۰
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۱
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان در گفت‌وگو با مردم‌سالاری آنلاین:

بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است

نقدینگی، پاشنه آشیل صنعت قطعه‌سازی است
آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، در گفت‌وگو با مردم‌سالاری آنلاین، گفت: هنوز از پنج هزار میلیارد تومانی که پرداخت آن به صنعت خودروی کشور به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است، چیزی عاید قطعه‌سازان کشور نشده و کل بدهی خودروسازان به زنجیره تأمین قطعات خودرو به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. به گفته وی در حال حاضر، نقدینگی پاشنه آشیل صنعت قطعه‌سازی در کشور است.
قطعه‌سازان خودرو می‌گویند نقدینگی مهم‌ترین مشکل این صنعت در وضعیت فعلی است. گفت‌وگوی مردم سالاری آنلاین با آرش محبی‌نژاد را بخوانید.
قطعه‌سازان خودرو می‌گویند نقدینگی مهم‌ترین مشکل این صنعت در وضعیت فعلی است. گفت‌وگوی مردم سالاری آنلاین با آرش محبی‌نژاد را بخوانید.
آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، در گفت‌وگو با مردم‌سالاری آنلاین، گفت: هنوز از پنج هزار میلیارد تومانی که پرداخت آن به صنعت خودروی کشور به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است، چیزی عاید قطعه‌سازان کشور نشده و کل بدهی خودروسازان به زنجیره تأمین قطعات خودرو به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. به گفته وی در حال حاضر، نقدینگی پاشنه آشیل صنعت قطعه‌سازی در کشور است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در گفت‌وگو با مردم سالاری آنلاین در مورد وضعیت فعلی قطعه‌سازان گفت: وضعیت قطعه‌سازان نسبت به سال گذشته بهتر شده اما این وضعیت همچنان با شرایط مناسب فاصله دارد. قیمت قطعات خودرو و نقدینگی دو مشکل اساسی قطعه‌سازان است که در این میان، مشکل نقدینگی یک مشکل فوری است که باید زودتر حل شود.
آرش محبی‌نژاد در مورد بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان گفت: در حال حاضر کل بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان ۲۳ هزار میلیارد تومان است که این بدهی در ابتدای سال ۹۸، ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و در واقع همچنان روند بدهی خودروسازان، صعودی است. از این ۲۳ هزار میلیارد تومان، ۱۰ هزار میلیارد تومان میزان بدهی معوقه خودروسازان به قطعه‌سازان که متأسفانه آن هم با شیب کم، صعودی بوده است. به دلیل این بدهی، نقدینگی پاشنه آشیل صنعت خودروی کشور است و باید مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود تا آن‌ها با قدرت به تولید خود ادامه دهند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در مورد تیراژ تولید خودرو گفت: در آذرماه تیراژ تولید خود در هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو افزایش یافت که افزایش تولید در ایران خودرو بیشتر بوده و تیراژ تولید در این شرکت در ماه آذر به ۲۳۰۰ دستگاه خودرو در روز رسید. خوشبختانه پنج‌شنبه هفته گذشته (۲۶ دی‌ماه) رکورد ۱۵ ماهه تولید در ایران خودرو شکسته شد و تولید خودرو در این شرکت به ۳۰۰۰ دستگاه در روز رسید. در مجموع، تیراژ تولید در دو خودروساز بزرگ کشور، در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ دستگاه در روز است.
آرش محبی‌نژاد در مورد دلیل افزایش تولید خودرو در شرایط تحریم، عنوان کرد: یکی از دلایل افزایش تولید خودرو، قطعه‌سازان کشور بوده‌اند که در شرایط سخت از جان و مال خود گذشته‌اند و تولید را افزایش داده‌اند. قطعه‌سازان با کمبود نقدینگی مواجه هستند و اگر بخواهیم این میزان تولید خودرو، باثبات و پایدار باشد، نقدینگی باید به قطعه‌سازان تزریق شود.
وی در مورد سرنوشت ۵ هزار میلیارد تومانی که پرداخت ان به خودروسازان، اخیراً به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است، گفت: شورای پول و اعتبار پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان را تصویب کرده و علاوه بر این، مجوز فروش بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را نیز به خودروسازان داده است. با این حال، از این ۵ هزار میلیارد تومان تنهای بوی کباب آن به مشام قطعه‌سازان رسیده و هنوز عملاً چیزی پرداخت نشده است. امیدواریم این میزان نقدینگی به زودی تخصیص یابد تا شرایط قطعه‌سازان بهتر شود. علاوه بر این، خودروسازان در حال اصلاح ساختار مالی خود هستند تا بتوانند اوراق مشارکت نیز به فروش برسانند.
 
وضعیت اشتغال در صنعت قطعه‌سازی کشور
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در مورد وضعیت کسانی که سال گذشته شغل خود در صنعت قطعه‌سازی از دست داده بودند، به مردم سالاری آنلاین گفت: در سال گذشته که صنعت خودرو وضعیت مناسبی نداشت، متأسفانه ۱۳۰ هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی تعدیل شدند و ۱۵۰ هزار نفر از نیروهای این صنعت نیز تعلیق شدند. یعنی در مجموع، ۲۸۰ هزار نفر شغل خود را از دست دادند. در اسفند سال گذشته، ۴ هزار میلیارد تومان به این صنعت تزریق شد و این امر باعث شد تا ۵۰ هزار نفر از نیروهای تعلیق‌شده به سر کار خود برگردند. اگر روند تولید به شکل فعلی حفظ شود و نقدینگی هم تزریق شود، می‌توان امیدوار بود که ۱۰۰ هزار نفر دیگر از نیروهای تعلیق‌شده هم به زودی به سر کار خود برگردند.
آرش محبی‌نژاد در مورد نیازهای فوری صنعت قطعه‌سازی کشور گفت: قطعه‌سازان در شرایط سخت و با وجود این که نقدینگی چالش اساسی آن‌ها بوده، به تولید ادامه داده‌اند و با این‌که بسیاری از وعده‌ها در مورد پرداخت مطالبات آن‌ها عملی نشده، همچنان با قوت به کار خود ادامه داده‌اند. برای تداوم این وضعیت، باید اقدام عملی صورت گیرد تا با تأمین نقدینگی، سطح تولید خودرو حفظ شود و صنعت قطعه‌سازی، پرقدرت به کار خود ادامه دهد.

 
کد مطلب: 122221
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *