۰
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۴
مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با "مردم سالاری آنلاین":

تاثیر تحریم بر پتروشیمی تقریبا صفر است

این روزها به وفور جمله "صنعت پتروشیمی تحریم شد" را به گوش شنیده‌ایم. غلامحسین نجابت مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، می گوید: "تحریم پتروشیمی خلیج فارس هم یک هدف کور است."
تاثیر تحریم بر پتروشیمی تقریبا صفر است
این روزها به وفور جمله "صنعت پتروشیمی تحریم شد" را به گوش شنیده‌ایم. غلامحسین نجابت مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، می گوید: "تحریم پتروشیمی خلیج فارس هم یک هدف کور است."
مهدس نجابت در گفت و گو با "مردم سالاری آنلاین" گفت: برخی سهوا می­گویند که صنعت پتروشیمی کشور تحریم شده است. در صورتیکه اینچنین نیست و صرفا هلدینگ خلیج فارس که یکی از چند هلدینگ صنعت پتروشیمی در کشور است، تحریم گردیده. در کنار هلدینگ خلیج فارس چندین هلدینگ دیگر را در صنعت پتروشیمی داریم که به فعالیت خود ادامه می­دهند.
وی ابراز داشت: البته تحریم پتروشیمی خلیج فارس یک هدف کور است. در حقیقت تیر آمریکایی­ها با این تصمیم به سنگ می­خورد. پتروشیمی صنعتی نیست که صرفا با تحریم یک هلدینگ از چرخه کار خارج شود.
او افزود: به صراحت می­گویم که تحریم هلدینگ خلیج فارس و حتی کل صنعت پتروشیمی، تاثیر مخرب و بازدارنده­ای بر صنعت پتروشیمی نخواهد داشت. تاثیر این تحریم­ها تقریبا صفر است. لذا جای هیچگونه نگرانی برای صنعت پتروشیمی وجود ندارد.
این کارشناس حوزه پتروشیمی ابراز داشت: آمریکایی‌ها با تحریم هلدینگ خلیج فارس در پی محدود کردن و به صفر رساندن صادرات پتروشیمی ایران هستند. اما شاید نهایتا در ماهیت مشتریان ما تغییراتی ایجاد شود و یک مشتری جدید جای مشتری پیشین را بگیرد.
او در پاسخ به این سوال که رقبای ما چه استفاده‌­ای از این تحریم‌ها خواهند داشت، گفت: تقریبا استفاده­ای از این تحریم­ها نخواهند برد؛ زیرا همانطور که گفته شد، قرار نیست با این تحریم­ها اتفاقی برای پتروشیمی ایران و علی­الخصوص هلدینگ خلیج فارس رخ بدهد. جریان پتروشیمی با صنعت نفت مقداری متفاوت است. هر چند که در تحریم صنعت نفت هم آمریکا به اهداف خود نرسیده است و هنوز نفت ایران صادر می­شود.
نجابت افزود: در حال حاضر صنایع پتروشیمی مستمرا در جلسات متعدد از تجربیات مختلف دیگران استفاده می­کند. با توجه به تجریبات نابی که متخصصین این صنعت دارند، تبادل این تجربیات مانع از زمین­گیر شدن پتروشیمی کشور خواهد شد. از همین تجربیات استفاده خواهد شد تا تحریم­ها را به آسانی دور بزنند. در نهایت می‌توان به آمریکا گفت "عرض خود می‌بری و مشکل لاینحلی برای ما نمی‌داری."
گفت‌وگو: سید مسعود آریادوست
 
کد مطلب: 111444
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *