مردم سالاری آنلاين 23 اسفند 1396 ساعت 16:47 https://www.mardomsalari.ir/news/84016/الحاق-دو-بندر-منطقه-آزاد-چابهار -------------------------------------------------- عنوان : الحاق دو بندر به منطقه آزاد چابهار -------------------------------------------------- دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: ورود بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار در کارگروه تخصصی تصویب شد و از ظرفیت این دو بندر به عنوان منطقه آزاد استفاده خواهیم کرد. متن : دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: ورود بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار در کارگروه تخصصی تصویب شد و از ظرفیت این دو بندر به عنوان منطقه آزاد استفاده خواهیم کرد. به گزارش فارس،مراسم امضاء تفاهم نامه سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی امروز برگزار شد. در این مراسم، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اظهار داشت: حمل و نقل جزء مسائل اساسی در مناطق آزاد است و قطعاً در مناطق آزاد بدون این نوع ارتباطات و زیرساخت های آن، نمی توان پیشرفت مناسبی داشت. مرتضی بانک افزود: برای ایجاد بسترهای لازم فعالیت های اقتصادی و رونق مناطق آزاد، نیاز جدی به زیرساخت های حمل و نقل داریم، حمل و نقل هیچگاه به عنوان یک موضوع استراتژیک در توسعه اقتصادی حذف نمی شود. بانک با بیان اینکه صنعت حمل و نقل همچنان مهم ترین زیربنای توسعه اقتصادی کشور است، گفت: طبیعی است که اگر مناطق آزاد می خواهد پیشران فعالیت اقتصادی در کشور باشد نمی تواند از صنعت حمل و نقل دور باشد. وی ادامه داد: با ورود هر فعالیت نو در حوزه های مختلف حمل و نقلی کشور باید مناطق آزاد نیز از آن بهره مند شوند. وی افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار را گام مهمی در فعالیت کریدور ترانزیتی شمال-جنوب عنوان کرد و گفت: سفر رئیس جمهور به هند این پروژه را تکمیل کرد و مقرر شد هندی ها در حوزه ریلی این منطقه نیز سرمایه گذاری کنند و شرایط مناسب تر خواهد شد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: در مسیرهای هوایی، ریلی، زمینی و دریایی نیازمندی های کشورهای همسایه از نقطه ای استراتژیک نظیر ایران، امروز بیش از گذشته است و قطعاً هر نوع حرکت و برنامه ریزی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل، مسمرثمر است. بانک ادامه داد: در حوزه حمل و نقل هوایی دستاوردهای مناسبی حاصل شده و نوسازی ناوگان هوایی کشور آغاز شده است؛ وزارت راه پیشگام استفاده از جذب سرمایه گذاری خارجی پس از برجام بود. دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: در صدد امضاء پروتکل همکاری گسترده با وزیر راه و شهرسازی هستیم که به زودی این هدف محقق می شود. وی به ظرفیت های ترانزیتی دریای خزر اشاره کرد و گفت: با وجود بندرهای مختلف در حوزه دریای خزر باید از این ظرفیت استفاده بهانه داشته باشیم. بانک ادامه داد: مناطق آزاد ظرفیت ارائه خدمات بدون اتکا به اعتبارات و بودجه دولتی دارند؛ امروز توسعه بندر کاسپین، موج شکن و پس کرانه آن توسط بخش خصوصی در حال انجام است و موج شکن آن نیز بدون اعتبارات دولتی است. وی افزود: ما باید بتوانیم قدرت مانور خود را در حوزه های مختلف زیربنایی در دریای خزر افزایش دهیم و هرچه ظرفیت ما در خزر افزایش یابد در واقع موقعیت استراتژیک خود را محکم کرده ایم و ما باید بخشی از سهم ترانزیت کالای دنیا را از طریق خزر به خود اختصاص دهیم و این با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بهتر امکان پذیر است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: ظرفیت در بندر انزلی محدودیت هایی دارد اما وجود بندر کاسپین در تکمیل فعالیت بندر انزلی است و این تفاهم نامه، امروز بنادر انزلی و کاسپین را در کنار هم تعریف می کند. بانک اظهار داشت: در چابهار، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری از بنادر مهم اقیانوسی ما هستند که امیدواریم در محدوده منطقه آزاد چابهار قرار گیرند. وی افزود: این موضوع در کارگروه تخصصی تصویب شده است و پس از تصویب در شورای عالی مناطق آزاد از ظرفیت این دو بندر به عنوان منطقه آزاد استفاده خواهیم کرد که این موضوع برای کشورهایی نظیر چین و هند نیز مطلوبیت دارد.