کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسافرت خارجی از مرزهای زمینی‌۸۰ درصد کاهش‌ یافته است

بحران در اقتصاد گردشگری شهرهای مرزی

27 خرداد 1397 ساعت 15:17

مسافرت از مرزهای زمینی به خارج از کشور تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. این مسئله باعث‌بروز مشکلات شدید در اقتصاد مناطق مرزنشین کشور و از بین رفتن فرصت های شغلی مرتبط با‌ این حوزه شده است.


مسافرت از مرزهای زمینی به خارج از کشور تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. این مسئله باعث‌بروز مشکلات شدید در اقتصاد مناطق مرزنشین کشور و از بین رفتن فرصت های شغلی مرتبط با‌ این حوزه شده است.
امیرپویان رفیعی شاد مدرس گردشگری، دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران در گفت و گو با "مردم سالاری آنلاین" یکی از دلایل بروز این مشکل را افزایش عوارض خروج از مرزهای زمینی ارزیابی کرد. او در این مورد گفت: عوارض خروج در شهرهای مرزی قبلا بیست و پنج هزار تومان بود حال آن که امروز اولاً این مبلغ برای سفرهای اول به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و ثانیا برابر با مسافرت های فرودگاهی در نظر گرفته شده است. وی در ادامه گفت: در این بین مسئله اصلی وضعیت معیشتی در شهرهای مرزی است. در نظر بگیریم که در شهرهای مرزی وضعیت اقتصادی  و سطح اشتغال در نتیجه تردد گردشگران بهتر از قبل شده بود. به طور مثال در مرز رازی در خوی به دنبال افزایش عوارض خروج، تردد گردشگران متقاضی سفر به ترکیه به شدت کاهش یافته است. این امر باعث شده که وضعیت اقتصادی در مناطق مرزی دچار چالش های جدی شود. این وضعیت در سایر مرزهای زمینی نظیر هادی شهر، آستارا، جلفا و بازرگان هم قابل مشاهده است.
رفیعی شاد در ادامه با اشاره به کاهش هشتاددرصدی مسافرت های زمینی به خارج از کشور گفت: متاسفانه ارز دولتی از مرزهای زمینی هم متوقف شده است. یعنی مسافران برای خروج از مرزهای زمینی هم باید عوارض بالا پرداخت کنند و هم ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد دریافت کنند.
وی در ادامه با اشاره به آمارهای مربوط به ایجاد اشتغال از مسیر گردشگری گفت: تردد گردشگران در اقتصاد مناطق مرزی از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم توجه به این موضوع در آتی چالش های بیشتری را به این مناطق تحمیل می کند. در خیلی از این مناطق بسیاری از مشاغل وابسته به تردد گردشگران است. بر مبنای تردد های گردشگران در مناطق مرزی، اقامتگاه ها و خدمات مسافرتی برای آنها در نظر گرفته شده بود و سرمایه گذاران در این حوزه را دچار ضررهای اقتصادی خواهد کرد. در این شرایط حتی استان ها و شهرهای مجاور مناطق ارزی هم با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه می شوند.
رفیعی شاد در ادامه گفت: مسئولین در ارزیابی ها در این خصوص نباید صرفا به خروج ارز از کشور توجه کنند. در شرایط مشکلات حاد اقتصادی باید به ابعاد دیگری همچون حفظ سطح اشتغال و سودهی سرمایه گذاری ها در این حوزه نیز بیاندیشند.
 


کد مطلب: 88779

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/interview/88779/بحران-اقتصاد-گردشگری-شهرهای-مرزی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir