۰
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۱
مروری بر واکنش ها به ویدیو برخورد خشن گشت ارشاد با یک خانم

در انتظار برخورد قانونی با متخلف گشت ارشاد

روز پنجشنبه بود که برخی از کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرام ویدویی را که محتوی آن برخورد یکی از ماموران خانم گشت ارشاد با یکی از بانوان بود منتشر کردند.
انتقادها از برخوردهای گشت ارشاد افزایش یافته است
انتقادها از برخوردهای گشت ارشاد افزایش یافته است
روز پنجشنبه بود که برخی از کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرام ویدویی را که محتوی آن برخورد یکی از ماموران خانم گشت ارشاد با یکی از بانوان بود منتشر کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، این فایل تصویری خیلی زود میان کاربران صفحات مجازی دست به دست شد و واکنش های شهروندان و مسوولین را در پی داشت. بطوریکه وزیر کشور دستور پیگیری این موضوع را صادر کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی در این دستور تاکید کرد که قطعا با متخلف این اتفاق برخورد قانونی می شود.
همچنین ساعتی از پس از انتشار ویدیو بود که 2 تن از معاونین رییس جمهور در توییتر به این اتفاق واکنش نشان دادند.  شهیندخت مولاوردی در صفحه توییتر خود نوشت: انتشار کلیپ نحوه برخورد ماموران پلیس زن با مقوله بدپوششی و شیوه ارشاد آنها!، بیش از پیش ضرورت تغییر رویکرد نهادهای فرهنگی و انتظامی از «باید» به «باوـ»، از «تبلیغ» به «تعمیق»، از «ظاهر» به «معنا» و از «فعالیت‌های محوری» به «اثربخشی» که از برنامه‌های فرهنگی دولت یازدهم بود.
همچنین معصومه ابتکار، معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در این مورد چنین نوشت:
«فیلمی در فضای مجازی ازبرخورد درموضوع حجاب منتشر شده که به گشت ارشادمنتسب می‌شود. این رفتار چه توجیهی دارد؟ دایره عمل یک مامور حتی در صورت توهین به وی تا کجاست؟ به شدت این برخورد را محکوم و پیگیری می‌کنم. این رفتارهای خشن و غیردینی در شان هیچ انسانی نیست.»
همچنین پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس نیز با اشاره به این موضوع در توییتر خود نوشت: با انتشار فیلم کتک زدن یک دختر توسط پلیس، وقت آن است که فرمانده نیروی انتظامی توضیح دهند تشکیل پلیس امنیت اخلاقی، چه ثمرات مثبتی در حفظ امنیت اخلاقی جامعه داشته است؟ روشن شدن ابعاد موضوع را تا مجازات خاطیان، همراه با همکارانم در فراکسیون زنان و خانواده مجلس دنبال خواهیم کرد.
در ادامه واکنش‌ها فاطمه سعیدی دیگر نماینده مجلس نیز در توئیتر خود نوشت: با عوامل برخورد شنیعی که توسط گشت ارشاد انجام شده باید برخورد شود.
نایب رییس فراکسیون بانوان مجلس نیز با بیان اینکه این فراکسیون به موضوع برخورد اخیر پلیس با یک دختر از ورود فراکسیون زنان به این موضوع خبر داد و گفت که وزیر کشور و زیر مجموعه وی باید پاسخگوی رفتار خود سرانه برخی از نیروهای تحت امر خود باشند.
سیده فاطمه ذوالقدر در یادداشتی با اشاره به برخورد نامناسب اخیر پلیس با یک دختر نوشت:
«هنوز بیانات رهبری معظم انقلاب درخصوص توصیه رفتار توام با لسان معرفت و استدلالِ همراه با روی خوش و با سماحت و مدار  را که سنّة من نبیّه صلی الله علیه و آله می باشد در روح و روان جامعه طنین انداز است. آیا رفتاری که در این چندسال و بویژه در این چند روز شاهد بودیم «مداراة النّاس» است!؟
آیا چنین رفتار های خشن  سنخیتی با امر به معروف و نهی از منکر دارد!؟ موضوع رفتار پسندیده که بارها و بارها در کلام حق بر آن  سفارش شده مخصوصا در دعوت به دین و راه الهی که در سوره مبارکه مائده چنین آمده است:
«وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَاحْذَرُوا
فَإِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا عَلَی رَسُولِنَا
الْبَلَاغُ الْمُبِینُ؛
و اطاعت خدا و اطاعت پیامبر کنید و [از گناهان] برحذر باشید، پس اگر روی گرداندید، بدانید که بر عهده پیامبر ما، فقط رساندن [پیامِ] آشکار است.»
منافات ندارد!؟
باری تعالی رسالت پیامبر(ص) را رساندن پیام دعوتِ به حق دانسته، نه استفاده از هر زور و تزویری.
حال امروز چه شده بر ما، که کلام حق را تفسیر به رای کرده و آن می کنیم که نباید!؟
مگر نه آنکه یکی از وعده های دولت تدبیر و امید برقرای امنیت زن در اجتماع وارتقاء جایگاه زنان و دخترانمان در جامعه بود؟
مگر نه انکه لایحه امنیت زن را با ظرافت و دقت به پیش می بریم که مبادا خدشه ای به آن وارد شود و حقی از حقوق زن بر زمین نماند!
این رفتارهایی که هراز گاه در جامعه با آن روبرو می شویم ، نه تنها اسلامی نیست بلکه انسانی هم نیست.
با زنان و دختران سرزمینمان که  مادران آینده و آینده سازان کشور اند انگونه رفتار کنید که با اهل خویش می‌خواهید رفتار شود.
به حکم انسانیت و در جایگاه نمایندگی نیمی از جامعه و به عنوان نایب رئیس فراکسیون زنان ، ضمن محکوم کردن چنین رفتار غیرانسانی و اسلامی ، یقینا فراکسیون زنان به موضوع ورود خواهد کرد و ضمن أرج نهادن به تلاش های مجدانه نیروی خدوم انتظامی،  وزیر کشور و زیر مجموعه وی باید پاسخگوی رفتار خود سرانه برخی از نیروهای تحت امر خود باشند.»
در همین حال دفتر سخنگوی ناجا به کلیپ منتشر شده از ضرب و شتم یک دختر توسط پلیس واکنش نشان داد. در توضیحاتی که دفتر سخنگوی ناجا برای رسانه‌ها ارسال کرده آمده است: ضمن ابراز تاسف از اتفاق صورت گرفته باید گفت که پلیس به‌هیچ وجه چنین رفتارهایی را تایید نمی‌کند. بررسی‌های اولیه حکایت از وقوع این اتفاق در یکی از پارک‌های تهران دارد و فیلم پخش شده بخشی از کل اتفاق است در حال حاضر بازرسی پلیس تهران  در حال بررسی موضوع  است. دفتر سخنگوی ناجا با تاکید بر اینکه نتیجه این تخقیقات متعاقبا اعلام می‌شود، تصریح کرد: انتظارمی‌رود همه دختران و بانوان جامعه نیز شئونات اجتماعی را رعایت کنند.
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید  نیز در یادداشت کوتاهی در کانال تلگرامی خود با اظهار تاسف از برخورد ماموران گشت ارشاد با یک خانم خواستار برخورد جدی وزارت کشور و نیروی انتظامی با خاطیان شد و تاکید کرد: حرمت و ارزش دختران سرزمین من نباید با اعمال سلیقه برخی افراد شکسته شود. در متن این یادداشت آمده است:
«انتشار کلیپی از نحوه برخورد زننده ماموران نیروی انتظامی با یک خانم به بهانه بدپوششی نشان از این دارد که نهادهایی که خود را متولی ارشاد مردم می دانند هنوز به تغییر در رویکردهای فرهنگی باور ندارند و به حاکمیت چوب و چماق در ارشاد!مردم اعتقاد دارند. اینگونه برخوردها بعضا توسط افرادی صورت می گیرد که آموزش های لازم را در این خصوص طی نکرده اند و چه بسا خود بیش از دیگران به ارشاد نیازمند باشند.
 ضمن تشکر از وزیر محترم کشور به جهت واکنش به موقع به این موضوع ضروری است نهادهای ذی ربط یعنی وزارت کشور و نیروی انتظامی در برخورد قاطع با خاطیان درنگ نکنند و نتیجه بررسی های خود را به اطلاع افکار عمومی برسانند. مطمئنا فراکسیون امید هم در پیگیری این موضوع اقدامات لازم را انجام خواهد داد. حرمت و ارزش دختران سرزمین من نباید با اعمال سلیقه برخی افراد شکسته شود. مطمئنا بانوان فرهیخته کشورمان هم در حفظ این حرمت ها بیش از دیگران و مدعیان تلاش می‌کنند.»
 
 
کد مطلب: 85197
برچسب ها: گشت ارشاد حجاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *