مردم سالاری آنلاين 24 بهمن 1396 ساعت 10:48 https://www.mardomsalari.ir/news/82376/جایگاه-شانزدهم-خودروسازی-ایران-دنیا -------------------------------------------------- عنوان : جایگاه شانزدهم برای خودروسازی ایران در دنیا -------------------------------------------------- رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت:«جای بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در بازار کشور خالی است و باید برای پرکردن این بازار برنامه ریزی کنیم.» متن : رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت:«جای بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در بازار کشور خالی است و باید برای پرکردن این بازار برنامه ریزی کنیم.» به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، منصور معظمی در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو  با بیان این که صنعت خودرو در حال تیک‌آف است، اظهارداشت:« مجموع تولیدات از سال ۴۷ تا ۵۷ حدود ۲۴۰ هزار دستگاه بود، اما از سال ۵۷ تا امروز نزدیک به ۲۱ میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شده است.» او با اشاره به گزارشی که اعلام شده ایران از نظر رتبه بندی تولید در جایگاه ۱۶ است، تصریح کرد:»اما من فکر می کنم ما در جایگاه ۱۴ یا ۱۵ هستیم و این نشان دهنده جایگاه و توان صنعت خودرو کشور است.» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت  عنوان کرد:«علاوه بر بازار خوبی که حوزه خودرو دارد، فرصت طلایی نیز برای سرمایه گذاران وجود دارد؛صنعت خودرو ایران یک صنعت مونتاژ است و امروز در بعضی از بازارها حضور صادراتی داریم.» او افزود:« صنعت خودرو ایران از حالت مونتاژ به طراحی محصول رسیده است و با سیاست های جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت اگر چه صنعتگران روزهای سخت تری را پشت سر می گذارند اما رضایتمندی مردم در بخش کیفی را به دنبال دارد و تلاش می کنیم رضایت مردم را در این زمینه کسب کنیم.» معظمی با اشاره به نقش ۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی، گفت:«این نشانگر پیشران بودن صنعت خودرو است.» او در ادامه با بیان اینکه محور همایش امسال بر مبنای قطعه سازی است،گفت:« ۱۵۰۰ قطعه ساز در کشور به ثبت رسیده است و تعامل منطقی میان مثلث قطعه ساز، خودرو ساز و مردم در کشور وجود دارد.» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:« اگر به صنعت قطعه‌سازی نپردازیم شاهد واردات خودرو خواهیم بود.» معظمی با بیان این که امروز در حاشيه همايش ١٣ قرارداد قطعه سازي با قطعه سازان خارجي منعقد می‌شود، گفت:«۶ قرارداد در صنعت خودرو منعقد شده و همه مکلف شدند که از قطعه سازان داخلی استفاده کنند و بر اساس استانداردهای تعیین شده تعدادی از خودروها باید از رده خارج شوند.» او ادامه داد:« صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی متاثر از سیاست‌های پولی و بانکی است و با نرخ‌های کنونی سود بانکی کسب و کار بنگاه‌ها بسیار سخت است.» معظمی با طرح این پرسش که مگر در صنعت خودرو مارجین سود چقدر است که باید دو برابر آن سود پرداخت شود؟ اظهار داشت:«شفافیت در میزان سهام خودروسازان باید ایجاد شود تا مشارکت بیشتر بخش خصوصی فراهم شود؛ در واقع آنچه وجود دارد با آنچه باید باشد و از آن به عنوان خصوصی‌سازی یاد می شود،فاصله دارد.» وی تاکید کرد:«بازسازی ناوگان خودروهای سنگین کشور به ۱۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که طی سه سال ۲۰۲ هزار دستگاه نوسازی می‌شود؛ درهای کشور بر روی سرمایه و تکنولوژی باز است و به متقاضیانی که تمایل دارند خوش‌آمد می ‌گوییم.»