۱
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۸
اوضاع و احوال فدراسیون شنا در گفت‌وگوی فریادگر با سرپرست فدراسیون

فدراسیون شنا در آستانه تعلیق کامل

سرپرست فدراسیون شنا هشدار داده که این فدراسیون در آستانه تعلیق کامل قرار دارد
سرپرست فدراسیون شنا هشدار داده که این فدراسیون در آستانه تعلیق کامل قرار دارد

فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو یکی از فدراسیون‌هایی است که اگر تا زمان مقرر شده از سوی کنفدراسیون شنای آسیا نتواند اساسنامه اصلاح شده خود را به تایید این فدراسیون برساند، از سوی فدراسیون جهانی نیز با تعلیق رو به رو خواهد شد درست مثل اتفاقی که چند سال پیش برای کنفدراسیون فوتبال اتفاق افتاد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، فدراسیون شنای ایران چند ماهی است که دچار مشکل تعلیق شده و به همین دلیل نمی‌تواند در مسابقات قاره ای حضور پیدا کند و درست به همین دلیل بود که فرصت شرکت در رقابت‌های واترپلو جوانان آسیا و به تبع آن حضور در بازی‌های جهانی را از دست داد. البته ورزشکاران و مربیان این فدراسیون در قالب تیم‌های ملی می‌توانند در مسابقات جهانی شرکت کنند. با این حال اگر اساسنامه اصلاح شده تا زمان مقرر به کنفدراسیون شنای آسیا ارسال نشود، این فدراسیون فرصت شرکت در رقابت‌های قهرمانی جهان در تمامی رشته‌ها و همه رده‌های سنی را نیز از دست خواهد داد. از این رو گفت‌و‌گویی با «برانوش نیک‌بین» سرپرست فدراسیون شنا انجام دادیم که وی به سوالات پایگاه خبری فریادگر چنین پاسخ داد:
از تعلیق خبر تازه‌ای نیست؟
همانطور که می‌دانید ما از سوی کنفدراسیون شنای آسیا محروم هستیم و بنابراین نمی‌توانیم در مسابقات تازه‌ای شرکت کنیم اما برای حضور در رقابت‌های جهانی مشکلی نداریم.
اما گویا فدراسیون جهانی هم وارد عمل شده تا هر چه زودتر تکلیف فدراسیون مشخص شود.
اگر نتوانیم در زمان مشخص شده از سوی کنفدراسیون آسیا، اساسنامه اصلاح شده را به این کنفدراسیون ارسال کنیم، کنفدراسیون آسیا به فدراسیون جهانی نامه می‌زند و ممکن است مثل فوتبال کاملا تعلیق شویم.
پس خطر تعلیق کامل نه تنها رفع نشده بلکه تایید فدراسیون جهانی نیز وجود دارد.
متاسفانه بله!
بالاخره کی اساسنامه فدراسیونها از جمله شنا اصلاح خواهد شد؟
در هفته‌های اخیر مسوولان کمیته ملی المپیک به جمع‌بندی‌های خوبی رسیده‌اند. اما هنوز اساسنامه فدراسیون شنا و سایر فدراسیون‌های معلق اصلاح نهایی نشده و به اطلاع مسوولان فدراسیون‌های جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک نرسیده است.
گویا زمان انتخابات فدراسیون را هم کنفدراسیون شنای آسیا مشخص خواهد کرد؟
بله، البته ما از حدود پنج ماه پیش فراخوان گذاشتیم تا هر زمان که زمان انتخابات از سوی کنفدراسیون آسیا اعلام شد، نسبت به برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون اقدام کنیم.
شما ۹ ماه است سرپرست فدراسیون هستید، آن هم در حالی که براساس قانون، یک سرپرست باید حداکثر تا شش ماه نسبت به برگزاری مجمع اقدام کند. آیا این قضیه در ابعاد داخلی و همچنین بین‌المللی مشکل ساز نخواهد شد؟
نه، چون به هرحال بنده کارمند وزارت ورزش هستم و هرجا آنها صلاح بدانند، کار می‌کنم. ضمنا فدراسیون ۱۷ماه است با سرپرست اداره می‌شود و این تنها مشکل فدراسیون دوران بنده نیست.
با توجه به شرایط تعلیق کلا شرایط حاکم بر فدراسیون مساعد نیست و به قول معروف کسی بابت آینده کاری خود اطمینان ندارد!
بله، به هرحال با توجه به عدم حضور تیم‌های شنا و واترپلو جوانان ایران در مسابقات جوانان و بزرگ‌سالان آسیا مشکلاتی از جمله بی‌انگیزگی برای مربیان و ورزشکاران تیم وجود دارد.
ایران می‌تواند در این بازیها شرکت کند؟
بعید می‌دانم در این خصوص مشکلی به وجود آید!
اما مگر نگفتید برای حضور در مسابقات قاره‌ای مشکل دارید؟
انشاءالله که تا آن زمان مشکل اساسنامه فدراسیون حل خواهد شد.
مربیان خارجی تیم‌های ملی شنا و واترپلو هم که رفتند. علت این کار واقعا مشکلات ارزی بود؟
بله، البته کمیته فنی در این خصوص نظر نهایی را داد با این حال با توجه به مسائل ارزی در کشور صلاح ندیدیم مربیان خارجی را حفظ کنیم.
امسال لیست‌های شنا و واترپلو رونق سال‌های گذشته را ندارند. علت واقعا مسائل اقتصادی است؟
نه، این مساله به بی‌توجهی صداوسیما بر می‌گردد. شما ببینید تمام برنامه‌های ورزشی شده فوتبال در حالی که در شنا چند برابر فوتبال بیشتر می‌توان مدال گرفت.
در زمان تصدی ریاست فدراسیون توسط وحید مرادی برای شنای ایران در عرصه‌های بین‌المللی و جهانی صاحب موقعیت بود اما حالا این فرصت‌ها را از دست داده‌ایم. برای حل این مشکل چه کار خواهید کرد؟
البته ما دو کرسی آسیایی جهان را حفظ کرده‌ایم با این حال به دنبال جایگاه‌های قاره‌‌ای و جهانی شنای ایران هستیم.
فدراسیون شنا در زمان ریاست مرادی در حال پیشرفت بود اما او را به خاطر بعضی مسائل کنار گذاشتند که دودش به چشم شنا رفت چرا باید با مدیران موفق چنین برخورد شود؟
ما هم مثل شما از دوران ریاست آقای مرادی راضی بودیم. این سوال را باید از مدیران ورزش پرسید که چرا چنین تصمیمی گرفتند.
و سوال پایانی با یک انتقاد از شما به پایان می‌رسد. البته این انتقاد از سوی برخی از اعضای خانواده بزرگ شناست. شما مدتی نایب رئیس فدراسیون وزنه‌برداری بودید و مدیر کلی تربیت بدنی استان‌های زنجان و گیلان را برعهده داشتید. چطور شد سر از فدراسیون شنا درآوردید وزنه‌برداری کجا، شنا کجا؟!
بنده شناگر بودم و مربی و داور شنا هستم و در دانشگاه نیز تربیت بدنی با گرایش شنا می‌خوانم. پس با این رشته اصلا بیگانه نبوده و نیستم. ضمنا همان طور که گفتم بنده کارمند وزارت ورزش هستم و هرجا صلاح بدانند، در خدمت ورزش کشور خواهم بود.

کد مطلب: 19901
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *