۰
پنجشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۶
مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با «مردم‌سالاری آنلاین»:

فقط واکسیناسیون می‌تواند مانع طغیان مجدد کرونا در ایران شود

چند ماهی هست که خبر آغاز واکسیناسیون کرونا از گوشه و کنار جهان به گوش می‌رسد و نوید بازگشت زندگی به حالت عادی را با خود می‌آورد. اما در کشور ما، همچون یک سال گذشته، کرونا جولان می‌دهد و قربانی می‌گیرد.
فقط واکسیناسیون می‌تواند مانع طغیان مجدد کرونا در ایران شود
چند ماهی هست که خبر آغاز واکسیناسیون کرونا از گوشه و کنار جهان به گوش می‌رسد و نوید بازگشت زندگی به حالت عادی را با خود می‌آورد. اما در کشور ما همچون یکسال گذشته کرونا جولان می‌دهد و قربانی می‌گیرد. در حالی که بسیاری از کشورهای جهان کادر بهداشت و درمان را واکسینه کرده‌اند و به سراغ واکسیناسیون همگانی رفته‌اند، دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» از واکسیناسیون قطره‌ای در ایران سخن می‌گوید! او در عین حال که معتقد است خوشبختانه بیماری رو به افول است و آرام آرام کم می‌شود، تاکید دارد که دولت و وزارت بهداست باید تمام هم و غم خود را برای خرید و شروع واکسیناسیون به کار ببندند.
دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» با اشاره به اینکه در یکسال گذشته اقدامات زیادی در کشور انجام شده است گفت: با وجود اینکه شاهد چند طغیان از بیماری بودیم، اما خوشبختانه نجات پیدا کردیم.
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه در یکسالی که با پاندمی دست به گریبان بودیم نمی‌توان منکر همکاری مردم و از خود گذشتگی کادر بهداشت و درمان شد افزود: امکانات کم، تحریم، نبود دارو، نداشتن واکسن و نداشتن مدیریت قاطع و... دست به دست هم داد و کار را برای مردم و وزارت بهداشت سخت‌تر از آنچه که باید کرد.
این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان این که خوشبختانه بیماری رو به افول است و آرام آرام کم می‌شود گفت: الان استراتژی نباید این باشد که فقط به مردم بگویم ماسک بزنید، مهمانی نروید، دستها را بشویید. درست است که این نکات مهم است اما الان بسیاری از کشورهای دنیا با واکسیناسیون همگانی توانسته اند بیماری را به مرحله کنترل برسانند.
مردانی به انجام واکسیناسیون در انگلستان اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در انگلستان مدارس باز شدند، اگر برای بچه ها ضرر داشت این کار را نمی‌کردند. از طرف دیگر در روزهای اخیر در شهر لندن حتی یک نفر بر اثر کرونا کشته نشده است، کشوری که محل شیوع کرونای انگلیسی بود و آن را به کشورهای دیگر صادر کرد؛ ولی الان یک مرگ و میر هم نداشته اند، اما ما هنوز هر روز دهها کشته می‌دهیم.
وی تاکید کرد که باید هم وزارت بهداشت هم در کنار آن بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی همه دست به دست هم دهند تا واکسیناسیون به سرانجام برسد.
مردانی معتقد است اینکه بگوییم ما یک واکسن را می‌خواهیم و یک واکسن را نمی‌خواهیم به نظر من دور از ذهن است و منطق ندارد، مهم این است که ما بتوانیم بر این بیماری غلبه پیدا کنیم. هدف از واکسیناسیون اول به صفر رساندن مرگ‌ومیر ناشی از کرونا و بعد جلوگیری از ابتلای افراد به وضعیت شدید بیماری و بعد جلوگیری از ابتلای همه مردم است.
وی با اشاره به اینکه الان اکثریت واکسن‌های موجود در ایران و دنیا این کار را می‌توانند انجام دهند و ثابت شده است افزود: دولت باید همه هم و غم خود را برای هرچه سریعتر انجام شدن واکسیناسیون بگذارد.
مردانی تاکید کرد که حتی اگر نیاز است بخش خصوصی باید به عرصه بیاید، البته با کنترل قیمتها. یعنی وزارت بهداشت تصدی‌گری داشته باشد که نوع واکسن مورد تایید را اعلام کند و با توجه به وضعیت اقتصادی، قیمت حداقلی مشخص کند و بر سلامت توزیع نظارت کند تا واکسیناسیون در کشور همه گیر شود.
وی معتقد است اگر این کار صورت گیرد می‌توان امید داشت که ما تا شش ماه اول سال آینده بتوانیم بیماری را به مرحله کنترلی برسانیم.
مردانی افزود: وقتی کشوری مثل انگلستان به آمار صفر مرگ و میر صفر رسیده است پس یعنی واکسیناسیون تنها راه حل است. به تازگی تاییدیه‌ای از cbc آمده که آنهایی که در آمریکا واکسن زده‌اند و از تزریق دوز دوم واکسن آنها 15 روز گذشته است، می‌توانند ماسکشان را بردارند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند؛ این یعنی بازگشت به زندگی عادی.
این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه با این کار اقتصاد کشور نیز دوباره به کار می افتد، گفت: فقط اسمش این نیست که یک واکسن است و باید تزریق شود، هم بخشی از رکود اقتصادی و هم مشکلات روحی و روانی که برای بسیاری از افراد جامعه پیش آمده است، رفع می‌شود.
مردانی در پاسخ به این سوال که اگر منتطر باشیم تا واکسن‌های تولید داخل به سرانجام برسند، کی به مرحله واکسیناسیون همگانی می‌رسیم، گفت: بستگی دارد که چه مقدار بتوانیم واکسن تولید کنیم و چقدر بتوانیم واکسن وارد کنیم، و چه میزانی بتوانیم واکسیناسیون را انجام دهیم. به گفته وی الان سیستم واکسیناسیون ما بسیار بسیار قطره‌ای است. می‌گویم قطره‌ای که متوجه میزان آن شوید!
مردانی همچنین تاکید کرد که الان اگر مردم به سفرهای نوروزی بروند و دید و بازدید نوروزی داشته باشند، بدون تزریق واکسن، ما یک طغیان دیگر برای بیماری خواهیم داشت.
وی معتقد است که هم دولتمردان و هم مردم باید هوشیار باشند که بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را به حداقل برسانیم که ادعا کنیم توانسته‌ایم بیماری را کنترل کنیم.
مردانی در پایان به شیوع ویروس انگلیسی در جنوب کشور نیز اشاره کرد و گفت: اگر ویروس جهش یافته کنترل نشود باعث شیوع مجدد خواهد بود، اما نکته حائز اهمیت این است که تعداد زیادی از مردم ما در برابر ویروس کرونا آنتی بادی دارند و آنتی بادی کرونای نوع قبل از آنها محافظت می‌کند، پس بهتر است بگویم کسانی که قبلتر این بیماری را گرفته اند کمتر در معرض آسیب هستند، و البته کسانی که واکسن زده‌اند هم که دیگر مبتلا نمی‌شوند.

خاطره میرزا
کد مطلب: 146851
برچسب ها: کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *