۰
دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۴
حیدری نماینده مردم تهران در مجلس در گفت و گو با "مردم سالاری آنلاین":

تغییر تیم اقتصادی دولت به تنهایی کافی نیست

این روزها موضوع تغییرات در تیم اقتصادی دولت از اهمیتی بالا برخودار شده است. پس از تغییر رئیس کل بانک مرکزی حالا لزوم تغییرات گسترده تر در تیم اقتصادی دولت در محافل کارشناسی مطرح می شود. در این میان غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی معتقد است که تغییر تیم اقتصادی دولت، به تنهایی به اصلاح شرایط کمک نخواهد کرد.
تغییر تیم اقتصادی دولت به تنهایی کافی نیست
این روزها  موضوع  تغییرات  در تیم اقتصادی دولت از اهمیتی بالا برخودار شده است. پس از تغییر رئیس کل بانک مرکزی حالا لزوم  تغییرات گسترده تر در تیم اقتصادی دولت  در محافل کارشناسی مطرح می شود. در این میان غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی معتقد است که تغییر تیم اقتصادی دولت، به تنهایی  به اصلاح شرایط  کمک نخواهد کرد.
عضو فراکسیون امید مجلس در گفت و گو با "مردم سالاری آنلاین" گفت: معلوم نیست که با جابجایی افراد در تیم اقتصادی دولت، مشکلات  اقتصادی کشور حل بشود. البته نقش افراد در بوجود آمدن شرایط موجود یا اصلاح آن مهم است اما باید پذیرفت که مشکلات اقتصادی ما معلول مشکلات  سیاسی است. نوع نگاهی که ما به دنیا داریم و رویکردی که از ابتدای انقلاب در سیاست خارجی اتخاذ کرده ایم، متاسفانه تنش آفرین بوده است. یکی از نقاط اوج این رویکرد تسخیر سفارت آمریکا بود که منجر به تحریم شد. در مقاطع دیگر نیز ما هزینه های زیادی را به خود تحمیل کردیم. در موضوع هسته ای ما به کشور هزینه تحمیل کردیم. در پرونده هسته ای آنقدر هزینه ها زیاد شد که به نرمش قهرمانانه و امضای برجام رسیدیم. هنوز جوهر برجام خشک نشده بود که مسئله موشکی را از طریق نمایش تونل های زیر زمینی  به موضوع اصلی تبدیل کردیم. همه این موارد ناشی از رویکرد تنش آفرین در سیاست خارجی است.
وی ادامه داد :  در دورانی تحت عنوان دستیابی به روشهای دور زدن تحریم، شاهد غارت اموال عمومی و کلاهبرداری بودیم. مثل بابک زنجانی. این مسائل معلول رویکرد های تنش زا بود. در مقاطعی نظام اقتصادی و اعتماد عمومی کشش همراهی با این سیاست ها را داشت. ولی امروز چنین چیزی وجود ندارد. امروز با کاهش شدید درآمد های نفتی دولت مواجه هستیم. درآمدهای نفتی بر اقتصاد و چرخه کسب و کار در کشور ما تاثیر گذار است. چراکه خیلی از درآمدها در اقتصاد به درآمدهای نفتی ما متصل است. وقتی فروش  نفت ما کاهش می یابد، درآمدهای مالیاتی ما هم کاهش می یابد. این مشکلات تا زمانی که  نحوه تعامل ما با دنیا تغییر نکند، پابرجا خواهد ماند.
نماینده مردم  تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد ضرورت تعادل در حفظ ارتباط با نقاط مختلف جهان گفت: شعار نه شرقی، نه غربی هم در قانون اساسی آمده و هم  بر سردر وزارت امور خارجه ما هک شده است. ما در مقطعی از این شعار به درستی عبور کردیم. اما متاسفانه  بیشتر به سمت شرق و خصوصاً روسیه حرکت کردیم. در حالی که باید به همان نسبت به سمت غرب  و آمریکا هم تعامل برقرار می کردیم. امروز دیر شده اما نباید بگذاریم بیش از این دیر شود. در زمان اوباما فرصت های خوبی برای ما ایجاد شده بود اما متاسفانه ما از این فرصت ها استفاده نکردیم. البته معلوم
نقش افراد در بوجود آمدن شرایط موجود یا اصلاح آن مهم است اما باید پذیرفت که مشکلات اقتصادی ما معلول مشکلات سیاسی است. نوع نگاهی که ما به دنیا داریم و رویکردی که از ابتدای انقلاب در سیاست خارجی اتخاذ کرده ایم، متاسفانه تنش آفرین بوده است. یکی از نقاط اوج این رویکرد تسخیر سفارت آمریکا بود که منجر به تحریم شد. در مقاطع دیگر نیز ما هزینه های زیادی را به خود تحمیل کردیم. در موضوع هسته ای ما به کشور هزینه تحمیل کردیم. در پرونده هسته ای آنقدر هزینه ها زیاد شد که به نرمش قهرمانانه و امضای برجام رسیدیم. هنوز جوهر برجام خشک نشده بود که مسئله موشکی را از طریق نمایش تونل های زیر زمینی به موضوع اصلی تبدیل کردیم. همه این موارد ناشی از رویکرد تنش آفرین در سیاست خارجی است
است که کشورها به دنبال منافع خود هستند. مگر روسیه دلش برای منافع ایران می سوزد؟
حیدری در ادامه درباره  مواضع اخیر رئیس جمهور در سیاست خارجی  هم گفت : ترامپ یک فرد تاجر مسلک است که البته حالا سروصداهایی هم کرده. در برابر هم رئیس جمهور ما هم سرو صداهایی کرده است. اما انتظار از رئیس جمهور ما این بود که در جایگاه حقوقدان باقی بمانند. ایشان با همین رویکرد توانست رای و اعتماد عمومی را به خود جلب کند. اگر قرار بود که رئیس جمهور در قامت سرهنگ ظاهر شود، مردم به فرد دیگری رای می دادند. به نظر من مقامات عالیه کشور در رده های مختلف باید در این برهه با تصمیم گیری درست مانع از غلتیدن کشور در دام تحریم های شدید بشوند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد عملکرد تیم اقتصادی دولت گفت: من عملکرد تیم اقتصادی دولت را مثبت ارزیابی نمی کنم. اعلام دلار 4200 تومانی از سوی دولت یک سیاست غلط بود. چون زمینه های تحقق آن وجود نداشت. جالب است یک تصمیم نادرستی گرفتند و بعد ارز را به هر کسی که از راه رسید دادند. حالا وقتی ارزها تخصیص یافته، تازه به دنبال این هستند که چه کسی ارز ملت ایران را برده و به چه کاری اختصاص داده است؟ من شخصا به این ماجرا مشکوک هستم. شما بدیهی ترین موضوع را به این صورت اداره کرده اند و حالا به دنبال  این هستند که چه کسی ارز را برده است؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع رسیدگی به موضوع موسسات اعتباری غیر مجاز هم به "مردم سالاری آنلاین" گفت: در مورد موسسات اعتباری غیر مجاز باید گفت که یک مافیا در پشت قضیه بود. البته بانک مرکزی مسئول این ماجرا بود. درست است که وزارت تعاون مجوز داده است یا نیروی انتظامی برخورد قانونی درست را انجام نداده است اما بانک مرکزی مسئولیت تنظیم نظام پولی کشور را بر عهده داشته و دارد و اختیارات قانونی  برای برخورد داشته است. بعد هم شاهد بودیم به جای آنکه با مقصرین برخورد شود، خساسارت مال باختگان از اموال عمومی ملت ایران پرداخت شد. این خود باعث افزایش نقدینگی و افزایش تورم شد.
 حیدری در مورد تغییرات اخیر در تیم اقتصادی دولت گفت:« تغییر در تیم اقتصادی دولت لازم است. امیدواریم مدیران دولتی  بدانند که باید به مسئولین تصمیم گیر مشاوره درست بدهند. تصمیم گیری های حاکمتی درست در نتیجه انتقال شجاعانه واقعیت های کشور  به مسئولین رده بالا اخذ می شود. شجاعت در کنار تدبیر از ملزومات مدیریت است. همین موضوعاتی را که محافل خصوصی و به صورت درگوشی مطرح می کنند به مدیران ارشد کشور منتقل کنند. امروز بسیاری از اقتصاددانان معتقد هستند که مشکلات اقتصادی ایران نیازمند اخذ تصمیمات سیاسی و تغییر رویکرد در سیاست خارجی است.»

گفت‌و‌گو : امین قلعه‌ای
کد مطلب: 91309
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *