کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت و گوی "مردم سالاری آنلاین" با سید حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

پوشاندن ضرر شرکت‌های بورسی زیر سایه رشد شاخص کل

16 مرداد 1397 ساعت 16:31

شاخص کل بازار سرمایه روند بی‌سابقه‌ای را پیش گرفته و کرور کرور در حال رشد است. با وجود رسیدن به قله‌های تصرف نشده، اما وضعیت بسیاری از نمادها و شرکت‌ها نامناسب ارزیابی می‌شود.


شاخص کل بازار سرمایه روند بی‌سابقه‌ای را پیش گرفته و کرور کرور در حال رشد است. با وجود رسیدن به قله‌های تصرف نشده، اما وضعیت بسیاری از نمادها و شرکت‌ها نامناسب ارزیابی می‌شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، برخی از گروه‌ها، مانند گروه خودرویی، رایانه، انبوه سازی و ... در روزی که شاخص کل، 5 هزار واحد رشد داشت، نه تنها رشد قابل ملموسی را نداشتند، بلکه بعضا تا نزدیکی صف فروش پیش رفتند. به همین دلیل است که باید با دیده تردید به رشدهای شاخص کل بازار سرمایه نگاه کنیم. سید حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه معتقد است که شاخص کل نمی‌تواند سیگنال مناسبی را جهت تحلیل بازار عرضه کند. به گفته او شاخص "هم‌وزن" معیار مناسبت‌تری جهت سنجش بازار سرمایه است. هرچند شاخص هم‌وزن نیز در این روزها رشد داشته است، اما این رشد به اندازه رشد شاخص کل نیست.
  میرمعینی در گفت و گو با مردم سالاری آنلاین، در مورد عمده‌ترین دلایل رشد شاخص کل بازار سرمایه گفت: در چند ماهی که گذشت، نرخ ارز نرخی افزایشی بود. عمده‌ترین دلیل رشد شاخص کل بازار سرمایه به همین افزایش نرخ ارز باز می‌گردد. گمانه‌زنی‌‌هایی نیز در مورد منابع ارزی شرکت‌های بورسی صورت می‌گرفت. این منابع نه در بازار ارز و نه در سامانه نیما عرضه نشده بود. از طرفی باید منافع سهامداران این شرکت‌ها حفظ می‌شد. در واقع با راه اندازی سامانه ارزی، منافع این شرکت‌ها تامین می‌شود و به سودآوری چشم گیری خواهند رسید. این خبر خوبی برای سهامداران این شرکتها است.
او ادامه داد: مشخصا به دلیل این سودآوری، ارزش سهام شرکت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. رشد ارزش سهام این شرکت‌ها به همین دلیل است. در واقع عمده‌ترین دلیل رشدهای اخیر شاخص کل بازار سرمایه، به تغییرات نرخ ارز باز می‌گردد نه مسائل اقتصادی کلان کشور.
این تحلیلگر بازار سرمایه در مورد  ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه و تاثیرش بر بازار گفت: همزمان با افزایش نرخ دلار، نقدینگی جدیدی هم وارد بازار سرمایه شده است که در رشد ارزش بازار تاثیرگذار بوده. بدیهی است که با انتظار افزایش سود برخی از شرکتهای پر پتانسیل، مبالغ نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه می‌شود. این روال را در چند روز اخیر به وضوح می‌توان دید. اکنون شاهد گردش معاملاتی در حدود 6 هزار میلیارد تومان در روز هستیم. این میزان گردش معاملاتی، حجم نقدینگی خوبی محسوب می شود. اینکه جریان نقدینگی به سمت این بازار تداوم داشته باشد یا خیر، به شرایط اقتصادی آینده کشور و تحریم‌ها و نرخ ارز باز می‌گردد. در حقیقت اثرگذاری این مسائل وزن بالایی در بازار سرمایه دارد.
وی افزود: در حال حاضر مهمترین مطلب در بازار سرمایه، نرخ ارز و آزاد سازی منابع ارزی شرکتها است که سودآوری آنها را تحت تاثیر قرار داده است. البته عموم شرکتها از این تغییرات نرخ ارز سود نمی‌برند. حتی برخی از شرکتها با افزایش نرخ ارز متضرر می‌شوند. خیلی از شرکتها مصارف ارزی دارند و با افزایش قیمت ارز بهای تمام شده تولیداتشان افزایش پیدا می‌کند. این موضوع  منجر به افزایش قیمت محصولاتشان خواهد شد. همه بازار تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، سود نمی‎برند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شاخص کل معیار مناسبی برای سنجش بازار است، گفت: عموما شاخص کل، نمی‌تواند وضعیت بازار سرمایه را نشان دهد. "شاخص هموزن" معیار بهتری برای بررسی اوضاع بازار سرمایه محسوب می‌شود. این شاخص گویاتر است. هرچند شاخص هم وزن نیز در این روزها رشد داشته است، اما این رشد به اندازه رشد شاخص کل نبوده است. اوضاع واقعی بازار را می توان بر اساس شاخص هم وزن بررسی کرد.
او گفت: شاخص کل نمی‌تواند سیگنال واقعی را به مسئولان و فعالان بازار سرمایه ارائه کند. شاخص کل نشان قابل اعتمادی در این زمینه نیست.
میرمعینی در مورد تاثیر بازگشت تحریم‌ها و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: با بازگشت تحریم‌ها میزان فروش شرکت‌های صادراتی و همچنین انتقال وجوه و کالا توسط آنها، با محدودیت مواجه خواهد شد. این محدودیت‌ها در نهایت منجر به کاهش فروش و تولیدشان می‌شود. این رخداد می‌تواند در بازار سرمایه تاثیراتی از خود بر جای بگذارد. ریسک این موضوع همیشه وجود داشته و در آینده هم باید منتظر آن باشیم. سهامداران بازار سرمایه باید به این موضوع دقت کنند. البته با توجه به اثرگذاری افزایش نرخ دلار که سود برخی شرکتها را افزایش داده، باید گفت کاهش فروش محصولات این شرکتها شاید به دلیل افزایش نرخ دلار، چندان به چشم نیاید.
او تصریح کرد: در حال حاضر آینده بازار، آینده‌ی چندان خوشبینانه‌ای نیست. با توجه به تهدیدات موجود، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است. البته یک طرف قضیه هم این است که همزمان با تحریم، نرخ دلار افزایش می‌یابد که این موضوع منجر به افزایش حاشیه سود شرکتهای صادراتی خواهد شد.
این استاد دانشگاه گفت: در آینده بازار سرمایه بین دو زورآزمایی قرار خواهد گرفت این زورآزمایی بین "اثرگذاری افزایش نرخ دلار" و "محدودیت‌های ناشی از تحریم" است. باید منتظر ماند تا ببینیم قدرت کدامیک از این دو موقعیت بیشتر است و بر بازار سرمایه تاثیر خواهد گذاشت.
سید مسعود آریادوست   
 


کد مطلب: 91878

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/interview/91878/پوشاندن-ضرر-شرکت-های-بورسی-زیر-سایه-رشد-شاخص-کل

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir