; ?>; ?> در ورزش بايد جلوي «بريز و بپاش‌ها» را گرفت - مردم سالاری آنلاين
۰
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۳
مديرعامل باشگاه پتروشيمي بندر امام:

در ورزش بايد جلوي «بريز و بپاش‌ها» را گرفت

مديرعامل باشگاه پتروشيمي بندر امام کسي نيست جز شاپور ياوري که با سبک و سياق خاص مديريتي خود قصد دارد باشگاه پتروشيمي را به افتخارات جديدي در ورزش کشور و حتي آسيا برساند. به بهانه قهرماني مقتدرانه تيم بسکتبال پتروشيمي در مسابقات ليگ برتر اين رشته، با ياوري گفت‌وگويي انجام داديم که اين گفت و گو را مي‌خوانيد:
در ورزش بايد جلوي «بريز و بپاش‌ها» را گرفت
 

مديرعامل باشگاه پتروشيمي بندر امام کسي نيست جز شاپور ياوري که با سبک و سياق خاص مديريتي خود قصد دارد باشگاه پتروشيمي را به افتخارات جديدي در ورزش کشور و حتي آسيا برساند. به بهانه قهرماني مقتدرانه تيم بسکتبال پتروشيمي در مسابقات ليگ برتر اين رشته، با ياوري گفت‌وگويي انجام داديم که اين گفت و گو را مي‌خوانيد:

 

قهرماني اين فصل شما چطور حاصل شد؟

با عرض سلام و تبريک قهرماني به هواداران بايد بگويم اين سومين قهرماني ما بود که در مسابقات ليگ رقم خورد و بار اول‌مان نبود که به اين عنوان مي‌رسيديم. همانطور که استحضار داريد در مسابقات غرب آسيا هم در تاريخ سوم اسفند 94 به عنوان قهرماني دست يافتيم و ثابت کرديم پتروشيمي از پتانسيل و ظرفيت بالايي براي قهرماني برخوردار است فصل قبل ما پس از پايان مسابقات تجديد سازماندهي کرديم و نقاط ضعف و قوت خود را به خوبي شناختيم و با آسيب‌شناسي و در نظر گرفتن برخي نکته‌ها تيم جديد روانه مسابقات فصل شد که خوشبختانه نتيجه تلاش و همدلي تيم رسيدن به قله قهرماني بسکتبال ايران بود الحمد‌لله در هر سه دوره از مسابقات که برگزار شدند توانستيم به عنوان قهرماني برسيم.

آيا اول فصل تصور مي‌کرديد اين تيم به اين عنوان دست يابد؟

ما تيم را با هدف قهرماني بستيم اما همه مي‌دانيم براي رسيدن به اين عنوان ممکن است هزار و يک اتفاق بيفتد. ما تلاش مي‌کرديم به عنوان قهرماني دست يابيم و در اين مسير هم مشکلاتي داشتيم اما انسجام کادر فني و بازيکنان و انگيزه بالاي آنها نتيجه داد. ما هم به عنوان مدير باشگاه سعي مي‌کرديم از نظر لجستيکي تيم را مهياي رويارويي با حريفان کنيم.

لابد در بسکتبال هم مثل فوتبال به تيم‌هاي قهرمان جايزه خاصي نمي‌دهند؟!

ما براساس قوانين و مقررات داخلي‌مان به اعضاي تيم پاداش‌هايي در نظر گرفتيم اما اطلاع داريم بودجه فدراسيون براي دادن پاداش محدود است. هر چند که انتظار مي‌‌رود فدراسيون تيم‌هاي قهرمان را حمايت کند اما خبر داريم مسوولان فدراسيون حتي براي تهيه برخي زيرساخت‌ها هم با مشکل بودجه مواجه هستند و بودجه‌ آنچناني ندارند.

مديران باشگاه پتروشيمي براي هزينه در ساير رشته‌هاي ورزشي تا چه حد علاقمندي از خود نشان مي‌دهند؟

ما در رشته‌هاي بستکتبال، پينگ‌پنگ و شطرنج بانوان فعال هستيم و با توجه به شرايط مي‌توانيم تيم‌هاي ورزشي‌مان را توسعه دهيم. هم اکنون تيم بسکتبال ما در مسابقات زير گروه فعال هستند و دو تيم کاملا جوان هستيم ضمن اين که نيروهاي ما بالاي 90 درصد بومي هستند. قبلا در واليبال هم فعاليت داشتيم ضمن اين که از فوتبال هم بدمان نمي‌آيد اما بايد شرايط و بستر فعاليت حرفه‌اي در ساير رشته‌ها فراهم شود.

به نظر شما تفاوت مديريت در فوتبال با بسکتبال در چه مواردي است؟

در نحوه تيم‌داري و ميزان بودجه آنهاست. البته هدف تيم‌داري و خدمت به ورزش کشور است تا با جذب جوانان به ورزش گام‌هايي اساسي در سالم‌سازي جامعه برداريم.

قبول داريد هزينه‌هاي فوتبال خيلي زيادتر است؟

به نظر من بايد مديران در تيم‌هاي ورزشي خود جلوي «بريز و بپاش‌ها» را بگيرند.

مديران نبايد اجازه دهند برخي سوءاستفاده کنند و هزينه‌هاي تيم را افزايش دهند. زماني که بريز و بپاش‌ها در تيم زياد شود سيستم آلوده و جمع کردن تيم سخت مي‌شود به هر حال هر تيمي براي ادامه حيات خود به هتل، بليت هواپيما و... نياز دارد و خصوصا تيم ما که يک طرفش ماهشهر است و بايد هفته‌اي دو مسابقه با حريفان بدهد. با اين حال برخي هزينه‌ها براي تمام تيم‌ها اجتناب‌ناپذير است به طور مثال تيمي که بنيه مالي قوي دارد هم بايد براي بازيکنان کفش و لباس تهيه کند، تيم با بنيه مالي ضعيف هم اما نکته مهم اينجاست؛ آنچه هزينه‌ها را بالا مي‌برد خارج از ورزش است که خداي ناکرده من نديده‌ام اما به هر حال همه مي‌دانيم برخي مسائل وجود دارد که در ورزش فساد مي‌آورد و مديران بايد جلوي آن را بگيرند.

آيا قيمت بازيکنان بسکتبال هم مثل بازيکنان فوتبال گران است؟

خير، به نظر من قيمت بازيکنان ايراني زياد نيست و ما بازيکنان قانع و خوبي داريم.

براي حضور قدرتمندانه در مسابقات برون مرزي چه برنامه‌اي داريد؟

مسابقات باشگاه‌هاي آسيا حدود مهر ماه شروع خواهد شد بنابراين ما از هم اکنون بايد تلاش کنيم نماينده خوبي براي بسکتبال کشورمان باشيم و مطلع هستيم که حريفان قدري پيش‌رو داريم.

آيا مريبان تيم را براي مسابقات فصل جديد هم حفظ مي‌کنيد؟

باور کنيد هنوز فرصت نکرده‌ايم در اين مورد فکر کنيم يا با اعضاي کادر فني پاي ميز مذاکره بنشينيم. ما پس از کسب عنوان قهرماني جشن مردمي خود را برپا کرديم که خودم خسته بودم و هنوز براي فصل جديد کاري نکرده‌ايم.

نظر شما در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها چيست؟

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هم مقرراتي دارد که اگر اجازه داده شود ما مشکلي نداريم. در مورد تماشاگران هم تنها چيزي که در مقابل اين سوال به ذهنم مي‌رسد اين است که بايد فرهنگ‌سازي کنيم. مخصوصا مشوقين تماشاگران بايد به خوبي هدايت شوند و اين فرهنگ در کشور ما هم جا بيفتد که تماشاگران هر تيمي فقط تيم خودشان را تشويق کنند و به تيم مقابل کاري نداشته باشند.

از نظر شما آيا بسکتبال ورزش گراني است؟

خير، به نظر من هزينه‌ها در ورزش بسکتبال متوسط است و مثل برخي رشته‌ها کمرشکن نيست.

براي استعداديابي در بسکتبال چه برنامه‌اي داريد؟

ما هم با توجه به توانمند‌ي‌هايمان استعداديابي مي‌کنيم و در اين راه مربياني داريم که به فکر کشف استعدادهاي جوان هستند. بازيکني به نام سالار منجي 18 ساله کشف پتروشيمي بود که به تيم ملي هم دعوت شد که سعي مي‌کنيم باز هم جوانان علاقمند به اين رشته را شناسايي کنيم.

آيا شما به جذب مربيان خارجي اعتقاد داريد؟

به نظر من مربيان خارجي براي استعداديابي و تيم‌هاي پايه خوب هستند.

نظر شما در مورد درگذشت ناگهاني ورزشکاران جوان به دليل ايست قلبي و مسائلي از اين دست چيست؟

بايد مرگ‌هاي ناگهاني در تمامي سطوح علت‌يابي شود. ورزشکاران هم بخشي از اين جامعه هستند. همانطور که جوانان در جامعه دچار مشکل مي‌شوند اين قبيل مسائل براي ورزشکاران هم وجود دارد. البته اين فقط فوتبال نيست که دو بازيکن جوان خود را اخيرا از دست داده است.

بلکه در ايام عيد همانطور که در اخبار شنيديد يک بازيکن نوجوان بسکتبال ناگهان جان خود را از دست داد. حدود 5 ماه قبل هم بازيکن ديگري در بسکتبال او هم در تهران ناگهان جان باخت. مسوولان بايد با تحقيق و بررسي‌هاي کارشناسانه در مورد اين قبيل مرگ و ميرها به جواب قطعي برسند و نتايج تحقيقات خود را در اختيار اهالي رسانه و مردم قرار دهند.

اگر حرف خاصي داريد بفرمائيد؟

با تشکر از توجه شما اميدوارم ورزش در سال‌جاري هم با کمک رسانه‌ها رشد خوبي داشته باشد.
گفت و گو : شهرام اصغری

کد مطلب: 55406
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *