۰
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۴۶
نماینده مردم درگز در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» تاکید کرد:

حرکت به سمت فعالیتهای جمعی، راهکار رفع مشکلات کشاورزان

30 هزار تن سیب تولید می شود، اما 3 کشاورز برای فروش متحد نمی شوند!
کشاورزی یکی از پایه‌های اقتصاد کشور است، اما وجود مشکلاتی در این صنعت ارزشمند باعث شده است تا کشاورزان و باغداران زمین‌های کشاورزی را ترک کرده و با حاشیه نشینی به شغل‌های کاذب روی بیاورند. اما برای ترغیب کشاورزان به باقی ماندن در زمین‌های کشاورزی باید چه اقداماتی انجام داد؟
حرکت به سمت فعالیتهای جمعی، راهکار رفع مشکلات کشاورزان
کشاورزی یکی از پایه‌های اقتصاد کشور است، اما وجود مشکلاتی در این صنعت ارزشمند باعث شده است تا کشاورزان و باغداران زمین‌های کشاورزی را ترک کرده و با حاشیه نشینی به شغل‌های کاذب روی بیاورند. اما برای ترغیب کشاورزان به باقی ماندن در زمین‌های کشاورزی باید چه اقداماتی انجام داد؟
«عبدالله حاتمیان» نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» با اشاره به اینکه فضای کشاورزی را می‌توان به چند قسمت قبل، بعد و همزمان با تولید تقسیم کرد گفت: در این چند فضا دولت، دلالان و تولید کنندگان همه نقش‌های خاص خودشان را ایفا می‌کنند.
این عضو کمیسیون کشاورزی در ادامه با بیان اینکه تولیدکنندگان چون به صورت فردی کشت می‌کنند، در قالب فردی جمع آوری و خام فروشی می‌کنند گفت: به دلیل همین فعالیت‌های انفرادی است که کشاورزان هیچ وقت در کشور ما سامان پیدا نمی‌کنند.
به اعتقاد وی کشاورزان نیاز به یک تشکل دارند که قبل از کشت بستری را آماده کنند، در زمان کشت سرویس دهی کنند، بعد از کشت محصول را فرآوری و بسته بندی کنند و در ادامه در حوزه صادرات یا ارائه آن به دولت ورود پیدا کنند و قدرت چانه زنی ایجاد کنند.
حاتمیان با تاکید بر اینکه ضعف اصلی به کشاورزان برمی‌گردد که نمی‌توانند در قالب یک تشکل دور هم جمع شوند افزود: دولت نمی‌تواند در تمام این مراحل قیم کشاورزان باشد، دولت تنها می‌تواند در برخی موارد اقداماتی کمکی انجام دهد.
به گفته نماینده مردم درگز در خانه ملت ضعف‌های موجود نشان می‌دهد که تشکل‌های خصوصی ناکارامد هستند و بخش خصوصی در ایران از سامانی که باید برخوردار نیست.
این عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به سو استفاده دلال‌ها گفت: البته در این شرایط حذف دلال‌ها منطقی نیست. الان کشاورزان برای ارائه محصولاتشان به بازار نیازمند دلال‌ها هستند. در شرایطی که کشاورزان سامانی ندارند و دولت نیز نمی‌تواند مشکلاتشان را پوشش دهد، اگر دلال هم حذف شود کسی نیست که به ویژه در پروسه فروش کارهای کشاورزان را انجام دهد.
عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه ساختارها باید تعریف شود و این ساختارها را نباید به دولت واگذار کرد خاطر نشان کرد:  وقت آن رسیده است که بخش خصوصی در قالب یک تشکل کار کند.
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوزه انتخابیه خود گفت: در منطقه حوزه انتخابیه‌ام  30 هزارتن سیب تولید می‌شود، اما حتی 3 کشاورز با هم برای فروش متحد نمی‌شوند و همه انفرادی فعالیت می‌کنند.
وی به مشکلاتی که کشاورزان با آن درگیر هستند اشاره کرد و افزود: وقتی کشاورز چند سال پیاپی ضرر می‌دهد و شاهد فقر و بیکاری خانواده‌اش است، به حاشیه نشینی و مشاغل پست روی می‌آورد، اما در کشاورزی نمی‌ماند.
حاتمیان معتقد است درمان درد کشاورزان در تکمیل زنجیره ارزش از صفر تا صد تولید است. به گفته وی در یک مقطع زمانی، ساختاری مانند شرکت‌های تعاونی‌ شکل گرفت، اما هیچکدام پا نگرفتند چون با محوریت دولت بود. تا مردم ما به این میزان از بلوغ نرسند که خودشان روی پای خودشان بایستند و تعاونی‌ها را خودشان به دست بگیرند مشکلی حل نمی‌شود.
این عضو کمیسیون کشاورزی تاکید کرد که ما باید صاحب نظران و دانشگاهیان را درگیر این موضوع کنیم و مسیر تازه‌ای بسازیم که با فرهنگ ایرانی‌ها سازگار باشد. بعضی از ما ایرانی‌ها از طرفی کار کردن با همدیگر را بلد نیستیم از طرف دیگر ناچار هستیم برای جلوگیری از نابودی باهم کار کنیم. به همین دلیل باید بتوانیم طرحی میانه را برای خودمان تعریف کنیم.
حاتمیان در پایان به وام‌های توسعه روستایی که توسط رئیس جمهور به روستائیان داده شد اشاره کرد و افزود: این وام‌ها بخشی از این مشکلات را حل کرد و قسمتی از زنجیره ارزش را کامل کرد، چون می‌گویند حلقه بازار حلقه مفقوده در توسعه ایران است. ما اگر بتوانیم کشاورزان را در تکمیل زنجیره ارزش توانمند کنیم که روی پای خودشان بایستند شاید حتی بهتر از تعاونی هم جواب بگیریم.
 
کد مطلب: 116570
برچسب ها: کشاورزی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *