۰
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۵
گزارش تصویری

آلودگی باورنکردنی هوا در هند و پاکستان

تصاویر زیر، آلودگی شدید هوا را در دو کشور پاکستان و هند که اولی به صورت مستقیم همسایه ما است، نشان می‌دهد. پاکستان آلوده‌ترین کشور دنیاست.
تصاویر زیر، آلودگی شدید هوا را در دو کشور پاکستان و هند که اولی به صورت مستقیم همسایه ما است، نشان می‌دهد. پاکستان آلوده‌ترین کشور دنیاست.

به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که آلودگی هوا خطر بزرگ‌تری نسبت به «ایدز» و «ابولا» است. گزارش اخیر این سازمان نشان می‌دهد که دلیل یک مرگ از هر 4 مرگ در بین کودکان زیر 5 سال در دنیا، خطرات زیست‌محیطی نظیر آلودگی هوا و آب است.

آمار دقیقی از تعداد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا در دنیا در دست نیست، اما برخی مطالعات نشان می‌دهد که سالانه حدود  6.5 میلیون نفر به علت بیمارهای مرتبط با آلودگی هوا فوت می‌کنند. آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در شهر تهران آلودگی هوا سالانه حدود 5 هزار تلفات انسانی به دنبال دارد. برخی از آمارها نیز حاکی از این است که سالانه 21 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا در ایران جان خود را از دست می‌دهند.

مهم‌ترین عاملی که با آن می‌توان آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرد ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون در هوا است. اگر بخواهیم بر حسب این عامل، آلوده‌ترین کشورهای دنیا را فهرست کنیم، ایران در ردیف پنجم قرار می‌گیرد. آلوده‌ترین کشور دنیا پاکستان است که در آن متوسط ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون، 101 میکروگرم در هر مترمکعب هوا است. آلودگی هوا چندان ربطی به پیشرفته بودن اقتصاد کشورها یا بالا بودن تولید ناخالص داخلی سرانه ندارد. پس از پاکستان، قطر در جایگاه دوم کشورهای آلوده دنیا قرار دارد. تولید ناخالص داخلی سرانه در قطر بسیار بالا و 96 هزار و 903 دلار است! با این حال، دوحه دوازدهمین شهر آلوده در دنیا است.

پس از قطر کشور فقیر افغانستان قرار دارد که سومین کشور از حیث آلودگی هوا در دنیاست. بنگلادش نیز در جایگاه چهارم قرار دارد. ایران پنجمین کشور آلوده در دنیاست. متوسط ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در ایران 74 میکروگرم در هر متر مکعب هوا است. در ایران متوسط امید به زندگی 74 سال و تولید ناخالص داخلی سرانه 12 هزار و 478 دلار است که رقم متوسطی محسوب می‌شود. برخی از گزارشات، اهواز و زابل را به عنوان آلوده‌ترین شهرهای ایران اعلام کرده‌اند اما گزارش اخیر پایگاه اینترنتی «گرین اند گروینگ» (green and growing) نشان می‌دهد که خرم آباد در حال حاضر آلوده‌ترین شهر است.
کد مطلب: 76817
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *