۰
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۵
گزارش "مردم سالاری آنلاین" به بهانه روز ملی خلیج فارس

تغییر نام خلیج فارس در نقشه تاریخی بازار ابن بطوطه دوبی

ایرانیانی که در سالهای اخیر برای گردش و تفریح به دوبی رفته اند شاید گذرشان به بازار ابن بطوطه افتاده باشد؛ بازار بزرگی که در سالهای اخیر، نام خلیج فارس در نقشه تاریخی آن مخدوش و تبدیل به خلیج  ع ر ب ی شده است.
ایرانیانی که در سالهای اخیر برای گردش و تفریح به دوبی رفته اند شاید گذرشان به بازار ابن بطوطه افتاده باشد؛ بازار بزرگی که در سالهای اخیر، نام خلیج فارس در نقشه تاریخی آن مخدوش و تبدیل به خلیج  ع ر ب ی شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بازار ابن بطوطه یکی از بازارهای بزرگ و زیبای دوبی در نزدیکی جبل علی است که از سال ۲۰۰۵ میلادی افتتاح شده و نام ابن بطوطه جهانگرد بزرگ اهل مراکش را که در قرن چهاردهم میلادی زندگی می کرد به خود گرفته است. مرکز خرید ابن بطوطه دارای ۶ بخش است که هر کدام از آن‌ها با الهام از ۶ کشوری که ابن بطوطه به آن سفر کرد معماری شده‌است: چین، شبه‌قاره هند، ایران، مصر، تونس و اندلس. به گونه ای که در این بازار از قسمت چین وارد می شوید و پس از گذر از هند، به ایران که در این بازار، "فارس" نام گرفته می شوید و سپس به مصر و تونس و اندلس می روید. برای ساخت هر قسمت از این بازار، از شیوه معماری همان کشور  استفاده شده و به عنوان مثال در بخش ایران یا فارس، معماری چشم نواز ایرانی دیده می شود.
در بخشی از بازار ابن بطوطه، یک نقشه تاریخی از مسیر حرکت ابن بطوطه، این جهانگرد مراکشی در داخل محفظه ای شیشه ای قرار گرفته که در آن نام خلیج فارس مخدوش، و تبدیل به نامی مجعول شده است. در واقع مسوولان اماراتی، این نقشه تاریخی را دستکاری کرده اند تا نام خلیج فارس به نامی دروغین تبدیل شود درحالیکه اندک دقتی به نقشه نشان می دهد آنچه در نقشه تاریخی حرکت ابن بطوطه ذکر شده نام خلیج فارس بوده است.
هرچند امکان پرسش از مسوولی در امارات درباره دلیل دستکاری در این نقشه تاریخی ایجاد نشد اما برخی از ایرانیانی که سالهاست در دوبی هستند می گویند این نقشه ابتدا با همان نام خلیج فارس در بازار ابن بطوطه نصب شده و بعدها نام خلیج فارس در آن دستکاری و تغییر کرده است. اما کسانی که با آنها گفتگو کردیم نمی دانستند دقیقا از چه سالی این نقشه دستکاری شده است. تغییر نام خلیج فارس در این نقشه از این جهت حایز اهمیت است که بازار ابن بطوطه به عنوان یک بازار زیبا در دوبی، همواره میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است و روزانه هزاران نفر از آن بازدید می کنند و نقشه تاریخی آن را می بینند. ذهنیت اشتباهی که این نقشه به بازدیدکنندگان می دهد، همواره در ذهن آنان باقی می ماند. در واقع برخی اعراب از هر فرصتی برای تغییر نام تاریخی خلیج فارس استفاده می کنند و پرسش اینجاست که ما برای حفظ این نام تاریخی به غیر از نامگذاری یک روز ملی به عنوان روز خلیج فارس چه کرده ایم؟
عکسهای اختصاصی "مردم سالاری آنلاین" را از این نقشه تاریخی دستکاری شده در بازار ابن بطوطه ببینید. کیفیت پایین عکسها به دلیل قرار داشتن نقشه در محفظه شیشه ای و انعکاس نور در آن است.
 
کد مطلب: 106817
برچسب ها: خلیج فارس دوبی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *