۰
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۲
جنگنده‌های روسیه بر فراز ناوشکن آمریکایی پرواز کردند

یقه گیری مسکو و واشنگتن در طرطوس

بریتانیا در حال تدوین نقشه حمله به سوریه است
وخامت اوضاع سوریه تا تنش نظامی روسیه با آمریکا در طرطوس پیش رفته است. بنا به گزارش خبرگزاری‌ها، نماینده روسیه و آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل با یکدیگر درگیری شده اند.
یقه گیری مسکو و واشنگتن در طرطوس
وخامت اوضاع سوریه تا تنش نظامی روسیه با آمریکا در طرطوس پیش رفته است. بنا به گزارش خبرگزاری‌ها، نماینده روسیه و آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل با یکدیگر درگیری شده اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، شامگاه دوشنبه «دونالد ترامپ» قول واکنشی شدید در قبال سوریه را مطرح کرد و میهمان شام برای ژنرال های ارتش آمریکا ترتیب داد. کاخ سفید هم اعلام کرده است که تمام برنامه های سفر رئیس جمهوری آمریکا لغو شده است.
در این میان، جنگنده‌های روسیه روز گذشته(سه شنبه) حداقل چهار بار بر فراز ناوشکن آمریکایی یو.اس.اس دونالد کوک مستقر در آب‌های دریای مدیترانه پرواز کرده‌اند.همزمان با تنش جنگنده های روسی با ناوآمریکایی، پنتاگون اعلام کرد که ارتش روسیه باعث ایجاد اختلال و قطع سیگنال‌های پهپادهای ارتش آمریکا در سوریه شده است. ‌بریتانیا نیز که بنظر می‌رسد مهندسی حمله نظامی آمریکا به سوریه را در پس پرده بر عهده دارد، رسما اعلام کرده که دولت این کشور گزینه پیوستن به اقدام نظامی محتمل علیه دولت دمشق را مدنظر قرار می‌دهد. این موضع‌گیری‌ها در حالی رخ داده است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده، نمی‌تواند حمله شیمیایی دولت سوریه به دوما را تایید کند. همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار انجام تحقیقات درباره گزارش‌های منتشر شده درخصوص حملات شیمیایی در سوریه شده است.

دومین ناوشکن آمریکایی در راه بندر روسی
بنا به گزارش رسانه ها، نقطه ای که جنگنده های روسی علیه ناوآمریکایی مانور داده اند در برد موثر شلیک به بندر طرطوس واقع شده که نیروهای ارتش سرخ مستقر هستند.
ناگفته نماند که ناوشکن آمریکایی یو.اس.اس دونالد کوک مجهز به ۶۰ موشک هدایت‌شونده مدل تاماهوک است.
در همین حال، روزنامه وال استریت ژورنال نیز در گزارشی آورده است که ناوشکن دوم آمریکایی نیز احتمالا ظرف روزهای آینده وارد دریای مدیترانه خواهد شد.
خبر عزیمت این ناوشکن یک روز پس از آن منتشر شد که ترامپ، تهدید کرد به حمله شیمیایی در دومای سوریه واکنش نشان خواهد داد و تمامی گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی روی میز است.

بگومگو در شورای امنیت
در ادامه کشمکش‌ها بر سر حمله شیمیایی ادعایی دوما، 15 عضو شورای امنیت به منظور بررسی این حمله جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل دادند. این جلسه با تنش میان غرب و روسیه همراه بود. در این جلسه آمریکا و برخی دیگر از نمایندگان همزمان با شروع سخنرانی نماینده سوریه در سازمان ملل سالن را ترک کردند.
به گزارش اسکای نیوز عربی، «نیکی هیلی»، سفیر آمریکا در سازمان ملل تمایل خود را در زمینه رای‌گیری شورای امنیت درباره پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی با محوریت انجام تحقیقات جدید برای مشخص شدن عوامل استفاده از سلاح‌ شیمیایی در سوریه ابراز داشت.
سفیر آمریکا در این جلسه، روسیه را به حمایت از دولت سوریه متهم کرد و متعهد شد، موضع شورای امنیت هرچه که باشد کشورش به حمله شیمیایی ادعایی در دوما واکنش نشان خواهد داد. هیلی همچنین مدعی شد که سلاح‌های شیمیایی بار دیگر در سوریه و بعد از حمله خان شیخون در سال گذشته میلادی و دیگر حملات مشابه استفاده شد و تصاویر وحشتناکی وجود دارند که واقعیت را در دوما اثبات می‌کنند. وی نظام روسیه را مسئول دادن مجوز به نظام اسد درباره این کشتار معرفی کرد. هیلی طرف‌هایی پشت این حمله را «وحشی» خواند.
سخنرانی هیلی یادآور سخنرانی 76 دقیقه‌ای پاول در سال 2003 بود، شش هفته پیش از آغاز جنگ عراق نیز مساله اصلی سخنرانی پاول این بود که صدام حسین سلاح‌های کشتار جمعی بیولوژیکی و شیمیایی دارد. سخنرانی که پاول در سال 2005 آن را لکه ننگی ماندگار در حرفه‌اش توصیف کرد. اسکای نیوز عربی نیز گزارش داده است که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا برای پیگیری تحولات مساله سوریه، سفر خود به کشورهای آمریکای لاتین را لغو کرد.

 بریتانیا طراح حمله نظامی به سوریه
‌بریتانیا نیز بنظر می‌رسد مهندسی حمله نظامی آمریکا به سوریه را در پس پرده بر عهده دارد. براساس گزارش روزنامه گاردین، «ترزا می» احتمال پیوستن به ائتلاف نظامی محتملی برای حمله به سوریه را منتفی ندانسته، اما از توضیح درباره گزینه‌هایی که مدنظر دولت او قرار دارد، نیز خودداری کرده است. نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرده است که دولت این کشور گزینه پیوستن به اقدام نظامی محتمل علیه دولت دمشق را مدنظر قرار می‌دهد.
می‌، حمله شیمیایی در سوریه را «وحشیانه» دانسته و افزود: دولت بریتانیا تاکید دارد بررسی‌ها برای یافتن عامل حملات شیمیایی بسیار ضروری است. در صورتی که دولت سوریه و حامیان آن نظیر روسیه مسئول این حملات شناخته شوند، باید پاسخگو باشند.

حمایت حامیان آمریکا از حمله نظامی
نماینده بریتانیا و فرانسه در این جلسه از آمریکا حمایت کردند، نماینده بریتانیا تاکید کرد که  روسیه خودش را با سیاست‌هایش در سوریه در حاشیه قرار داده.
نماینده فرانسه نیز اعلام کرد که بدون حمایت روسیه و ایران این اتفاقات در سوریه نمی‌افتند و هیچ تردیدی نیست که نظام سوریه در حمله دوما دست دارد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان نیز با اشاره به گزارش‌های منتشر شده درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما اظهار کرد، واضح است که چنین حمله‌ای به وقوع پیوسته.
عربستان که خود متهم ردیف اول کشتار در یمن است نیز سوریه را متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی کرده، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز همسو با عربستان مدعی شد، حمله شیمیایی به دوما نشان‌گر این است که دولت سوریه مواد سمی را در اختیار دارد و به تولید آن ادامه می‌دهد.
«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به حملات اخیر در غوطه شرقی گفت، کسانی که مرتکب این قتل عام شده‌اند، مجازات خواهند شد و بهای سنگینی برای این کارشان می‌پردازند.

حمایت قاطع روسیه از سوریه
«واسیلی نبنزیا»، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز با انتقاد از آمریکا، بریتانیا و فرانسه گفت: غرب از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کند و فرانسه، آمریکا و بریتانیا خط مقابله با روسیه را دنبال و بدون هیچ ابایی آن را تهدید می‌کنند. سفیر روسیه گفت: تروریست‌ها مواد شیمیایی در سوریه دارند و هیچ حمله شیمیایی در دوما رخ نداده است.
نماینده روسیه تاکید کرده است که بریتانیا، آمریکا و فرانسه شیوه‌ای خصمانه را علیه روسیه و سوریه دنبال می‌کنند. وی خطاب به این کشور‌ها گفت: حتی در دوران جنگ سرد پیشینیان شما تا این حد جرات چنین وقاحتی را در قبال روسیه نداشتند.
وی از کارشناسان منع تسلیحات شیمیایی خواست امروز سه‌شنبه به منظور انجام تحقیقات درباره این رویداد به دمشق بروند.یک منبع وزارت خارجه سوریه نیز اعلام کرده است که این وزارتخانه رسماً از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای اعزام تیمی از هیئت حقیقت‌یاب به دوما دعوت کرده است. در یک جمع بندی درباره یقه گیری روسیه و آمریکا در دریای مدیترانه می توان گفت که کرملین در مورد طرطوس و منافع روسیه در سوریه حاضر به جنگ مستقیم با هرنیروی متجاوزی است. باید منتظر ماند و دید که روسیه تا چه میزان در مقابل واشنگتن ایستادگی کرد.
گزارش : مانیا شوبیری
 
کد مطلب: 84683
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *