۰
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۲
بیانیه تشکل های دانشجویی در انتقاد از روند برگزاری مراسم افطاری رئیس جمهور

مگر قرار نبود دانشجو حرفش را بزند؟

شنبه شب، مراسم افطاری رئیس جمهور با دانشجویان، جوانان و زنان در حالی برگزار شد که بسیاری از فعالین دانشجویی به دلیل اینکه تریبونی برای بیان سخنان خود در اختیار نداشتند، مراسم را تحریم کردند.
دانشجویان در دیدار روحانی تریبونی برای بیان حرفهای خود پیدا نکردند.
دانشجویان در دیدار روحانی تریبونی برای بیان حرفهای خود پیدا نکردند.
شنبه شب، مراسم افطاری رئیس جمهور با دانشجویان، جوانان و زنان در حالی برگزار شد که بسیاری از فعالین دانشجویی به دلیل اینکه تریبونی برای بیان سخنان خود در اختیار نداشتند، مراسم را تحریم کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در سال های گذشته عموما رویه به این صورت بود که یک یا چند نفر از سوی وزارت علوم یا وزارت بهداشت برای سخنرانی در برابر رئیس جمهور معرفی میشدند، اما در مراسم امسال هیچگونه همفکری با وزراتخانه های علوم و بهداشت صورت نگرفت؛ به طوری که تا آخرین ساعات هیچ یک از مسئولین فرهنگی دو وزارتخانه اطلاعی از برنامه سخنران ها نداشتند و تنها پاسخشان نسبت به پیگیری های دانشجویان «در جریان نیستیم» بود. در واقع برنامه نشست از سوی دفتر ریاست جمهوری بدون هیچ گونه هماهنگی با وزارتخانه ها تنظیم شده بود.
در واکنش به این رفتار، بسیاری از دانشجویان در فضای مجازی نسبت به نحوه اختصاص تریبون اعتراض کردند و با هشتگ های انتقادی تریبون را فرمایشی دانستند. اعتراض اصلی دانشجویان به تفاوت حرف و عمل رئیس جمهور بود. آنها معتقد بودند حسن روحانی که پیش از این در بسیاری از سخنرانی های خود مطالبه گری و انتقاد را حق دانشجو دانسته و در سخنرانی مهرماه بر لزوم تشویق منتقدان تاکید کرده بود، انتقاد احتمالی بزرگترین حامیان خود، یعنی دانشجویان را برنتافت و بدین ترتیب اجازه سخنرانی به آنها داده نشد.
در این راستا برخی از تشکل ها و فعالین دانشجویی با صدور بیانیه هایی به این رفتار دوگانه اعتراض کردند. در بخش هایی از بیانیه ای که جمعی از فعالین دانشجویی تهیه کرده اند، چنین آمده است:
«دانشگاه این محیط زندگی هر روزه‌ی ما در وضعیتی بحرانی قرار دارد. از طرفی هر روز هزینه‌های جدیدی بر زیست دانشجویی تحمیل می‌شود و طبقات فرودست در ذیل روابط کالایی از تحصیل منع می‌شوند و از طرف دیگر انتقادات و اعتراضات دانشجویان با دخالت نهادهای امنیتی فرادانشگاهی مواجه می‌شود. وزیر علوم ستارداران دانشگاه را دروغین می‌شمارد اما هنوز هستند«مجید دری»هایی که حق تحصیل آنان سلب شده است».
همچنین در بخشی دیگر از این بیانیه با اشاره به قول رئیس جمهور مبنی بر عدم فیلتر گفته شده است:« به واسطه اندک کمک تلگرام به گسترش جریان آزاد اطلاعات و شفاف سازی امور، نسیمی هرچند کوتاه وزیدن گرفت، نسیمی که با دستی که قول داده بود روی دکمه فیلترینگ نرود، از وزش افتاد، رویکرد پاک کردن صورت مساله برای حل آن، که راه حل همیشگی جمهوری اسلامی در برخورد با مسائل بوده است از سرگرفته شد. راه حلی که به جای استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی با رویکردی متحجر سعی در ضدیت با آزادی گردش اطلاعات دارد.»
این دانشجویان در پایاین بیانیه خود خواستار تغییر رویکرد دولت شده و  گفته اند:« در انتها یادداور می‌شویم این عریضه را نه از باب امید به تغییری ناگهانی در رویکرد دولت می‌نگاریم بلکه معتقدیم هر آینده‌ای که در جست‌وجوی بهبود وضعیت است باید به این انتقادات و بحران‌ها پاسخی واقعی دهد. تغییر در رویکرد جریان اعتدالی نیز جز از پاسخ به این بحران‌ها متصور نخواهد بود».
همچنین انجمن های اسلامی آزادی خواه دانشگاه شهید بهشتی، پیشرو تربیت مدرس و دانشگاه شریف نیز در بیاینه دیگری زبان به انتقاد از رفتار رئیس جمهور پرداختند. در این بیانیه که در ابتدا با آیه قرآنی «اوفوا بالعهد» آغاز شده، ضمن انتقاد از تغییر رویکرد رئیس جمهور نسبت به وعده های خود چنین آمده است:
«عملکرد دولت پس از انتخابات شباهت اندکی به وعده‌های داده شده‌ی قبل از آن داشته است. متأسفانه در این میان نقش مخرب اطرافیان ریاست جمهوری در این تغییر رویه به خصوص در قبال جوانان و دانشجویان مشهود است. چنانچه در مراسم روز دانشجو نیز بر خلاف رویه سال‌های گذشته بنا بر نشنیدن صدای دانشجویان گذاشته شد».
همچنین در بخش دیگری از این بیانیه  با اشاره به عدم اختصاص تریبون به دانشجویان گفته شده است:«اکنون نیز در ضیافت افطاری ریاست جمهوری به جوانان و دانشجویان، شاهد آن هستیم که به قشر پیشروی جامعه تنها به چشم زینت ‌المجالس نگریسته شده و اراده‌ای از طرف ریاست جمهوری و اطرافیان ایشان بر شنیدن مطالبات آنها دیده نمی‌شود».
گفتنی است بسیاری از دانشجویان تنها در مراسمی از این دست مجالی اندک برای بیان مشکلات و خواسته های خود دارند. گرفتن همین اندک فرصت از دانشجویان ضربه ای به اعتماد افرادی خواهد زد که بی هیچ چشم داشتی برای پیروزی روحانی تلاش کرده اند.
گزارش : سحر مهرابی
 
کد مطلب: 87086
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *