۱
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۷
پرداخت‌های دولت به نهادهای فرهنگی در فروردین

نهادهای تحت مدیریت چهره‌های سیاسی و مذهبی چقدر بودجه گرفتند؟

همواره این سوال در افکار عمومی مطرح بوده که نهادهای فرهنگی تحت مدیریت چهره‌های سیاسی و مذهبی چقدر بودجه می‌گیرند؟ حالا وزرات امور اقتصادی و دارایی، گزارش پرداخت‌های مرتبط با هزینه‌های عمومی دولت در فروردین ماه 97 را منتشر کرده و تصویر شفافی از منابع تعلق گرفته به این نهادها ارائه کرده است.
همواره این سوال در اذهان عمومی وجود داشت که نهادهای فرهنگی، مثل فرهنگستان تحت مدیریت حداد عادل، چقدر از دولت بودجه می‌گیرند؟
همواره این سوال در اذهان عمومی وجود داشت که نهادهای فرهنگی، مثل فرهنگستان تحت مدیریت حداد عادل، چقدر از دولت بودجه می‌گیرند؟
همواره این سوال در افکار عمومی مطرح بوده که نهادهای فرهنگی تحت مدیریت چهره‌های سیاسی و مذهبی چقدر بودجه می‌گیرند؟ حالا وزرات امور اقتصادی و دارایی، گزارش پرداخت‌های مرتبط با هزینه‌های عمومی دولت در فروردین ماه 97 را منتشر کرده و تصویر شفافی از منابع تعلق گرفته به این نهادها ارائه کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، وزارت امور اقتصادی و دارایی بر اساس دستور رئیس جمهور و ضوابط اجرایی بودجه 97، اطلاعات پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور در فروردین ماه سال جاری را منتشر کرده است. قرار است از این بعد این اطلاعات به صورت مستمر منتشر شود تا وعده قرار گرفتن بودجه عمومی کشور در اتاق شیشه‌ای محقق شود.
مردم سالاری آنلاین نگاهی به نخستین گزارش مربوط به اطلاعات پرداخت خزانه‌داری کشور انداخته و بررسی کرده که در ماه نخست سال از محل بودجه عمومی دولت، به نهادهای فرهنگی تحت مدیریت چهره‌های سیاسی و مذهبی چه مبالغی پرداخت شده است.
 
1- نهادهای تحت مدیریت غلامعلی حداد عادل
فرهنگستان زبان و ادب فارسی بزرگ‌ترین نهاد فرهنگی تحت مدیریت این چهره اصولگرا است. با این حال، غلامعلی حداد عادل آن‌قدر چهره مشهوری است که مدیریت نهادهای دیگری را نیز در دست داشته باشد. وی به جز فرهنگستان، مدیریت بنیاد سعدی و دایره‌المعارف اسلامی را نیز در دست دارد.
گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی نشان می‌دهد که به فرهنگستان زبان و ادب فارسی مجموعاً طی سه فقره پرداخت در فروردین ماه 97، 970 میلیون تومان تعلق گرفته است. به بنیاد سعدی هم در فروردین ماه 575 میلیون تومان پرداخت شده است. علاوه بر این به بنیاد دایره‌المعارف اسلامی هم 402 میلیون تومان پرداخت شده است. در مجموع، به سه نهاد فرهنگی تحت مدیریت حداد عادل در فروردین ماه، یک میلیارد و 947 میلیون تومان از محل بودجه عمومی دولت پرداخت شده است.
 
2- جامعه المصطفي العالميه
آیت الله اعرافی رئیس جامعه المصطفی و آیت الله مکارم شیرازی پدر معنوی این نهاد فرهنگی است. این نهاد که در سال 1387 تأسیس شده، طلابی از 122 ملیت مختلف را تحت تعلیم و تربیت خود دارد و در بیش از 60 کشور دنیا نمایندگی دارد.
به جامعه المصطفی العالمیه 8 میلیارد و 284 میلیون تومان در فروردین ماه سال 97 از محل بودجه عمومی دولت پرداخت شده است. از محل بودجه دولت چیزی که برای جامعه المصطفی در سال 1397 درنظر گرفته شده، 305 میلیارد و 120 میلیون تومان است.
 
3- موسسه نشر آثار حضرت امام خمینی
موسسه نشر آثار حضرت امام تحت مدیریت سیدحسن خمینی قرار دارد. به این موسسه در فروردین ماه یک میلیارد و 443 میلیون تومان طی دو فقره، پرداخت شده است. طبق بودجه 97 به موسسه نشر آثار حضرت امام در سال 97، 71 میلیارد و 342 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.
 
4- موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
این موسسه تحت مدیریت محمدتقی مصباح یزدی قرار دارد. مصباح رهبر معنوی جبهه پایداری محسوب می‌شود. دولت به این موسسه در فروردین ماه یک میلیارد و 145 میلیون تومان پرداخت کرده است. دولت در بودجه 97، مبلغ درنظر گرفته شده از محل پرداخت‌های عمومی کشور برای موسسه تحت مدیریت مصباح یزدی را 28 میلیارد و 6 میلیون تومان اعلام کرده بود.
 
5- فرهنگستان هنر
فرهنگستان هنر در سال 1377 تأسیس شده و مدیریت آن در دستان علی معلم دامغانی است. پیش از علی معلم دامغانی تا سال 1388، ریاست فرهنگستان هنر برعهده میرحسین موسوی بود. دولت به فرهنگستان هنر در فرودین ماه 639 میلیون تومان پرداخت کرده است.
 
6- دانشگاه شهید مطهری
این دانشگاه تحت مدیریت آیت الله امامی کاشانی است. دانشگاه شهید مطهری که پیش از این مدرسه عالی شهید مطهری نام داشته، چهره‌های مشهوری را آموزش داده است که از آن جمله می‌توان به سید ابراهیم رئیسی، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اشاره کرد. به این دانشگاه در فرودین ماه 640 میلیون تومان پرداخت شده است.
 
7- بنیاد ایران‌شناسی
این بنیاد در سال 1376 توسط سیدمحمدخاتمی رئیس دولت اصلاحات تأسیس شد. در حال حاضر آیت الله سیدمحمد خامنه‌ای، برادر بزرگ‌تر مقام معظم رهبری، رئیس این بنیاد است. دولت به بنیاد ایران‌شناسی در فروردین ماه 469 میلیون تومان از محل بودجه عمومی پرداخت کرده است.
 
8- موسسه دایره‌المعارف فقه اسلامی
 آیت الله سید محمود هاشمى شاهرودى، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست این موسسه را بر عهده دارد. طی حکمی در سال 1369 از طرف مقام معظم رهبری مسئولیت تأسیس این موسسه به آیت‌الله هاشمی شاهرودی سپرده شد. این موسسه در فروردین ماه 97، 177 میلیون تومان از دولت بودجه دریافت کرده است.
 
دولت پرداخت‌ها از محل بودجه عمومی به نهادهای فرهنگی را شفاف‌سازی کرده است و به نوعی بودجه عمومی با قرار گرفتن در اتاق شیشه‌ای در معرض دید همگان قرار گرفته است. با این حال، هنوز نحوه هزینه‌کرد این پرداخت‌ها مشخص نیست و معلوم نیست چگونه بر این هزینه‌کردها نظارت می‌شود. مسأله دیگری که وجود دارد این است که آیا تمام نهادهای فرهنگی که از دولت بودجه دریافت می‌کنند باید به نحوی به دولت و افکار عمومی پاسخگو باشند یا خیر؟ به نظر می‌رسد یکی از اهداف دولت از قرار دادن پرداخت‌های عمومی در اتاق شیشه‌ای این است که مسیر را برای چنین پاسخگویی‌هایی فراهم کند. افکار عمومی در کنار این مسائل قضاوت خواهد کرد که آیا این میزان از پرداخت‌ها از محل بودجه عمومی دولت، واقعاً حق این نهادهای فرهنگی است یا خیر؟‌

گزارش حاضر را در قالب اینفوگرافی ببینید: بودجه پرداختی به نهادهای خاص فرهنگی در فروردین 97

اینفوگرافی مرتبط مردم سالاری آنلاین که بودجه نهادهای فرهنگی تحت مدیریت چهره‌های سیاسی و مذهبی در سال 97 را نشان می‌دهد، از اینجا ببینید.
کد مطلب: 85336
برچسب ها: بودجه حداد عادل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *