۰
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۷
از اظهارات صریح مطهری تا نکات عجیب استعفای نجفی و انتخاب سرپرست جدید شهرداری

ابعاد تازه از فشارهای پیدا و پنهان به شهردار تهران

به نظر می رسد که حالا دیگر به جز یک قشر خاص و قابل پیش بینی، همه بر این مسئله اتفاق نظر دارند که محمدعلی نجفی، خوب یا بد و فارغ از عملکردش، تحت تأثیر فشارهای بیرونی و بالادستی مجبور به استعفا شد و صرفا مسئله بیماری، مطرح نبوده است.
هر روز ابعاد تازه ای از فشار بر شهردار تهران فاش می شود
هر روز ابعاد تازه ای از فشار بر شهردار تهران فاش می شود
به نظر می رسد که حالا دیگر به جز یک قشر خاص و قابل پیش بینی، همه بر این مسئله اتفاق نظر دارند که محمدعلی نجفی، خوب یا بد و فارغ از عملکردش، تحت تأثیر فشارهای بیرونی و بالادستی مجبور به استعفا شد و صرفا مسئله بیماری، مطرح نبوده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، هر روزی که می گذرد ابعاد تازه ای از این فشارهای مگو روایت می شود که هر کدام به خودی خود برای مردم تعجب برانگیز اما باورپذیر است.

فشارها در خدمت آبروی نجفی
در ماجرای استعفای بد موقع شهردار تهران، علی رغم مخالفت اعضای شورای شهر با استعفا، یک اظهار نظر عجیب باعث شد تا در میان ناباوری ماجرا کمی به سود محمدعلی نجفی تغییر پیدا کند. در واقع پس از این اظهارنظر، محافظه کاری ها و دستان لرزان آقای شهردار زیرسایه وجود شائبه فشارهای بالادستی کم رنگ شد و بسیاری حداقل شرایط او را قابل درک دانستند.
پس از استعفای اولیه نجفی و مقاومت و مخالفت نمایندگان شورای شهر پنجم پایتخت، دادستان کل کشور در اظهاراتی عجیب به انتقاد از این تصمیم پرداخته و با لحنی عجیب تر ضمن انتقاد از شورای شهر نجفی را نیز به استعفای دوم و نهایی تشویق کرد. ماجرایی که نه تنها با انتقاد شدید مسئولین و فعالین سیاسی کشور مواجه شد، بلکه باعث شد فضا کمی شفاف تر به نظر رسد؛ تا جایی که زهرا صدراعظم نوری نماینده شورای شهر تهران در کانال تلگرامی خود نوشت: «فشارها به شهردار تهران علنی شد».

اظهارات صریح مطهری در مورد نجفی
با این همه جدای از افشاگری های مرتضی الویری در خصوص کم و کیف حداقلی ماجرای فشارها به نجفی، علی مطهری به ابعاد تازه تری از این ماجرا اشاره کرده و انتقاداتی جدی به شرایط پیش آمده وارد کرده است. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران ضمن بیان این نکته که  ماجرای برکناری نجفی از شهرداری تهران موجب وهن جمهوری اسلامی شده است، اظهار داشت: «بخشی از حاکمیت که از ابتدا مخالف تصدی این پست توسط آقای نجفی بود با اهرم‌های قدرتی که در دست داشت ایشان را مجبور به استعفا کرد و وقتی شورای شهر تهران با استعفای او مخالفت کرد شورا را تهدید کرد.» وی افزود: «حاکمیت دوگانه در کشور ما کاملا مشهود است. مردم به شورایی به نام شورای شهر رای می‌دهند و از جای دیگر دستور می‌رسد که فلانی برای شهرداری تهران نباید انتخاب شود، اگر رای بدهید شش ماه بیشتر دوام نمی آورد و بعد به گونه‌ای عمل می‌کنند که همین اتفاق بیفتد.» علی مطهری با انتقاد از شرایط موجود تصریح کرد: «قوه قضاییه به جای آنکه پرونده‌هایی را که آقای نجفی به او ارجاع کرد رسیدگی کند، درصدد برکناری این مرد پاکدست و خدوم بر می‌آید و به بهانه برنامه چند دختر زیر ۹ سال در روز زن، شهردار محترم تهران را در حالی که خواب بوده است با بی‌احترامی بازداشت می‌کند. همین قضیه کافی است که بفهمیم چرا مبارزه با فساد در کشور ما به نتیجه نمی‌رسد. تا زمانی که قوه قضاییه از استقلال کافی برخوردار نباشد  بسیاری از مشکلات ما پابرجا خواهد بود.» علی مطهری همچنین در پایان سخنان خود گفت: «قطعا شورای شهر تهران حق شکایت از دادستان کل را دارد و امید است که اقدام کند تا از بی‌اعتنایی به رای مردم جلوگیری شود.»
از سوی دیگر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در سخنانی به وجود فشارها بر شورای شهر اشاره کرده و گفت: «پنجشنبه گذشته در سعدآباد جلسه‌ای برگزار شده و برای شورای شهر تهران خط و نشان کشیده‌اند که چه کسی شهردار شود.»

یک نکته عجیب و مرتبط با استعفا
اگرچه فشارها و عاملین و آمرین آن ها علیه محمدعلی نجفی به هدف نهایی خود رسیدند، با این حال نکته بسیار عجیبی در این میان به چشم آمده است. شورای شهر تهران در روندی سینوسی و پر نوسان میان عملکرد درست و غلط، این بار سخت پا کج گذاشت و فردی را به عنوان سرپرست موقت شهرداری تهران بر صندلی نجفی مستعفی نشاند که خود، حاشیه برانگیز شد.نکته ای که البته خود همسو با فشارهای با سابقه برخی نمایندگان پر نام و آوازه در جهت دهی به اتفاقات شهرداری است. سمیع الله حسینی مکارم که به تازگی در این موقعیت به خصوص قرار گرفته است، نامش را در لیست مظنونان ماجرای املاک نجومی دوران قلیباف می بیند و به همین خاطر انتقاداتی علیه این تصمیم نیز به گوش رسیده است. از طرفی احمد مسجد جامعی نماینده شورای شهر تهران نیز تصریح کرده است: «مکارم گزینه خوبی برای سرپرستی شهرداری نیست. در تذکر خود اعلام کرده بودم که باید زمان بیشتری برای انتخاب سرپرست در نظر گرفته شود که این اتفاق نیفتاده است.»
با این همه آن چه در این میان به شدت عجیب و جالب توجه و البته تلخ به نظر می رسد این است که چرا هنوز سرنوشت ماجرای املاک نجوفی به عنوان یکی از فسادهای بزرگ رخ داده در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف بر ساختمان بهشت روشن نشده است و چرا در آن زمان هیچ مدعی العمومی باید و نبایدی مطرح نمی کرد. در واقع پرسش اصلی این جا مطرح می شود که افرادی که سمت مرتبط با رسیدگی به فساد دارند چرا به جای رسیدگی به گزارش های ارسالی از سوی محمدعلی نجفی پیرامون فسادهای رخ داده در دو دوره گذشته شهرداری تهران، هنوز به نتیجه نرسیده اند و احقاق حقی به نفع مردم صورت نپذیرفته است. این خود مسأله دیگری است که می تواند ضعف های محمدعلی نجفی در مواجهه با فشارها و پیگیری فسادها را، هم به یاد بیاورد و هم کم رنگ کند! نجفی رفت اما ظاهرا قرار نیست به این زودی ها ماجرای دامنه دار فشارها مورد چشم پوشی قرار گیرد.
 
کد مطلب: 84744
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *