۰
يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۰
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در گفتگو با "مردم‌سالاری آنلاین" تأکید کرد:

لزوم مداخله دولت در قیمت‌گذاری مواد اولیه صنعت خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور معتقد است درصورتی‌که قیمت خودرو بازنگری نشود به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم انتظار جهش تولید تیراژ یا حتی در کیفیت را داشته باشیم.
لزوم مداخله دولت در قیمت‌گذاری مواد اولیه صنعت خودرو
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور معتقد است درصورتی‌که قیمت خودرو بازنگری نشود به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم انتظار جهش تولید تیراژ یا حتی در کیفیت را داشته باشیم.
آرش محبی نژاد در گفت‌وگو با مردم‌سالاری آنلاین با بیان اینکه "متأسفانه دولت هیچ‌گونه مداخله‌ای در قیمت‌گذاری مواد اولیه صنعت خودرو انجام نمی‌دهد و این صنعت را رو به نابودی کشانده است گفت: مواد اولیه از جمله مس، فولاد، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی که از خاک این وطن است با قیمت دلار و به‌روز برای تولیدکنندگان داخلی محاسبه می‌شود. در حال حاضر خودروسازان ما با چند هزار میلیارد تومان زیان انباشته دست‌وپنجه نرم می‌کند و درصورتی‌که این قیمت‌ها ادامه داشته باشد صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی تعطیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: قیمت قراردادهای قطعه‌سازی ما با خودروسازها با دلار ۱۱ هزارتومانی تنظیم شده است درحالی‌که قیمت دلار در مرز بیست هزار تومان است و هنوز این قراردادها به‌روز نشده است و خودروساز هم توانایی به‌روز کردن این قراردادها را ندارد. اگر بخواهیم این قراردادها را به‌روز کنیم منوط به این است که قیمت‌گذاری دستوری برداشته شده و قیمت‌های خودرو به روز شود در غیر این صورت این صنعت محکوم به فنا است.
محبی نژاد با بیان اینکه "متأسفانه اقتصاد کلان کشور ما مریض است و مردم قدرت خرید ندارند" ادامه داد: دولت از ترس افزایش تورم، قیمت‌ها را سرکوب می‌کند و ما با سیاست‌بازی‌های ناشی از اقتصاد مریض دست‌به‌گریبان هستیم و این باعث می‌شود که  صنعت خودروی ما رو به نابودی برود.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور افزود: دولت قصد دارد قیمت‌ها را در حد توان خرید مردم پایین نگه دارد اما اگر دولت قصد چنین کاری را دارد این امر مستلزم روش خاص خود است. باید در کل شیوه قیمت‌گذاری زنجیره تأمین مواد اولیه قطعه و خودرو بازنگری کرده و قیمت‌ها را متعادل نگه داریم.
وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: در سال گذشته صنعت پتروشیمی ما که از تأمین‌کنندگان مواد اولیه  خودرو نیز هستند، ده‌ها هزار میلیارد تومان سود خالص داشتند. مواد اولیه‌ای که ۱۰۰ درصد تولید داخلی دارد قیمت خام‌فروشی آن با بازار بین‌المللی محاسبه می‌شود درصورتی‌که دولت می‌تواند با مداخله‌گری برای تولیدکنندگان داخلی برای جهش تولید، قیمت‌های دستوری را برای آن‌ها نیز اعمال کند.
محبی نژاد تأکید کرد: اگر همچنان به دلیل نگرانی از تورم، سرکوب قیمت‌گذاری دستوری را در قیمت خودرو می‌خواهیم ادامه دهیم و توانایی قدرت خرید مردم را نمی‌خواهیم افزایش دهیم، باید از قیمت‌گذاری را از مبدأ و سرچشمه اصلاح کنیم و بازنگری قیمتی را روی مواد اولیه انجام دهیم. باید شجاعانه بپذیریم تورم واقعی کشور آماری نیست که از طرف دولت ارائه می‌شود و باید قیمت خودرو در کف بازار و باتوجه به تورم تعیین شود.
 
کد مطلب: 131485
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *