۰
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۵
در گفت و گوی "مردم سالاری آنلاین" با رییس اتحادیه دارندگان کامیون شهرری مطرح شد:

نقش وزارت کشور و شهرداری در اعتصاب کامیون‌داران

اوائل خرداد ماه امسال کامیون‌دارنِ بسیاری از شهرهای کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات خود دست به اعتصاب زدند. با اوج گیری این اعتصابات، وزارت کشور مجبور به گفتگو با نمایندگان این صنف شد. هر چند که دولت به صورت رسمی حجم اعتراضات را کم و ناچیز اعلام کرد؛ اما ورود وزارت کشور جهت گفتگو و حل و فصل این معضل، واقعیات دیگری را بیان می‌کرد.
اعتصاب کامیون داران از اوایل خرداد آغاز شده است.آیا مطالبات آنها پاسخ می گیرد؟
اعتصاب کامیون داران از اوایل خرداد آغاز شده است.آیا مطالبات آنها پاسخ می گیرد؟
اوائل خرداد ماه امسال کامیون‌دارنِ بسیاری از شهرهای کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات خود دست به اعتصاب زدند. با اوج گیری این اعتصابات، وزارت کشور مجبور به گفتگو با نمایندگان این صنف شد. هر چند که دولت به صورت رسمی حجم اعتراضات را کم و ناچیز اعلام کرد؛ اما ورود وزارت کشور جهت گفتگو و حل و فصل این معضل، واقعیات دیگری را بیان می‌کرد.
از سویی یک منبع آگاه در گفتگو با مردم‌سالاری آنلاین از ممنوع المصاحبه شدن رییس اتحادیه دارندگان کامیون تهران پرده برداشت تا شکی در مورد "اضطراری تلقی شدن اعتراضات" باقی نماند. به گفته این منبع آگاه طبق دستور پلیس امنیت، آقای سید حسن هاشمی رییس اتحادیه دارندگان کامیون، کمپرسی و ماشین سازی تهران، در تاریخ 5 خرداد یعنی حدودا 5 روز پس از اعتراضات عمومی کامیون‌داران ممنوع المصاحبه شده است. این منبع آگاه در ادامه سخنان خود گفته بود آقای حسینی روز شنبه مورخ 5 خرداد 97، از ساعت 8 صبح تا بعد از ظهر همان روز در دادسرای اوین حضور داشته‌است.
با این اوصاف امانی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری در گفتگویی مدعی شده بود که بخشی از این اعتراضات و ناآرامی‌ها مربوط به "راننده‌نماها" بوده است. وی مشخص نکرد که منظور از "راننده‌نماها" چه کسانی هستند.
یادآور می‌شود که مسئولان کشور پیشتر از تماشاگرنما، مردم‌نما، دانشجونما و نماهای دیگر سخن به میان آورده‌اند.
با این حال سوال اینجاست که ریشه مشکلات کامیون‌داران به کجا باز می‌گردد؟ وزارت کشور که در نهایت تسلیم خواسته راننده‌ها شد، چه نقشی در برافروخته شدن این اعتراضات داشت؟ آیا قبل از آغاز اعتراضات و اعتصاب، این احتمال وجود داشت که مشکلات این صنف حل و فصل شود؟ شهرداری چگونه به این معضل دامن زد؟ با پاسخ به مجموعه این سوالات، واژه "راننده‌نما" حذف و واژه "مسئول‌نما" خودنمایی می‌کند؛ چراکه به گفته مهدی کریمیان رییس اتحادیه دارندگان کامیون شهر ری، عموم مشکلات کامیون‌دارن قبل از آغاز اعتراضات به وزارت کشور منعکس شده بود اما وزارت کشور در این مورد بی‌اعتنایی کرد. مشکلاتی که کریمیان، آغاز آنرا به شهرداری و حتی دولت ربط داد.
مهدی کریمیان در گفتگو با "مردم‌سالاری آنلاین" در رابطه با آغاز اعتصاب کامیون‌داران ابراز داشت: حدودا 5 ماه قبل از آغاز این اعتراض‌ها، ما مشکلاتمان را به نهادهای محتلف از جمله اتاق اصناف شهرری ابلاغ کردیم.
وی ادامه داد: متاسفانه به بهانه شناسایی ماشین‌های از رده خارج شده که سوخت مصرف نمی‌کنند و جلوگیری از ارائه سوخت به آنها، شهرداری دست به اقداماتی زد که طی آن مشکلاتی برای کامیون‌داران به وجود آمد. در این راستا شهرداری اقدام به ثبت نام مجدد و صادر نمودن پروانه کارت برای ثبت نام‌کنندگان کرد. با این اقدام شهرداری، روال کار اتحادیه که دارای نظم مشخصی بود، از هم پاشیده شد.
او گفت: عمده مشکلات به قضیه ارائه سوخت به ماشین‌ها آغاز شد. طی تصمیمی، شهرداری سوخت رسانی به کامیون‌داران را قطع کرد. بدین ترتیب کامیون‌داران با مشکلات جدی مواجه شدند. این موضوع را هر چند که با مسئولان شهرداری شهر ری در میان گذاشتیم، اما در پاسخ به ما گفتند که "از وزارت کشور نامه داریم." این در حالی است که کامیون‌داران پیشتر جهت دریافت سوخت در سایت شرکت نفت ثبت نام کرده بودند و کارت سوخت هم برای آنها صادر شده بود. ثبت نام مجدد آنها در شهرداری معنایی نداشت.
وی تصریح کرد: بحث ساماندهی سوخت توسط شهرداری کار را خراب کرد. اصل ماجرا از اینجا آغاز شد. در ادامه‌ی این معضل که کامیون‌داران را ناراضی کرده بود، نرخ کرایه و سایر موارد دیگر نیز به مشکلات افزوده شد. با این اوصاف شهرداری دست بردار نبود و سوخت کامیون‌داران را قطع می‌کرد. چه معنایی دارد راننده‌ای که کارت سوخت دارد و با ماشین خود در حال فعالیت است، مجددا و به بهانه طرح ساماندهی سوخت، حدودا 200 هزار تومان به شهرداری پول پرداخت کند تا پروانه کار دریافت نماید؟ پروانه کار چه فایده‌ای برای من دارد؟ شهرداری با این عمل خود در کار اتحادیه دخالت کرد.
کریمیان رییس اتحادیه دارندگان کامیون شهرری در رابطه با قطع بیمه رانندگان گفت: در شهریور سال 93، دولت باعث شد که بیمه رانندگان درون شهری قطع شود. در آن سال صدور "پروانه کسب سیار" از سوی دولت قطع شد. وقتی دلیل این موضوع را پیگیری کردیم، در لفافه به ما گفتند که این موضوع برای دولت بار مالی داشته است و به همین خاطر صدور این پروانه متوقف شده است. از سوی دیگر تا زمانیکه این پروانه صادر نشود، بیمه رانندگان هم منتفی می‌شود. دولت به این طریق باعث قطع بیمه رانندگان شد.
وی افزود: همه مردم از بیمه و مزایای آن استفاده می‌کنند. چرا یک راننده نباید از این حق بدیهی استفاده کند؟ در این شرایط فقط شاهد حضور ابزارهای فشار بر سر راننده هستیم؛ از بستن کمربند ایمنی تا قطع بیمه؛ همگی از همین ابزارهای فشار هستند. اگر 10 جا به زندگی راننده فشار وارد می‌کنید، در 2 جا هم به این صنف حال بدهید!
او در واکنش به این سخن معاون حمل و نقل سازمان راهداری که معترضان را تنها 2 الی 3 درصد رانندگان دانسته بود، ابراز داشت: رقم بیشتر از اینها بوده است. اگر صرفا تهران و شهرستان‌های اطراف تهران را در نظر بگیریم، درصد معترضان از 3 درصد بالاتر خواهد رفت. البته ما از قشر خبرنگاران هم کمال تشکر را داریم که صدای ما را به گوش مردم و مسئولان می‌رسانند.
کریمیان در پاسخ به این سوال که اگر راننده‌ها اعتصاب خود را ادامه دهند، آیا اتحادیه از آنها حمایت خواهد کرد یا خیر، گفت: راننده‌های شهرری اتحادیه را به اعتصاب تهدید کرده بودند که با گفتگوهای صورت گرفته مانع از آن شدیم. به جهت فعالیت هیات مدیره اعتصاب سراسری کامیون‌داران شهرری به تعویق افتاد. اعضا از هیات مدیره حرف شنوی دارند که این جای خرسندی است. اما مشخصا این حرف شنوی تا ابد نیست.
وی تصریح کرد: درد رانندگان سیاسی نیست. اما اگر مشکلات ادامه‌دار شود و راننده‌ها اعتصاب کنند، مشخصا اتحادیه از آنها حمایت خواهد کرد. 
    سید مسعود آریادوست 
 
کد مطلب: 88621
برچسب ها: کامیون داران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *