشارها نتیجه خواهد داد. با این حال تا به این لحظه این  اتفاق نیفتاده و شورا در مقابل تمام فشارها و شایعات راست یا دروغ ایستادگی کرده است؛ فارغ از آن که به سرنوشت شورای اول دچار شود یا نه، بدون در نظر گرفتن این که آیا این مخالفت ادامه دار خواهد بود یا نه، همچنان این نکته قابل توجه به نظر می رسد که بنا بر سابقه محمدعلی نجفی، ولو آن که مجبور به ادامه کار در کسوت شهردار پایتخت شود، تا چه زمانی و حالا دیگر با چه کیفیتی به انجام مسئولیت خواهد پرداخت. آیا می توان کسی که انگیزه خدمت ندارد را به زور نگه داشت؟ همچنین در مقابل این پرسش مطرح می شود که آیا به راستی در مملکت قحط الرجال است که هر بار به طریقی سرنوشت مردم به بازی گرفته می شود؟ از سوی دیگر برای همه آشکار است که تعداد قابل توجهی از مسئولین به بیماری نجفی مبتلا بوده و هستند و هیچ یک با مشکلی از این حیث مواجه نشده اند و این ماجرا خود به سوژه شوخی نمایندگان در جلسه با شهردار تبدیل شد. همچنین اگر بنا باشد زمان و هزینه ای که قریب به هفت ماه پیش برای انتخاب شهردار صرف شد از نو تکرار شود، خود شمه ای از اتلاف سرمایه های کشور خواهد بود که حل و فصل این تناقض و اخلال و نتایج حاصل از آن مستقیما بر عهده نمایندگان شورا و البته شخص آقای شهردار است.
 
گزارش : محمد مَهدی حسین نیا
 
کد مطلب: 84445
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *