۱
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۸
شاید این بار دنیا به کام ما شود

شانس برد ایران مقابل پرتغال چقدر است؟

این روزها همه از هم می پرسند آیا ایران می تواند پرتغال را شکست دهد و برای اولین بار به مرحله دوم جام جهانی صعود کند؟ بازی خوب ملی پوشان فوتبال ایران در مقابل اسپانیا، امیدواری ها را افزایش داده است. بیایید شرایط دو تیم را مرور کنیم:
شانس برد ایران مقابل پرتغال چقدر است؟
این روزها همه از هم می پرسند آیا ایران می تواند پرتغال را شکست دهد و برای اولین بار به مرحله دوم جام جهانی صعود کند؟ بازی خوب ملی پوشان فوتبال ایران در مقابل اسپانیا، امیدواری ها را افزایش داده است. بیایید شرایط دو تیم را مرور کنیم:
 
به گزارش مردم سالاری آنلاین، این مهمترین بازی تاریخ فوتبال ایران است. بازیهای بزرگ دیگری در سالهای گذشته داشته ایم. بازی با استرالیا که تاریخ ساز شد چون موجب صعود ما به جام جهانی شد. بازی با آمریکا که بازی قرن بود اما اهمیت سیاسی آن به مراتب بیش از اهمیت ورزشی آن بود. و بازی با آرژانتین که اگر نتیجه اش چیز دیگری رقم می خورد بیشتر اهمیت یافت. هرچند که همان نتیجه هم اعتماد به نفس فوتبال ایران را بالا برد. اما بازی با پرتغال، اهمیتی فراتر دارد. چون برد در این بازی می تواند فوتبال ایران را به بزرگترین افتخار تاریخ خود برساند : صعود به مرحله دوم جام جهانی.
 
آنچه اهمیت این بازی را بیشتر می کند این است که احتمال صعود همزمان ایران و پرتغال کمتر از یک درصد است. یا ایران باید شگفتی ساز شود یا یاران رونالدو باید صعود کنند. البته اگر در بازی با اسپانیا مساوی هم می گرفتیم چندان تفاوتی در اوضاع ما نداشت. چون باز هم به احتمال زیاد، اسپانیا می تواند از سد مراکش بگذرد و صعود کند. پس آن بازی را باید فراموش کنیم. صعود ما در گرو حذف پرتغال است.
 
پرتغال اگرچه با یک امتیاز هم صعود می کند اما می داند در صورت شکست، حذف خواهد شد، پس خیالش راحت نیست. مطمئن باشید استرس پرتغال برای حذف، بیشتر از استرس ماست و همین به ما کمک می کند. هرچقدر از بازی بگذرد و دروازه ایران باز نشود کار پرتغال سختتر می شود. اگر ایران بتواند سی دقیقه اول، فشار حملات پرتغال را خنثی کند، کسب نتیجه مورد نظر در دسترس خواهد بود.
 
پرتغال را همه می شناسیم. قهرمان یورو 2016 شده و اگرچه ستاره اش کریستیانو رونالدو است اما ملاک های دیگری هم برای موفقیت دارد. یک مربی خوب و باانگیزه دارد. از نظر ارزش مادی بازیکنان، تیم هشتم جام جهانی است درحالیکه تیم ما تیم بیست و هشتم است. پرتغال در رتبه 4 رده بندی فیفا است و به همین دلیل هم بر خلاف اسپانیا در سید یک گروه بندی جام جهانی قرار گرفت. اینها نشانه قدرت پرتغال است. اما این همه ماجرا نیست.
 
ایران در بازی با اسپانیا، دو روی سکه فوتبال خود را نشان داد. یک روی سکه، تا قبل از گل اسپانیا بود. همان بازی دفاعی و خط دفاع مستحکمی که گل زدن به آن فقط از روی شانس امکانپذیر شد و کاستا، زننده گل به ایران خودش هم بعد از بازی گفت که گلش شانسی بوده! روی دوم سکه، ایران هجومی بود که حریف را زیر فشار قرار داد و چند موقعیت گلزنی ایجاد کرد و یک گل هم زد که آفساید اعلام شد. همین روی دوم بازی با اسپانیا است که امیدها را افزایش می دهد. اما به شرط آنکه فکر برد، موجب غفلت از بازی دفاعی نشود. اشتباهی که در جام جهانی قبل در مقابل بوسنی مرتکب شدیم و بر خلاف بازی با نیجریه و آرژانتین هجومی بازی کردیم و 3 گل خوردیم و حذف شدیم.
 
اسپانیا به مراتب "تیم تر" از پرتغال است. اسپانیا، یک تیم یکدست و کامل، با پاس کاری های فراوان و بهره گیری از تمام مساحت زمین است. اما پرتغال به اندازه اسپانیا "تیم" نیست. حتی برخی بازیکنان اسپانیا بعد از بازی با ایران گفتند که بازی با ایران برایشان سختتر از بازی با پرتغال بود. پس وقتی تیم یکدستی مثل اسپانیا را آزار دادیم، می توانیم پرتغال را هم آزار دهیم. اما رسیدن به این هدف یک شرط بزرگ دارد : کریستیانو رونالدو، روز خوبش نباشد. رونالدو تا به حال هر 4 گل پرتغال در جام را زده و بسیار آماده است. جام جهانی قبلی، ایران در برابر آرژانتین 90 دقیقه مقاومت کرد و در وقتهای تلف شده با گل لیونل مسی شکست خورد. این بار باید مراقب رونالدو باشیم که برگ برنده جدی پرتغال است.
 
اما ایران هم یک برگ برنده دارد که در این بازی به کمکش می آید:کی روش سرمربی سابق همین تیم پرتغال بوده و انگیزه زیادی برای شکست آن دارد. مربیان و آنالیزورهای ایران هم پرتغالی هستند و شناخت کاملی از پرتغال دارند.
 
و حرف آخر : بازیکنان ایران، مرد نبردهای سخت هستند. در بازی با اسپانیا بدشانس بودیم که گل نزدیم ولی شاید این بار خوش شانس باشیم. در این جام هم کم نتیجه شگفت انگیز نداشتیم. شاید این بار نوبت شادمانی ما باشد و چند روز فراموشی مشکلات...شاید این بار دنیا به کام ما شود...
حمیدرضا شکوهی
 
کد مطلب: 89199
برچسب ها: جام جهانی 2018
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *