کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاسه صبر تهران با خروج آمریکا از برجام لبریز می‌شود؟

گزینه غنی سازی روی میز ایران

2 ارديبهشت 1397 ساعت 9:22

همه نگاه‌ها به کاخ سفید و امضا «دونالدترامپ» پای معاهده برجام دوخته شده است. رئیس جمهوری آمریکا که سوار خر شیطان شده است تمایلی به پیاده شدن ندارد و عزم خود را برای عدم تمدید برجام جزم کرده است.


همه نگاه‌ها به کاخ سفید و امضا «دونالدترامپ» پای معاهده برجام دوخته شده است. رئیس جمهوری آمریکا که سوار خر شیطان شده است تمایلی به پیاده شدن ندارد و عزم خود را برای عدم تمدید برجام جزم کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، رئیس جمهوری آمریکا قرار است در 12 ماه می (22 روز دیگر) تصمیم خود را درباره برجام اعلام کند. وی در ماه ژانویه و در زمانی که اسقاط تحریم‌های مربوط به برجام را تمدید می‌کرد، اعلام کرد که دیگر در برجام نخواهد ماند مگر اینکه اصلاحات مورد نظرش اعمال شود.
طبق برنامه ریزی اعلام شده؛ «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به طور جداگانه برای چانه زنی با ترامپ در دفاع از برجام راهی واشنگتن خواهند شد. اتحادیه اروپایی از هر طریقی تلاش می‌کند مانع خروج آمریکا از تفاهم برجام شود اما هنوز نتیجه مشخصی به دست نیامده است. برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، توافقی است که بین گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران در سال 2015 درباره برنامه هسته‌ای ایران به امضا رسید.
این توافق، پشتوانه قطعنامه 2231 شورای امنیت را با خود دارد و ناظران بین‌المللی معتقد است با این قطعنامه، برجام به یک قانون بین‌المللی تبدیل شده است و هیچ یک از طرف‌ها نمی‌توانند به صورت یکجانبه از آن خارج شوند.
در این طرف میز ، جمهوری اسلامی هم بی کار نمانده و پیام‌های تندی را به کاخ سفید ارسال کرده است. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد؛ با «میروسلاو لایچاک» رئیس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار درباره تحولات مجمع عمومی، اجلاس عالی پیش رو با موضوع صلح پایدار، برگزاری یک نشست در سطح عالی برای مقابله با ریزگردها در ماه ژوئیه با توجه به اهمیت این موضوع برای کشورمان و همچنین درباره سایر موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل نظر شد.
 
پاسخ ظریف به آمریکا
وزیرخارجه همیشه خندان ایران حالا در حال نشان دادن اخم تهران به واشنگتن است. وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای که بخش‌هایی از آن بامداد شنبه منتشر شده گفته در صورت خروج آمریکا از برجام، تهران فعالیت‌های هسته‌ایش را «با سرعتی بیشتر» از سر خواهد گرفت.
ظریف در مصاحبه با برنامه «Face the Nation» که قرار است نسخه کامل آن روز یکشنبه از شبکه سی‌بی‌اس پخش شود، درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: «ما چندین گزینه برای خودمان گذاشته‌ایم و آن گزینه‌ها آماده هستند؛ از جمله این گزینه‌ها این است که فعالیت‌های هسته‌ایمان را با سرعت بیشتر از سر بگیریم.»
این اظهارات ظریف را وبگاه «پولیتیکو» بر اساس بریده‌ای از مصاحبه که به آن دست پیدا کرده منتشر کرده است.
وزیر خارجه ایران همچنین گفته است: «این گزینه‌ها آماده اجرا هستند و ما در زمانی که مناسب بدانیم، تصمیم لازم را خواهیم گرفت.»
ظریف همچنین گفت در صورتی که ترامپ تصمیم به بازگرداندن تحریم‌ها بگیرد، ایران آماده اقدام است. وی گفت: «بدیهی است بقیه دنیا نمی‌توانند از ما بخواهند به صورت یکجانبه و یک‌سویه توافقی را اجرا کنیم که نقض شده است.»
وی در بخش دیگری از این مصاحبه که چند ساعت قبل منتشر شده بود درباره اعتراف اخیر «مایک پمپئو»، رئیس سیا و گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی سمت ریاست وزارت خارجه این کشور مبنی بر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده هم واکنش نشان داد.
مایک پمپئو چند روز پیش در جلسه استماع مجلس سنا گفت: «قبل از برجام هم ایران در مسیر دستیابی به بمب هسته‌ای نبود.»
ظریف گفت: «این حرف پمپئو در جلسه استماع کنگره که گفته برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، بوده و خواهد بود اعترافی دیرهنگام است، اما نشان می‌دهد که موجودیت تحریم‌ها هیچ دلیل واقعی نداشته است.»
ظریف گفت: «پس آمریکا در حالی تحریم‌هایی به ایران تحمیل کرده که ما به دنبال بمب نبودیم؛ حالا هم می‌خواهد تحریم‌ها را برگرداند چون ما دنبال بمب نیستیم؟»
این اظهارات ظریف در گفت‌وگو با سی بی اس نیوز که متن کامل آن روز یکشنبه منتشر خواهد شد،‌ در تایید اظهارات اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران است که اخیرا گفته بود، ما اولین کسی نخواهیم بود که توافق را نقض می‌کنیم، اما آن‌ها باید بدانند که اگر توافق را نقض خواهند کنند پشیمان خواهند شد.
 
آب پاکی صالحی
مرد اتمی ایران، دیروز آب پاکی را روی دست همه ریخت . او که در جلسه تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی و در مقابل حملات بی رحمانه اعضای جبهه پایداری ایستادگی کرده بود حالا می‌گوید که سازمان انرژی اتمی ایران همانند یک ارتش آماده است.
علی اکبر صالحی روز شنبه در حاشیه جلسه هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد توانایی‌های سازمان انرژی اتمی در صورت خروج آمریکا از برجام گفت: «همانطور که رییس جمهور فرمودند از نظر فنی برای همه سناریوها آمادگی داریم.»
رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «البته بارها گفتیم - امیدواریم هیچوقت این مسئله پیش نیاید و ضرورتی نباشد که ما تصمیمات فنی اتخاذ کنیم - به گونه ای آماده هستیم که طرف حیرت زده خواهد شد.»
صالحی تاکید کرد:« این یک مبالغه و یا یک شعار نیست، بنده هیچوقت حرفی را نمی‌زنم که به آن اعتماد نداشته باشم، برای اینکه در این موضوع اعتبار نظام جمهوری اسلامی و اعتبار سازمان انرژی اتمی مطرح است.»
وی اضافه کرد :« یکی از مواردی که قبلا برای آگاهی طرف مقابل اعلام کردیم توان ایران در بر گرداندن چهار روزه غنی سازی 20 درصد است.»
رییس سازمان انرژی اتمی افزود: «موارد متعدد دیگری هم هست که ضرورت بیان آن در حال حاضر نیست و هر وقت نظام تصمیم بگیرد، ما مثل یک ارتش برای حرکت آماده‌ایم.»
صالحی گفت: امیدواریم که طرف مقابل سر عقل بیاید و کاری نکند که هم خودش را و هم دیگران را به درد سر بیاندازد.
رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره همکاری ایران در پروژه ایتر (راکتور آزمایشی بین‌المللی گداخت هسته‌ای) گفت: «این موضوع در دستور کار است و ما تفاهم نامه را هم امضا کردیم، کارها را پیش بردیم اما این هم جزو بداخلاقی‌هایی است که آمریکایی‌ها انجام دادند.البته ما در پروژه مشابه ایتر که پروژه ای اروپایی است شرکت داریم اما در ایتر هم علی القاعده باید باشیم که در حال پیگیری هستیم.»
 
چشم انداز مبهم
شکی نیست که ترامپ ولع عجیبی برای لغو برجام دارد. او که در واشنگتن احساس سرخوردگی شدیدی دارد از عقب نشینی فاحش کره شمالی به شدت خشنود است اما در مورد ایران برخلاف ظواهر امر دچار دوگانگی شدیدی است. رئیس جمهوری آمریکا از یک طرف دلش می‌خواهد به «بدترین تفاهم تاریخ آمریکا» پایان دهد اما از طرف دیگر هم نگران واکنش شرکای اروپایی است و هم هم نگران این است که قیمت نفت به سقف بچسبد. حمله شامگاه جمعه ترامپ به اوپک درباره قیمت نفت نشان می‌دهد واشنگتن نگران قیمت حامل‌های انرژی در جهان است. آنها که اکنون به نوعی در گیر جنگ اقتصادی با چین هستند نمی‌خواهد میدان جدیدی در تبادلات اقتصادی بگشایند. در این میان تغییر فاز اقتصادی تهران از دلار به ارزهای دیگر اقدامی است که شدت اعمال فشار آمریکا بر اقتصاد ایران را کاهش خواهد داد اما موضوع اساسی اینجاست که از سرگیری غنی سازی 20 درصد روی میز روحانی است.
فارغ از رویکرد احمقانه دونالدترامپ، حکومت ایالات متحده رویه ای عاقلانه را اتخاذ می‌کند. در شرایطی که در راهروهای واشنگتن زمزمه‌های استیضاح، عزل یا در حالت خوشبینانه یک دوره ای شدن ترامپ به گوش می‌رسد ، شروع یک جنگ یا برخورد مستقیم با تهران برای هردو طرف نوعی خودزنی محسوب می‌شود. روزهای سرنوشت سازی در انتظار معاهده برجام است اما آنچه محرز است این که هر کدام از اعضای1+5 سهم و سودی از آن مطالبه می‌کنند. دونالدترامپ که شرکای اروپایی را همانند روسیه تحت فشار گذاشته به دنبال یک معامله است که نتیجه آن مشخص نیست.
گزارش : علی ودایع
 


کد مطلب: 85269

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/85269/گزینه-غنی-سازی-روی-میز-ایران

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir