۰
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۳
سکه بهار آزادی در آسمان

سکه کانال دو میلیون و چهارصد هزار تومانی را پشت سر گذاشت

افزایش حدوداً پنجاه درصدی قیمت سکه از ابتدای سال
سکه حالا مهارناپذیرتر از همیشه به‌نظر می‌رسد. قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید امروز 95 هزار تومان افزایش یافت و به 2 میلیون و 411 هزار تومان رسید. از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت سکه حدود 50 درصد افزایش یافته است!
دلیل افزایش قیمت سکه چیست؟ مردم سالاری آنلاین این موضوع را بررسی می‌کند.
دلیل افزایش قیمت سکه چیست؟ مردم سالاری آنلاین این موضوع را بررسی می‌کند.
سکه حالا مهارناپذیرتر از همیشه به‌نظر می‌رسد. قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید امروز 95 هزار تومان افزایش یافت و به 2 میلیون و 411 هزار تومان رسید. از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت سکه حدود 50 درصد افزایش یافته است!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، التهابات بازار طلا به بالاترین حد رسیده است و سکه بهار آزادی حالا دیگر به بیان واقعی کلمه در آسمان سیر می‌کند.
سکه بهار آزادی طرح جدید که در بازار به‌عنوان سکه امامی نیز شناخته می‌شود یکی پس از دیگر کانال‌های روانیُ صدهزار تومانی را پشت سر می‌گذارد. روز گذشته سکه کانال 2 میلیون و 300 هزار تومانی را پشت سر گذاشت و امروز کانال 2 میلیون و 400 هزار تومانی را پشت سرگذاشت. پشت سر گذاشتن هریک از این کانال‌ها در شرایط فعلی، نشانه این است که سوداگری در بازار طلا و سکه به اوج خود رسیده است.
 
افزایش نجومی قیمت سکه در سال 97
سال 96 سکه بهار آزادی طرح جدید کار خود را در کانال یک میلیون و 600 هزار تومانی به پایان برد. قیمت یک میلیون و 600 هزار تومانی نیز با توجه به قدرت خرید عامه مردم و شرایط کسب‌وکارها، بسیار بالا بود و تحت تأثیر التهابات بازار ارز قیمت سکه تا این میزان افزایش یافته بود. اما حالا سکه آن‌چنان اوج گرفته که گویی قیمت یک میلیون و 600 هزار تومانی متعلق به سال‌ها پیش است!
در واقع از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت سکه حدود 50 درصد رشد داشته است. این در حالی است که تنها 82 روز از سال 97 می‌گذرد و حتی فصل بهار نیز به تمامی سپری نشده است. این میزان از افزایش قیمت سکه با هیچ منطقی سازگار نیست. نرخ تورم 12 ماهه اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بسیار کمتر از این میزان و زیر 10 درصد است.
در بازار جهانی نیز نسبت به ابتدای سال 97 نه تنها قیمت طلا افزایش نداشته، بلکه با کاهش نیز مواجه شده است و قیمت هر اونس طلا که در ابتدای سال 97 در کانال 1330 دلاری مبادله می‌شد حالا به 1298 دلار رسیده است.
 
قمار بر سر سکه و هجوم نقدینگی سرگردان به بازار طلا
در واقع، این عوامل نشان می‌دهد که سوداگری در بالاترین سطح بر بازار سکه حاکم شده است. یکی از دلایل این امر آن است که دولت نظام کنترلی بازار ارز را با سخت‌گیری تام و تمام دنبال می‌کند و خرید و فروش ارز توسط افراد حقیقی در صرافی‌ها همچنان ممنوع است. سیاست ارز تک‌نرخی یا در واقع همان دلار 4 هزار و 200 تومانی باعث شده تا سوداگری ارزی برچیده شود. نظام یکپارچه معاملات ارزی (یا سامانه نیما) خرید و فروش ارز را به شدت تحت کنترل خود درآورده و در چنین شرایط سفته‌بازی ارزی برای دلالان غیرممکن یا حداقل بسیار دشوار شده است.
این امر باعث شده تا دلالان و سرمایه‌های خُرد به سمت بازار سکه هجوم ببرند. بازار سکه نسبت به بازار مسکن از خاصیت نقدشوندگی بسیار بهتری برخوردار است و سکه همیشه می‌تواند نقش پول را ایفاء کند. علاوه بر این حتی سرمایه‌های خُردِ چند ده میلیون تومانی هم می‌توانند در این بازار، ابزاری برای سوداگری باشند؛ اما به‌عنوان مثال، این سرمایه‌ها عددی در بازار مسکن محسوب نمی‌شوند. به این دلیل، بازار سکه، مستعدترین بازار برای هجوم نقدینگی‌های سرگردان بوده است. مجموع این نقدینگی‌های خردِ سرگردان، عدد بسیار بزرگی را تشکیل می‌دهد. بازار سکه در حالا حاضر مورد هجوم این نقدینگی‌ها و در واقع مفرّی «امن» برای آن‌ها بوده است. نظام کنترلی بازار ارز، در شرایطی که هیچ نظام کنترلی برای بازار سکه وجود ندارد، شرایط جاری را ایجاد کرده است.
 
ریسک سیاسی و التهاب در بازار سکه
نقدینگی سرگردان همواره در جامعه ایران در دهه‌های گذشته وجود داشته است. عامل این که این نقدینگی‌ها از نیمه دوم سال گذشته به سوداگری در بازار ارز و سکه روی آوردند، نه عوامل اقتصادی بلکه افزایش ریسک‌های سیاسی نظیر خروج آمریکا از برجام و احتمال بازگشت مجدد تحریم‌ها و تأثیرگذاری آن‌ها بر اقتصاد کشور بود. البته بانک مرکزی در نیمه دو سال گذشته تا حدی زیاد از خود تعلل نشان داد و برای نجات بازارها دست به کار نشد. این امر باعث شد تا سوداگری رشد هرچه بیشتری داشته باشد.
در شرایط فعلی افزایش ریسک‌ها و تنش‌های سیاسی هرچه بیشتر می‌تواند به التهابات در بازار سکه دامن بزند. در واقع تنش‌های سیاسی، مثل جنجال‌آفرینی امروزِ برخی از نمایندگان مخالف دولت در مجلس بر سر موضوع FATF، باعث خواهد شد تا سیگنال‌های قوی‌تری برای سوداگری به بازار سکه فرستاده شود. این تنش‌ها، دلالان و سوداگران را ترغیب می‌کنند تا سرمایه‌های هرچه بیشتری را به سمت این بازارها سوق داده و حباب‌های بزرگ‌تری در این بازارها ایجاد کنند.
 
کد مطلب: 88362
برچسب ها: سکه قیمت سکه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *