۰
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۷
گفت و گو با رئیس انجمن درد ایران به مناسبت "روز جهانی مبارزه با درد":

درد در کشورهای پیشرفته به عنوان یکی از حواس شناخته می‌شود

یازدهم اکتبر برابر با 19 مهرماه مصادف است با روز جهانی «مبارزه با درد»؛ این روز بهانه‌ای است برای جلب توجه جامعه به اهمیت درد و تاثیر آن بر کیفیت زندگی افراد.
درد در کشورهای پیشرفته به عنوان یکی از حواس شناخته می‌شود
یازدهم اکتبر برابر با 19 مهرماه مصادف است با روز جهانی «مبارزه با درد»؛ این روز بهانه‌ای است برای جلب توجه جامعه به اهمیت درد و تاثیر آن بر کیفیت زندگی افراد. در سال 2004، با حمایت IASP و فدراسیون برگزاری رویدادهای محلی، IASP اولین  سال جهانی مبارزه برابر درد با شعار «تسکین درد حق مسلم بشر است» را راه اندازی کرد . انجمن جهانی درد هر سال را با یک عنوان کلی برای مقابله با درد معرفی و نام‌گذاری می‌کند. امسال سال درد در گروه‌های آسیب‌پذیر بود و سال آینده، سال پیشگیری از درد است.
دکتر«مسعود هاشمی» رئیس انجمن درد ایران به مناسبت این روز در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» با اشاره به اینکه انجمن جهانی درد یک انجمن بین‌المللی و از انجمن‌های قدیمی جهان است گفت: به دلیل اهمیت مسئله درد در کیفیت زندگی انسان‌ها، روز 11 اکتبر به عنوان روز جهانی درد تعریف شده است و هر سال این روز با نامی مشخص نامگذاری می‌شود؛ مثل روز درد در کودکان، درد در سالمندن، درد در زنان باردار، درد در مادران، و بعضی از سالها بر حسب نوع درد؛ دردهای احشایی درد مفاصل تقسیم بندی ‌می‌شود.
هاشمی با بیان اینکه نیت اصلی این اقدام جلب توجه جامعه به اهمیت درد است افزود: سال‌هاست درد در بیشتر کشورهای پیشرفته به عنوان یکی از حواس شناخته می‌شود و به همین میزان به درد و کنترل آن اهمیت داده می‌شود.
به گفته وی طی سال‌های اخیر کیفیت زندگی و امید به زندگی در کشورهای توسعه یافته افزایش یافته است و جمعیت به سمت سنین بالاتر می‌روند، همین امر این توقع را افزایش می‌دهد که با بالا رفتن سن، کیفیت زندگی افراد نیز بهتر شود؛ یکی از عمده‌ترین مواردی که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد مسئله درد است.
هاشمی تاکید کرد که در کشور ما هم وزارت بهداشت اهمیت خاصی برای موضوع درد در گروه‌های خاص مثل سالمندان قائل است؛ همچنین در سال‌های اخیر برای موضوع زایمان بدون درد و گروه‌های دیگری مثل کودکان و دردهای مزمن تدابیر زیادی در نظر گرفته شده است.
رئیس انجمن درد ایران در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های روز دنیا درمان درد به شیوه‌های بازساختی است افزود: در کلینیک‌های درد در دانشگاه شهید بهشتی و مابقی دانشگاه‌های علوم پزشکی در تلاش هستیم تا ضمن آشنا کردن پزشکان با این موضوع، برای بیماران هم توضیح دهیم و تکنولوژی را که از آن برخوردار هستیم در اختیار آنان قرار دهیم.
به گفته هاشمی انجمن درد ایران سابقه‌ای بیش از 20 سال دارد و گروه‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی عضو این انجمن هستند، این همکاری به این دلیل است که همه تخصص‌ها با درد سروکار دارند و این موضوع منحصر به یک رشته و تخصص نیست.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه انجمن در سال‌های فعالیت خود تلاش داشته تا مردم و گروه‌های درمانگر و گروه‌های پزشکی را با درد و روش‌های درمان درد آشنا کند گفت: به همین دلیل کنگره‌هایی در زمینه درد‌های خاص برگزار کرده‌ایم و طیف گسترده بهداشت و درمان نیز همیشه مخاطب این کنگره‌ها بوده‌اند.
رئیس انجمن درد ایران با اعلام این خبرکه امسال نیز به مناسب روز جهانی درد چهاردهمین همایش این انجمن برگزار می‌شود گفت: همایش‌های ما تقریبا هر دوسال یکبار توسط انجمن برگزار می‌شود. در همایش امسال نیز یک کنفرانس بین‌المللی در خصوص درد خواهیم داشت و در آن به روش‌های نوین درمان درد، روش‌های کم تهاجمی و درمان‌های باز ساختی که بحث روز دنیا نیز هست می‌پردازیم.
هاشمی در ادامه افزود: مدتی است که با روش‌های کم تهاجمی دیسک‌های ستون فقرات، گردن را جراحی می‌کنیم، این روش‌ها باعث می‌شود هم هزینه‌های سیستم بهداشت و درمان کم شود و هم عوارض به شدت کمتر برای بیمار به دنبال داشته باشد.
 
کد مطلب: 116197
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *