۰
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۹

مشهورترین "شهر کتاب" جهان

هی-اون- وای نام شهر بازاری کوچکی در ساحل رودانه وای در منطقه ولز انگلستان است که به‌دلیل داشتن بیش‌از 40 کتابفروشی به «شهر کتاب‌ها» معروف است.
به گزارش جی پلاس، شاید بتوان هی-اون- وای را بهترین شهر جهان برای عاشقان و شیفتگان کتاب به‌ویژه از نوع کتاب‌های کمیاب دانست. زیرا این شهر کوچک با جمعیت فقط هزار و ۵۰۰ نفر، بیش از ۴۰ کتابفروشی دارد که بیشتر آنها کتاب‌های دست‌دوم و نادر عرضه می‌کنند.
این شهر همچنین میزبانی «جشنواره ادبی هی» را هم به عهده دارد. در این جشنواره که همه سال اواخر ماه می برگزار می‌شود بیش‌از ۸۰ هزار نویسنده و ناشر از سراسر جهان شرکت می‌کنند.
سابقه عرضه کتاب در این شهر بازاری کوچک به حدود نیم‌قرن می‌رسد و از سال ۱۹۶۱ آغاز می‌شود یعنی زمانی‌که ریچارد بوث، اولین کتابفروشی کتاب‌های دست دوم خودش را در یک ایستگاه آتش‌نشانی قدیمی باز کرد. او دو مرد قوی‌هیکل استخدام کرد و همراه آنها به آمریکا رفت زیرا در آن دوره کتابخانه‌های آمریکایی به‌سرعت درحال تعطیلی بودند و کتاب‌هایشان را حراج می‌کردند. او کتاب‌های کتابخانه‌های آمریکایی را خرید و بار کشتی کرد و به هی-اون-وای بازگشت و در مغازه‌اش عرضه کرد.
این کار ریچارد بوث به‌ حدی با استقبال مواجه شد که از دهه ۷۰ میلادی شهر هی در سطح بین‌المللی به «شهر کتاب‌ها» معروف شد و امروزه این شهر به لطف کتابفروشی‌هایش سالانه بیش‌ از ۵۰۰ هزار گردشگر جذب می‌کند.
کد مطلب: 95745
برچسب ها: کتاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *