کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفت و گو با داریوش قنبری:

قالیباف چون آرای خود را از دست داده بود انصراف داد

25 ارديبهشت 1396 ساعت 19:38

در فاصله سه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری محمد باقر قالیباف از ادامه رقابت های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد تا فضای انتخاباتی کشور در روزهای پایانی شکل تازه ای به خود بگیرد. نظر سنجی ها می گویند رقابت اصلی میان سید ابراهیم رئیسی و حسن روحانی است، اما سوال اصلی اینجاست که با انصراف محد باقر قالیباف آرای او به سمت کدام یک از دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری می رود؟


در فاصله سه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری محمد باقر قالیباف از ادامه رقابت های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد تا فضای انتخاباتی کشور در روزهای پایانی شکل تازه ای به خود بگیرد. نظر سنجی ها می گویند رقابت اصلی میان سید ابراهیم رئیسی و حسن روحانی است، اما سوال اصلی اینجاست که با انصراف محد باقر قالیباف آرای او به سمت کدام یک از دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری می رود؟ در همین زمینه گفت و گوی پایگاه خبری فریادگر با داریوش قنبری را می خوانید: 

چرا محمد باقر قالیباف از ادامه راه منصرف شد؟
در رابطه با کنار کشیدن قالیباف دو تحلیل وجود دارد. عده ای تصور می کنند قالیباف آمده بود که کنار برود چون شعارهایی که مطرح کرده شعارهایی کارشناسی شده نبود وصرفا قصد تخریب دولت روحانی را داشت اما من معتقدم قالیباف آمده بود که بماند. او آمده بود با این شعار ها یک انتحار سیاسی بکند. یا نهایتا با همین شعارهایی که تحقق پیدا نمی کرد می ماند و اعتبارش را از دست می داد اما حداقل یک دوره رئیس جمهوری را تجربه می کرد. اما قالیباف شعارهایش نگرفت. آقای قالیباف زمانی که آن محاسبه ای که در زمینه ایجاد شغل از پتروشیمی کرد اشتباه از آب در آمد شعارهایش به هم ریخت. قالیباف با این شعار سعی کرده بود خود را آدم محاسبه گری نشان دهد اما وقتی اشتباهش مشخص شد هر آنچه رشته کرده بود پنبه شد و اساس سیاست اقتصادیش به هم ریخت.
در عرصه سیاست خارجی هم با آن بحث سفارت عربستان که در مناظره پیش آمد قالیباف حرفی برای گفتن نداشت. در بحث آزادی های سیاسی و سیاست داخلی آن بحث لوله شدن در مناظره آخر عملا حرفی برای قالیباف نماند. در حقیقت قالیباف آرای خود را از دست داد که کنار رفت. او تا حالا شگردهای مختلفی را برای رای آوردن امتحان کرده بود. او در این دوره با شعار های جدید به میدان آمد زمانی هم که متوجه شد با این شعارها هم راه به جایی نمی برد و دوباره تجربه شکست های تلخ گذشته اش تکرار می شود، از رقابت های ریاست جمهوری کنار رفت.

با کنار کشیدن قالیباف آرای او به سمت کدام نامزد سرازیر می شود؟

به نظرم او رای آنچنانی نداشت که به سمت فرد خاصی ریخته شود اما آن مقدار اندک هم قطعا و یقینا آرای قالیباف به سمت رئیسی نمی رود. آرای آقای قالیباف نسبت گذشته = افت داشت و رای گذشته اش را هم جمع نمی کرد. آن رای که در سبد قالیباف بود در مناظره آخر به سبد روحانی ریخته شد. چرا که پایگاه رای قالیباف اصولگرایان نبودند. او افرادی را دور خود جمع کرده بود که میانه چندانی با اصولگرایان نداشتند.

بر چه اساس می گویید آرای قالیباف به سبد روحانی می رود؟

قالیباف سعی کرده بود خود را یک فرد تکنوکرات و توانمند جلوه دهد. با این که در این امر موفق نبود اما تا حدودی توانست در این زمینه رای یک عده را به سمت خودش جذب کند. این افرادی که می خواستند به این خاطر به قالیباف رای دهند قطعا رای شان به سمت آقای رئیسی که چهره مدیریتی نیست و میانه چندانی با تکنوکراتی ندارد نمی رود و چون روحانی تا رئیسی تکنوکرات تر است رای قالیباف به سمت روحانی سرازیر می شود.

با این حساب شما فکر می کنید چرا اصولگرایان از این اتفاق خوشحال هستند؟
اصولگرایان چون گزینه دیگری جز آقای رئیسی ندارند مجبور هستند از این اتفاق استفاده تبلیغاتی کنند. 

آیا میرسلیم هم انصراف می دهد؟
میرسلیم و هاشمی طبا باقی خواهند ماند. بود و نبود آقای میرسلیم تفاوت چندانی برای آقای رئیسی ندارد. موجی که از روز جمعه راه افتاده نتیجه انتخابات را از حالا مشخص کرده و انتخاب مردم آقای روحانی خواهد بود. انصراف آقای قالیباف به همین خاطر بود. به نظرم اگر این موج ادامه پیدا کند امکان دارد حتی آقای رئیسی هم برای جلوگیری از شکست انصراف دهد.


کد مطلب: 70003

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/interview/70003/قالیباف-چون-آرای-خود-دست-داده-انصراف

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir