۱
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۵
ناصر فریادشیران:

نظر مردم هم درباره کی روش تغییر کرده است

ماجراهای کی روش با فوتبال ایران تمامی ندارد. او این روزها بیشتر از هر زمان دیگری با سرمربی سرخپوشان در فاز دعوا و لجبازی قرار دارد تا بار دیگر مخالفانش درگیری های بیش از حد او را به عنوان دلیلی برای ناکارآمدی اش در فوتبال ایران عنوان کنند.
نظر مردم هم درباره کی روش تغییر کرده است
ماجراهای کی روش با فوتبال ایران تمامی ندارد. او این روزها بیشتر از هر زمان دیگری با سرمربی سرخپوشان در فاز دعوا و لجبازی قرار دارد تا بار دیگر مخالفانش درگیری های بیش از حد او را به عنوان دلیلی برای ناکارآمدی اش در فوتبال ایران عنوان کنند.
هرچند کی روش همچنان طرفداران پر و پا قرصی در فوتبال ایران دارد که معتقدند باید این مربی بزرگ را به هر ترتیب ممکن حفظ کرد و با او همراه بود، اما منتقدان کارلوس کی روش که معتقدند او تغییری در سیستم فنی تیم ملی ایجاد نکرده، حاشیه های این مربی پرتغالی را بیشتر از متن می دانند و اعتقادشان این است که او چیزی در حد رقم سنگین قراردادش به فوتبال ایران اضافه نکرده است.
یکی از منتقدان همیشگی کی روش، ناصر فریادشیران است، مدیر آکادمی فوتبال باشگاه نفت تهران و از کارشناسان و مربیان فوتبال کشورمان؛ گفت وگوی "مردم سالاری" با ناصر فریادشیران را می خوانید:


** آقای فریادشیران ماجرای کارلوس کی روش و فوتبال ما هر روز پیچیده تر از قبل می شود.
بی اخلاقی هایی که متاسفانه این مربی، حدودا دو سال بعد از ورودش به ایران ایجاد کرد، مصاحبه های تندی که علیه اهالی فوتبال داشت و به راحتی خیلی از بزرگان ما را زیر سوال برد، بیانیه هایی که صادر کرد و... مدت هاست که با همه اینها مواجه هستیم. زمانی که اسم کی روش برای فوتبال ما مطرح شد من به عنوان یک مربی که در خانواده فوتبال بزرگ شده بودم، از این اتفاق خیلی خوشحال شدم، از اینکه بعد از مدت ها یک مربی خوب و حرفه ای سکان هدایت تیم ملی را برعهده می گیرد، اما چندی که گذشت او نتوانست به انتظارات جامه عمل بپوشاند. روزی که ترابیان او را به عنوان سوپروایزر فوتبال ایران معرفی کرد، قرار بود علاوه بر هدایت تیم ملی، اشراف کاملی بر تیم های پایه ما داشته باشد و کلاس های مربیگری برای مربیان داخلی برپا کند تا فوتبال حرفه ای را به مربیان ما آموزش دهد.

** اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد و کی روش صرفا سرمربی تیم ملی بزرگسالان ما بود.
او تاکنون حتی یک بار هم تیم های ملی رده های سنی مختلف را دور هم جمع نکرده و هیچ کدام از این کارها را انجام نداده چون اصلا حضور فیزیکی در ایران ندارد. اگر مربی قبلی را «مربی پروازی» نامیده بودند، کی روش دیگر «مربی فضایی» است. کجای دنیای دیده اید که یک مزد بگیر که اتفاقا مبلغ هنگفتی هم از بیت المال می گیرد اینقدر به خودش اجازه دهد که راجع به وزیر و معاون وزیر و ... صحبت کند؟! کی روش تا امروز علیه خیلی ها موضع گرفته و بیانیه صادر کرده، با خیلی ها درگیر شده مثل دکتر اسدی دبیرکل فدراسیون، تاج که پیش از این رئیس سازمان لیگ بود، حتی خود ترابیان، رسانه های گروهی و در رأس آنها والی زاده، مجید صالح، امیر قلعه نویی، محمد مایلی کهن، فتح الله زاده، عزیز محمدی، برانکو، علی کریمی و... او مدتی بود که مرتب علیه کریمی مصاحبه می کرد، او را به تیم ملی آورد و از کریمی استفاده ابزاری شد و بعد هم کنارش گذاشت. نفر بعدی هم جواد نکونام هست. جدا از اینهایی که گفتم، زمانی که تاج رئیس سازمان لیگ بود و بعد از جلسه ای که با هم داشتند و به اختلاف نظر خوردند کی روش گفت که این برنامه را یک راننده تاکسی نوشته، حالا این راننده تاکسی به قول سرمربی تیم ملی، شده رئیس فدراسیون فوتبال! کی روش علیه کفاشیان هم مصاحبه کرد. ما حتی ابراهیمی نامی داریم که سال هاست در کمپ تیم های ملی به عنوان مدیر پشتیبانی و خدمات زحمت همه را می کشد که سرمربی تیم ملی با او هم برخورد داشت.

** چرا کار فوتبال ما با کی روش به اینجا کشید؟
او آدم پول پرستی است، آمارش را دربیاورید که در این چند سالی که با ما قرارداد داشته چند روز در ایران بوده. در کنار آن هم درگیری های بی شمارش هست، جدا از آدم هایی که قبلا گفتم، با ایفمارک، رحمتی، عقیلی، مظلومی و... هم وارد موضع شد. بحث آلشپورت و اینکه کی روش حاضر نمی شد لباس اسپانسر تیم ملی را بپوشد درحالیکه با فدراسیون قرارداد داشت. البته با توجه به حواشی اخیر که البته از گذشته هم وجود داشته، من احساس می کنم که او دوست دارد برود یا اینکه پیشنهاد خوبی دارد، وگرنه چه حکایتی است که اینقدر مصاحبه می کند. البته در ایران هم گروهی هستند که مثل شبکه ای مافیایی او را حمایت می کنند، قبلا مردم هم خیلی دوستش داشتند اما حالا محبوبیت کی روش بین مردم هم خیلی کم شده و حتی رسانه هایی که قصدشان حمایت از او بود، از حمایت شان پشیمان هستند و نظرشان برگشته است. شما کدام فرد مزدبگیری را سراغ دارید که علیه همه ارکان فوتبال یک کشور مصاحبه کند؟ او در خود ساختمان فدراسیون فوتبال دبیر کل را مسخره می کرد؟ البته کسانی که این چیزها را برای او ترجمه می کنند، ظاهرشان را هم شبیه کی روش کرده اند، مثل او کت و شلوار می پوشند و تیپ می زنند. آخر کجای دنیا سرمربی ای که روزی 17 میلیون می گیرد، در ساختمان فدراسیون با کسی همکاری می کند که قبلا به او لقب راننده تاکسی را داده است؟

** البته نمی توان یک نفر را کاملا سیاه یا کاملا سفید دید. به هر حال کی روش هم حُسن هایی دارد.
به او یاد داده اند و عده ای دیکته کرده اند که مچ بند ایران را در حین مسابقات ببند. یا به او گفته اند که به یزد، اصفهان و تخت جمشید برو، کی روش می داند که کشور ما چقدر در دنیا قدمت دارد، او از تاریخ 2500 ساله ما باخبر است. البته که ما هم خوب پرتغالی ها را می شناسیم و یادمان نرفته که در جنوب کشور ما چه کرده اند، گرچه کی روش موزامبیکی است. از نظر فنی، خود من به عنوان یک مربی چند بازی از تیم او دیدم که از آنها رضایت نسبی داشتم اما ما کی روش را آوردیم که کل سیستم فوتبال ما را تغییر دهد خصوصا در بخش تیم های ملی؛ اما آیا این اتفاق افتاد؟

** یعنی هیچ تغییری نبود؟
من می گویم تغییری که ما دنبالش بودیم نه، چنین اتفاقی نیفتاده است. او یک روز درگیر زمین بود، یک روز مربیان، یک روز مدیران فوتبال، او بیشتر از وقتی که بخواهد برای فوتبال ما بگذارد، برای درگیری هایش گذاشته، من به تاج و دکتر اسدی پیشنهاد می کنم که او را به یک روانپزشک معرفی کنند چراکه دائما ترس دارد که یکی بخواهد جایش را بگیرد. ما که در این سال ها بیشتر از او بداخلاقی دیده ایم، از نظر فنی هم فقط سیستم دفاعی ما را قوی کرد و تغییری در سیستم هجومی ما ایجاد نشد، درحالیکه وقتی با این رقم سنگین کی روش را به ایران آوردیم می خواستیم که در سیستم حمله، دفاعی و میانی ما تغییرات چشمگیر ایجاد شود. دوره ای که تیم ملی دست برانکو بود تیم ملی ما خیلی قوی تر از این بود اما حمایتی که اکنون از کی روش می شود از این مربی و مربیان قبلی نشد. مثلا دوره مایلی کهن، 17-18 بازیکن ما لژیونر شدند و به فوتبال اروپا رفتند، نه مثل دژاگه که آلمان و انگلیس بازی می کرد و بعد رسید به فوتبال امارات. جوانگرایی ای هم که شد به اصرار مردم و رسانه ها بود وگرنه او با همان بازیکنان سن بالا کار را ادامه می داد. او هیچ ارتباطی با مربیان لیگ برتری ندارد، خارج از کشور نشسته و با کنترل از راه دور کار را هدایت می کند و این کمک هایش هستند که سر بازی ها حاضر می شوند. زمان مایلی کهن بیشترین تعداد تماشاگر به ورزشگاه می آمد. مهدوی کیا پدیده تیم ملی می شد. خداداد عزیزی تکنیکی ترین بازیکن بود، کریم باقری بهترین هافبک آسیا بود و علی دایی بهترین گلزن. آنوقت قرارداد مایلی کهن چقدر بود، 200 هزار تومان. نه حتی 200 میلیون. نه روزی 17 میلیون. جدا از قرارداد، امکانات آن زمان را مقایسه کنید با امکانات حالا، نه استخری به این شکل بود، نه ماساژوری، نه راننده با ماشینی که مدل و برندش را هم سرمربی تیم ملی انتخاب می کند. بعد با پولی که از ایران می گیرند جزیره شان در دریای کارائیب را مجهز کرده و عده ای از ایرانی ها که از او حمایت می کنند را هم با خود به آنجا می برد.

** به نظر شما کی روش بازی های لیگ برتر را به خوبی دنبال می کند؟
خیر، او چرا همین بازی پرسپولیس و تراکتورسازی که مهم ترین بازی بود را ندید؟ پرسپولیس و استقلال این همه بازی حساس داشته اند اما در هیچ کدامشان حضور نداشته، قراردادی که با او بسته اند واقعا قرارداد ترکمنچای هست. هرکسی این قرارداد را بسته به فوتبال مان خیانت کرده است. به نظر من باید این دندان پوسیده را دور انداخت. چرا باید تحمل کنیم؟ تا دیروز فتح الله زاده و قلعه نویی بودند حالا کی روش به پرسپولیس و برانکو حمله کرده، بازیکنانی را می گوید چاق که زیر نظر یک مربی بین المللی کار می کنند، برانکو که هر جا بعد از تیم ملی ایران کار کرده، سرمربی بوده نه کمک هفتم و هشتم منچستر، مقام قهرمانی هم داشته؛ کی روش حتی با رئیس فدراسیون کشور خودش هم به مشکل خورده و کارشان به شکایت کردن به فیفا انجامید. او در بازی های ملی با کادر فنی حریف هم درگیر شده، برخی این را غیرت تعبیر کرده اند، آخر این چه غیرتی است که به هوادار و مربی حریف مشت نشان می دهد؟ این بی اخلاقی است.

** البته در بحث پرسپولیس که بازی اخیر سرخپوشان با تراکتورسازی نشان داد تیم برانکو خیلی آماده و سرحال است.
برانکو گفت بازیکنانش زمانی که از تیم ملی برمی گردند دو سه کیلو اضافه می کنند، او نگفت بازیکنانش چاق هستند. این هم ترفند کی روش بود که بازیکن را رودرروی برانکو قرار دهد که اتفاقا دیدید که در این راه هم شکست خورد. او برنامه ریخته بود که پرسپولیس و برانکو را شکست دهد که این اتفاق نیفتاد. گفت که 9 بازیکن پرسپولیس را انتخاب نمی کند چون سه کیلو اضافه وزن دارند، این ترفندش بود که تیم برانکو را به هم بریزد. برانکو بهترین جواب را با شکست تراکتورسازی در زمین به کی روش داد. بهترین جواب او، بازی باکیفیت تیمش بود که بعد از این مسابقه، کسی که حتی بیشتر از قلعه نویی و بازیکنان تراکتورسازی عصبانی بود، کی روش و حامیانش بودند.

** بسیاری از کارشناسان دیدار با آرژانتین را یکی از معدود کارهای موفقیت آمیز کی روش در مدت حضورش در ایران عنوان می کنند.
بیانیه جامعه مربیان بعد از جام جهانی را که دیدید. شاید به جرات بشود گفت که 90 درصد جامعه مربیان ایران کی روش را نمی خواهند. آمار و ارقامی که از جام جهانی منتشر شد نشان داد که ما در این مسابقات ضعیف کار کرده ایم و از آخر، جزو اولین ها بودیم. درواقع در بین بهترین تیم ها در رده های آخر قرار گرفتیم. ما فقط 20 دقیقهِ خوب را جلوی آرژانتین به نمایش گذاشتیم. در عراق که به تیم عراقِ جنگ زده باختیم، فوتبال ما از نظر فنی در سیستم دفاعی ارتقا پیدا کرد، ما می خواستیم بالاتر از فوتبال آسیا بشویم. کی روش می گوید دیگر به کره جنوبی نمی بازیم، درحالیکه قبلا هم 6 گل به این تیم زده بودیم. ما عربستان را هم زدیم و مایلی کهن مربی ماه آسیا شد. این همه مربی خارجی در رشته های مختلف ورزشی به ایران آمده و رفته اند، کدامیک بیانیه صادر کرده اند؟ تاج گفت هر کسی که در مورد تیم ملی صحبت کند باید در کمیته اخلاق پاسخگو باشد، اما کی روش را باید به قوه قضاییه معرفی کرد چون علیه وزیر ورزش هم مصاحبه کرده است. کی روش اصلا نباید بدون هماهنگی با فدراسیون و هیات رئیسه مصاحبه کند، او چه حقی دارد که بیانیه علیه همه صادر کند؟ مگر ولاسکو در والیبال که به این بزرگی بود، یک بار علیه کسی بیانیه داد؟ اصلا کدام مدیربرنامه ای اجازه دارد که روی نیمکت تیم ملی بنشیند؟ فوتبال ما در این مدت ضعیف تر شده که پیشرفتی نداشته.

** گفتید این دندان پوسیده را باید انداخت دور، یعنی اکنون باید او را کنار گذاشت؟
برکناری کی روش باید بعد از جام جهانی یا بعد از جام ملت ها اتفاق می افتاد. چرا قرارداد ترکمنچای او را رسانه ای نمی کنند؟ اصلا مگر این همه سال به جام جهانی نرفتیم چه اتفاقی افتاد؟ یا چند سالی که در جام جهانی حضور داشتیم چه شد؟ فوتبال مان با رفتن به جام جهانی پیشرفت کرد؟ من می گویم نکرد، تنها از نظر مبلغ قراردادها بود که پیشرفت داشتیم ولی از نظر فنی نه. آیا فوتبال ما مثل کره و ژاپن شده؟ به خدا نشده، پیشرفت ما بیشتر در بخش دلال ها و واسطه ها و البته در بحث بدنسازی... بوده، اینکه میزان دوندگی بازیکنان ما از 5-6 کیلومتر در هر بازی به 8 تا 10 کیلومتر هم رسیده است اما در کیفیت فوتبال مان تغییری ایجاد نشده است. این مشکل و تمام این نابسامانی ها به کفاشیان برمی گردد. زمانی که با کی روش قرارداد بسته شده هم ما همین زمین را داشتیم که بعدا مورد انتقاد او قرار گرفت. به هرحال حالا هم باید برای کی روش چارچوب تعیین شود، اینکه شما می توانی در چارچوب مستطیل سبز صحبت کنی، آنهم قبل و بعد از بازی با رسانه ها و سایت فدراسیون فوتبال، نه اینکه بیانیه صادر کنی.

وضعیت این روزهای باشگاه نفت تهران از زبان ناصر فریادشیران

ناصر فریادشیران، از مربیانی است که سالها در کنار نفت تهران بود و نقش مهمی در صعود این تیم به سطح اول فوتبال ایران داشت. او درباره وضعیت باشگاه نفت تهران می گوید : بعد از آن جاروجنجالی که بر سر واگذاری باشگاه راه افتاد، که البته رسانه ها هم کمک کردند و اجازه ندادیم که تیم به اراک هبه شود، بعد هم می خواستند تیم را به انزلی هبه کنند، درحالیکه ملوان صدرنشین جدول لیگ یک هست و این جای خوشحالی دارد، ضمنا انزلی 22 میلیارد نداشت که تیم نفت را بخرد. بعد از این اتفاقات نفت به کل از سیستم دولتی بیرون آمد و مالکان بهنام پیشروی کیش با 17 میلیارد تومان تیم را خریدند و نزدیک به 10 میلیارد تومان هم خرج کردند و تیم را راه انداختند. اگر نفت در میانه جدول هست، به این دلیل است که بدنسازی نکرده، اردوی خارجی نداشته و بازی تدارکاتی هم نداشته و با محدودیت هایی که داشت وارد مسابقات شد و درواقع در حین مسابقات خودش را آماده کرد و حتی تا رده سوم جدول هم بالا رفت.
مدیر آکادمی فوتبال باشگاه نفت تهران ادامه داد : اکنون عده ای متاسفانه در سیستم شرکت ملی نفت، حرف وزیر را نمی خوانند تا کارهای مربوط به انتقال باشگاه انجام نشود. کسانی که مسئول واگذاری باشگاه هستند باید با توجه به دستور وزیر، کارهای مربوط به انتقال قطعی نفت تهران به شرکت بهنام پیشروی کیش را انجام دهند که ما بتوانیم پول کسانی مثل بیرانوند، امیری و ... که از باشگاه طلب دارند و حق شان هم هست بپردازیم. نفت درواقع مشکل پولی ندارد اما تا این انتقال قطعی صورت نگیرد نمی تواند این طلب ها را بپردازد که امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.
فریادشیران درباره آکادمی باشگاه نفت هم می گوید : هم شنیده ام آقایانی که تا قبل از این باعث نابودی کامل تیم نفت شده بودند و هزینه های باشگاه را نزدیک به 20 میلیارد بالا برده بودند علی الخصوص آقایان تاجیک، اشرفی و ورزش شرکت ملی نفت، حالا می خواهند 3 میلیارد بیشتر از شرکت بهنام پیشرو بگیرند که بگویند این رقم را برای تیم های پایه هزینه کرده ایم، اینها حتی حرف وزیر نفت و خصوصا مهندس خلیلی که کل ورزش نفت دست اوست را نمی خوانند و دست هایی در کار است که نمی خواهند باشگاه به بخش خصوصی واگذار شود چون منافع شان قطع می شود و با هر ترفندی می خواهند تیم را به شرکت نفت برگردانند تا مثل سال های گذشته از صندوق بازنشستگی وزارت نفت ارتزاق کنند.
کد مطلب: 66598
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *